Hallo ben nieuw op dit forum , heb dan dan wel geen Skoda maar een Golf mk7 1.2 tsi. (105pk) 2014
Rij vanaf mijn 19e al Vw of vag gerelateerd, en bevalt nog steeds goed na 37 jaar
Even over dit probleem , mijn 1.2TSi heeft hier sinds 75000 km ook last van.
Mijn vorige Golf MK 6 1.2TSI met ketting had dit totaal niet ( 160000 km) buiten het ketting probleem, reed deze een stuk soepeler dan de nieuwe generatie TSI.
Heb voor dit probleem al van alles geprobeerd/getest met chemische reinigen, superplus 102 tanken, additieven toegevoeg en bougies vervangen om van dit schokken af te komen, hielp niet, maar merkte met 102 brandstof dat het erger werd. Geen foutmeldingen. (VAG.com)
Voelde dit met koudestart weg rijden en bij een constant toerental tussen de 1000 en 2500 rpm (licht schokken)
Nu ben ik zelf vrij handig en heb ik het gehele inlaat traject , kleppen, injectoren verwijderd gereinigd en voorzien van nieuwe afdichtingen/seals en de olie gelijk ververst. Koste mij 1 dag werk . Het meeste werk zit in het handmatig schoonmaken v/d kleppen. Zag wel dat de inlaat kleppen van cilinder 2 veel erger vervuild( vettiger) waren dan de rest. De injectoren waren gelijkmatig vervuild. Al met al zat er in het inlaat traject best veel olieresten, vooral onder in het inlaat spruitstuk een oliebadje
Kosten voor onderdelen incl.olie en filter ca 120,- .
Vraag mij af waarom een direct ingespoten motor niet standaard een zogenaamde olie catchcan heeft voor de carterdampen, dit zou een hoop schelen. Zie dat deze vaak achteraf ingebouwd worden.
De 1.2 en 1.4TSI hebben trouwens 2 blok/Carter ontluchtingen cilinderkop en onderblok.
Na dit gedaan te hebben rijdt het tot nu toe een stuk soepeler en tank gewoon euro 95.
Denk dat dit type motor veel gevoeliger is voor (Olie) vervuiling. Eens in de 60 a 70000 km de boel reinigen.