VW Golf 1.4 tsi DSG-7
Senior Member
Beste Mensen,
Weer even een update over de misfires van mijn kant.
Afgelopen 3000 km met allerlei wisselende belastingen geen storingslampje meer gehad en ook geen foutcodes.
Toevallig deze week voor het eerst eenmalig weer een keer het knipperende storingslampje, en foutcode P0300 en P0304 (misfire cilinder 4). Opnieuw starten en het probleem was weer verdwenen.
De verschijnselen lijken erg op wat @Disaster-Master beschreven heeft.
De misfire tellers lopen (via OBD11) in de loop der tijd langzaam op, maar inmiddels weet ik dat een klein aantal misfires per km normaal is. Overigens alleen stationair misfires, nooit tijdens rijden. Kan zowel met koude als warme motor zijn.
Wel is cylinder 4 duidelijk veel slechter dan de rest; nr 4 is bovendien de enige die ooit storingscodes gegeven heeft.
Omdat het bij mij (sinds de injectorreiniger) nog maar zó sporadisch voorkomt is het lastig analyseren.
Na alles dat reeds gedaan is (bougies, bobine, walnut cleaning etc; zie eerdere posts) blijft volgens mij over:
- injector 4 slecht (maar waarom treedt dit dan slechts zo sporadisch op, en waarom komt er geen foutmelding op de injector zelf?)
- probleem met inlaatkanaal en/of vacuüm (maar dat verklaart niet waarom alleen cylinder 4 storing geeft)
- toch nog vervuiling op inlaatkleppen/inlaatkanaal cylinder 4, ondanks walnut cleaning (met endoscoop kijken?)
- nog iets anders (iemand suggesties?).
Één keer storing op 3000 km is nog niet dramatisch, maar uiteraard wil ik het oplossen, al was het maar vanwege de mogelijke risico’s voor de katalysator e.d.
Volgende stap is een uitgebreide vervolg-diagnose door een goede expert.
ik twijfel tussen:
- VAG Techniek: zeer goede reputatie, eerlijke prijs, maar voor mij erg onhandig/ver weg
- dealer Ames Zwijndrecht: hebben me tot nu toe goed en eerlijk geholpen, volgens mijn ervaring ook goede/kundige monteurs, en vlak bij mijn werk, maar veel duurder.
Zelf heb ik nog één strohalm: als het qua corona lukt dan hoop ik komend weekend naar Italië te rijden.
Plan:
- direct over de grens in Duitsland volgooien met Aral Ultimate 102
- in Duitsland waar mogelijk langere tijd 150-160 rijden
(sowieso leuk )
Mocht het dan koolafzetting/vervuiling zijn, dan brand ik dat hopelijk redelijk weg.
Als dit niet helpt dan verder afwachten en nadenken door wie ik de uitgebreide diagnose ga laten stellen.
@Disaster-Master : mocht jij contact gaan leggen met VAG Techniek, dan kunnen we misschien verder onze ervaringen uitwisselen?
Tot slot: inmiddels weet ik dankzij OBD11 wel vrij zeker dat het trillen/schokken in het rempedaal, waar o.a. @PizzaPieter en @Disaster-Master ook over schrijven, bij mij niet samenhangt met de misfires. Tijdens het schokken loopt de misfire teller niet op, en omgekeerd, op momenten dat de teller even oploopt voel ik het schokken niet. Wat het dan wel is weet ik helaas niet.
Hopelijk hebben de misfire-lotgenoten hier wat aan. En met mochten jullie nog aanvullingen/tips hebben, dan hoor ik die natuurlijk ook graag.
Van mijn kant zal ik hier updates blijven geven als er weer nieuws is.
Vriendelijke groeten,
Bas
Weer even een update over de misfires van mijn kant.
Afgelopen 3000 km met allerlei wisselende belastingen geen storingslampje meer gehad en ook geen foutcodes.
Toevallig deze week voor het eerst eenmalig weer een keer het knipperende storingslampje, en foutcode P0300 en P0304 (misfire cilinder 4). Opnieuw starten en het probleem was weer verdwenen.
De verschijnselen lijken erg op wat @Disaster-Master beschreven heeft.
De misfire tellers lopen (via OBD11) in de loop der tijd langzaam op, maar inmiddels weet ik dat een klein aantal misfires per km normaal is. Overigens alleen stationair misfires, nooit tijdens rijden. Kan zowel met koude als warme motor zijn.
Wel is cylinder 4 duidelijk veel slechter dan de rest; nr 4 is bovendien de enige die ooit storingscodes gegeven heeft.
Omdat het bij mij (sinds de injectorreiniger) nog maar zó sporadisch voorkomt is het lastig analyseren.
Na alles dat reeds gedaan is (bougies, bobine, walnut cleaning etc; zie eerdere posts) blijft volgens mij over:
- injector 4 slecht (maar waarom treedt dit dan slechts zo sporadisch op, en waarom komt er geen foutmelding op de injector zelf?)
- probleem met inlaatkanaal en/of vacuüm (maar dat verklaart niet waarom alleen cylinder 4 storing geeft)
- toch nog vervuiling op inlaatkleppen/inlaatkanaal cylinder 4, ondanks walnut cleaning (met endoscoop kijken?)
- nog iets anders (iemand suggesties?).
Één keer storing op 3000 km is nog niet dramatisch, maar uiteraard wil ik het oplossen, al was het maar vanwege de mogelijke risico’s voor de katalysator e.d.
Volgende stap is een uitgebreide vervolg-diagnose door een goede expert.
ik twijfel tussen:
- VAG Techniek: zeer goede reputatie, eerlijke prijs, maar voor mij erg onhandig/ver weg
- dealer Ames Zwijndrecht: hebben me tot nu toe goed en eerlijk geholpen, volgens mijn ervaring ook goede/kundige monteurs, en vlak bij mijn werk, maar veel duurder.
Zelf heb ik nog één strohalm: als het qua corona lukt dan hoop ik komend weekend naar Italië te rijden.
Plan:
- direct over de grens in Duitsland volgooien met Aral Ultimate 102
- in Duitsland waar mogelijk langere tijd 150-160 rijden
(sowieso leuk )
Mocht het dan koolafzetting/vervuiling zijn, dan brand ik dat hopelijk redelijk weg.
Als dit niet helpt dan verder afwachten en nadenken door wie ik de uitgebreide diagnose ga laten stellen.
@Disaster-Master : mocht jij contact gaan leggen met VAG Techniek, dan kunnen we misschien verder onze ervaringen uitwisselen?
Tot slot: inmiddels weet ik dankzij OBD11 wel vrij zeker dat het trillen/schokken in het rempedaal, waar o.a. @PizzaPieter en @Disaster-Master ook over schrijven, bij mij niet samenhangt met de misfires. Tijdens het schokken loopt de misfire teller niet op, en omgekeerd, op momenten dat de teller even oploopt voel ik het schokken niet. Wat het dan wel is weet ik helaas niet.
Hopelijk hebben de misfire-lotgenoten hier wat aan. En met mochten jullie nog aanvullingen/tips hebben, dan hoor ik die natuurlijk ook graag.
Van mijn kant zal ik hier updates blijven geven als er weer nieuws is.
Vriendelijke groeten,
Bas
Laatst bewerkt: