Caravan en de PHEV

Jessedew

Forumguru
Goedemorgen,

Ik heb gekeken, maar vond niet direct een specifiek topic over het trekken van een caravan met de PHEV. anders dan dat er wel forummers zijn die dit doen. Het leek mij wel handig om daar wat meer informatie over te krijgen en dit te stroomlijnen.

Ik heb een PHEV (logisch ;) ) en wil daarmee een caravan trekken. Trekhaak zit al gemonteerd (afneembaar, 13 polig) heb ook een verloop naar 7 i.v.m. een oude caravan.
Verlichting even getest op een ander karretje bij de stalling, die kreeg signaal door van de auto, kon helaas niet bij eigen caravan testen, stonden teveel spullen voor. (ga er dus maar vanuit dat alles werkt)
De spiegels heb ik al wel uit de caravan gehaald, Milenco, die passen aan de bovenkant van de spiegels op de O4, dus dat is dan een meevaller.

Hiervoor trok ik de caravan met de O3, handbak, dus qua rijden zal het allemaal wel goed komen.
Ik reed altijd op de snelweg in de 5e versnelling (ipv 6) en rond de 90-95km/u. en zette de auto in sport modus. (dat kon bij die uitvoering)
Dit jaar gaan we met de caravan alleen in NL op pad, volgend jaar mogelijk wel iets van Oostenrijk (dit jaar daarheen zonder caravan)

Wat ik me afvraag: Hoe kan je het beste rijden met de PHEV met een caravan erachter?
Het lijkt me bijvoorbeeld lastig om de motor iets van tevoren te laten draaien om iets op te warmen. (zodra je het portier dichtdoet gaat het contact bijv uit)
Gaat de motor vaak uit (start-stop) moet je ergens rekening mee houden?

Hoe ik het me nu voorstel is:
De hybride stand selecteren zodra je met de caravan gaat rijden. (i.c.m. sport stand) Zodra je op snelweg bent, vinkje uitzetten, zodat de accu niet verder leeg gaat. Verder handmatig schakelen met flippers aan het stuur, tot max 5e versnelling. Verder zorg ik er dan voor dat ik de vloeistof temperatuur in het dashboard voor zet, zodat ik dat kan monitoren. Het hele idee is dat ik zo goed mogelijk voorbereid wil zijn, zodat ik niet overmatige slijtage krijg.

Opladen, anders dan thuis, hier weet ik dus ook nog niets van, zou dat zin hebben, om bij een openbare paal te laden, of gewoon tijdens rijden de accu opladen? Ik laad nl alleen thuis momenteel.

Ervaringsdeskundigen,.. hoor ik graag.

En mijn bevindingen in de loop van het jaar, zal ik hier uiteraard ook delen.

Bijlagen

• met Milence caravanspiegels.jpg
    met Milence caravanspiegels.jpg
    335,9 KB · Weergaven: 8

hemi24

Forumguru
Het lijkt me bijvoorbeeld lastig om de motor iets van tevoren te laten draaien om iets op te warmen.
Waarom zou je zoiets nutteloos willen doen? :pieker:

Als je al bang bent, ga dan eerst een kwartiertje tot 20 minuten rijden zonder caravan en koppel deze dan aan; van alleen stationair draaien wordt de motorolie niet warm…
Bijkomend voordeel: de olie van de versnellingsbak warmt dan ook op.

Jessedew

Forumguru
Opzich zeker geen gek idee. Ben niet zozeer bang, maar op lange termijn wil je de boel heel houden natuurlijk.

Jessedew

Forumguru
Dat staat in mn openingspost. Eerst warmrijden deed ik niet. (Kans dat ik dat nu wel ga doen is ook niet groot) is ook meer gewoon een vraag hoe anderen dat doen, en hoe hou je de techniek heel. (Voor zover je het kan slopen natuurlijk)

Zie het als een inspiratie, zelfde als dat je de accu nooit te lang op 100% moet laten staan, misschien moet je met de caravan ook bepaalde zaken juist wel of niet doen.

Rob.nl

Lid
Is t niet zo, ik heb de wagen overigens nog niet, dat als je n redelijk lege batterij met de pijltjes in t menu op bv 80% zet dat je dan zowiezo op benzine rijd? Dus vinkje uit, met pijltje het percentage hoger zetten. Warmdraaien hoeft tegenwoordig niet meer, zwaar belasten koude motor is zeker niet goed.

Jessedew

Forumguru
Ja klopt, dat was ik sowieso wel van plan, maar dat is dan weer iets voor met name de snelweg. Het is (denk ik) ook wel interessant als je bij optrekken juist hybride rijdt. Als je het vinkje uitzet gaat hij de batterij bijladen.
Standaard instelling is elektrisch rijden bij starten.

R058

Lid
Ik vind het vinkje nog steeds een crime. Er wordt zoveel over geschreven en gezegd in combinatie met verschillende drive modus, dat ik er ook weinig van snap. Ik ga dit topic ook even volgen. :giggle:

Vinkje 'auto' aan in hybride stand is motor niet aan het bijladen. Alleen met remmen volgens mij.

Vinkje uit is opladen door te rijden? (hoger verbruik) Echter op welk percentage zet je dan de ondergrens, en wat is het nut hier van?

En dan heb je nog de verschillende drive standen zoals Eco, Normal, Comfort, Sport. Wat is dan daar weer het verschil in?
Iemand die hier een handig overzicht van heeft? Ik ben nog niks tegengekomen.

Jessedew

Forumguru
Dat klopt wat je zegt idd. Volgens mij kan je hem bijladen (door vinkje uit te zetten) tot een bepaalde stand, je kan het grijze lijntje ook instellen qua hoogte (misschien kan je de accu wel helemaal ermee volladen) je ziet in ieder geval dat de accu dan voller wordt tijdens het rijden en zorgt denk ik idd voor een hoger verbruik. (volgens mij de oplossing als je niet ergens wilt gaan laden, maar later weer hybride of elektrisch wil rijden).

Zonder aanhanger allemaal weinig spannend, maar met, ben ik benieuwd hoe je het dan het beste kunt regelen, zonder de techniek onnodig te belasten. (dat ga ik meemaken over 3 weken als we met de caravan op pad gaan)

De verschillende drive standen is relatief eenvoudig, dat is gewoon gericht op Eco, comfort etc. Dus bij comfort en eco reageert de auto gezapiger, misschien dat de recuperatie ook afhankelijk wordt.
Bij sport, reageert de auto feller in elk geval, (de automaat gaat ook volgens mij in S modus).

R058

Lid
Dat klopt wat je zegt idd. Volgens mij kan je hem bijladen (door vinkje uit te zetten) tot een bepaalde stand, je kan het grijze lijntje ook instellen qua hoogte (misschien kan je de accu wel helemaal ermee volladen) je ziet in ieder geval dat de accu dan voller wordt tijdens het rijden en zorgt denk ik idd voor een hoger verbruik. (volgens mij de oplossing als je niet ergens wilt gaan laden, maar later weer hybride of elektrisch wil rijden).

Zonder aanhanger allemaal weinig spannend, maar met, ben ik benieuwd hoe je het dan het beste kunt regelen, zonder de techniek onnodig te belasten. (dat ga ik meemaken over 3 weken als we met de caravan op pad gaan)

De verschillende drive standen is relatief eenvoudig, dat is gewoon gericht op Eco, comfort etc. Dus bij comfort en eco reageert de auto gezapiger, misschien dat de recuperatie ook afhankelijk wordt.
Bij sport, reageert de auto feller in elk geval, (de automaat gaat ook volgens mij in S modus).
Met name het stuk van recuperatie vind ik intressant icm de verschillende standen. Ik heb het idee dat het voertuig de ene keer meer uitrolt of recupereert dan de andere keer.

Rob.nl

Lid
Vroeger stond men n eeuwigheid t motortje stationair warm te draaien. Zeker de vrachtwagens e.d. Materialen zijn zo verbeterd dat dit niet meer hoeft, erger nog.....t is slecht. Even kalm aan is prima. Olie doet zn werk t best bij n 100 a 110 graden. Koud volgas wegtrappen is....gewoon niet ok maar....ieder zn idee hierover vanzelf.

hemi24

Forumguru
@Rob.nl : ik heb nieuws voor je: doordat moderne motoren zo efficiënt zijn, warmen ze slecht op en duurt het wel een 15 tot 20 minuten voordat je olie de juiste temperatuur heeft…

Rob.nl

Lid
Klopt!! Dat betekent niet dat je 20 min met 30 hoeft te kachelen. Maar dat is al even zo hoor. Im had ooit n BMW 2002 TII, met n olietemp meter, duurde ongeveer 20 km. Afhankelihk van t weer..

Rob.nl

Lid
Jawel. Maar n halve eeuw stationair stasn te pruttelen hoeft echt niet. Maar nogmaals, ueder zn idee erover. Ik begin lekker rustig aan.

Rob.nl

Lid
Grappig als je 140 km/h elektrisch rijd en de batterij is leeg. Krijgt t blok t volgens mij best zwaar. Vandaar die 0w20 olie neem ik aan??

hemi24

Forumguru
0w20 is niet gerelateerd aan hybrides, maar meer aan uitstootnormen.
En ja, veel hybrides krijgen het zwaar te verduren als ze ineens ruw tot leven worden gebracht en er gelijk veel van de motor wordt gevraagd; in het verleden was dit ook iets waar de diesel hybrides van Volvo veelvuldig op stuk liepen. Een Volvo-monteur weet als geen ander hoe je een koppakking moet vervangen!

barretje

Senior Member
Wij hebben afgelopen jaar voor de eerste keer met de phev met de caravan gereden naar zuid frankrijk. Dit geheel in sportstand. We rijden hybride, dus sportstand aan en gaan, je motor gaat vanzelf aan op deze manier. De batterij hebben wij niet opgeladen tijdens het rijden en ook niet op locatie. Dat is juist je voordeel van de hybride, je kunt altijd op benzine rijden. Als je in nederland blijft is er helemaal niks aan de hand en zul je dus echt niet je "power" nodig hebben. Af en toe in frankrijk heb ik wel handmatig geschakeld als we in de bergen reden, maar hij trekt die caravan makkelijk mee hoor!, Onze caravan weegt trouwens 1500kg.

Bovenaan Onderaan