Hoe laad jij thuis?


  • Totaal aantal stemmers
    35

Bulletdodger

Senior Member
Ik was even benieuwd hoe jullie laten, volgens het ABC principe? (Always Be Charging) of alleen als het moet? Ik heb geen idee of altijd maar aan de laadstekker staan schadelijk is voor de batterij.

Ik hoor graag jullie ervaringen
 

Berrychello

Forumguru
Eens in de week een nachtje aan de stekker, als de range tussen de 50km en 100km zit, of als er de dag erna een wat langere rit gepland staat.
 
Ik leg hem maandag op het werk aan de stekker en donderdag ook heb ik een volle accu voor het weekend... mag hem op het werk gratis laden...
 

bokirules

Senior Member
Ik heb begrepen dat je hem op elk moment zonder problemen kan laden...en daarbij 8 jaar garantie op het accu pakket.

Verder laat ik zoveel mogelijk op wanneer de zon schijnt...ivm zonnepanelen. Ik heb de ruimte ivm wisseldiensten. En dus plug ik in als de zon schijnt. En anders in de nacht...goedkoop tarief.
Verder gewoon laden wanner nodig.
 

Rallye

Forumguru
1) De salderingsregeling stopt niet, maar wordt afgebouwd met ingang van 2023;
2) Als je op jaarbasis meer opwekt dan gebruikt kan het wel voordelig zijn om je auto thuis te laden in plaats van betaald elders
 
Laatst bewerkt:

Me Zelf

Forumguru
Tsja... ik wou hier ook een zinnige bijdrage leveren, maar mijn auto laadt dus helemaal niet :tegek:.
Maar anders dan van maandag tot donderdag elke avond / nacht: dan heb ik 170 km gereden. En van zondag op maandag ook om met een volle range te kunnen vertrekken. Onder de 50 km bereik begin ik wat zenuwachtig te worden. Verder gooi ik hem zo snel mogelijk vol (20A in mijn geval), dat is nog traag laden en kan geen kwaad qua degradatie. Nou ja: dat denk ik dan.
 

Berrychello

Forumguru
Heb nu toch het idee dat ie bij ons ook met 5A laadt ipv 10A. Dat we het na 2900km pas merken zegt wel over hoe ver we het laten komen als we gaan laden (niet ver dus).
 

bokirules

Senior Member
Even buiten alles om...en ook wat de dealer wel of niet zegt...en ook al heb je 8 jaar garantie op de accu... Of hoe ik de Citigo oplaad.
Is er kennis en kunde op het forum over wat wijs is wat opladen aangaat...

Wat is wijs aangaande levensduur
Wat is wijs wat betreft actieradius


@despecialisten
 

EdK

Forumguru
Ik ben zijn naam even kwijt maar er is hier een lid die onderhoud / plaatsing doet in accupakketten voor backup systemen !
Als er iemand is die je hierin kan adviseren dan is hij het wel !
Je zou de zoek functie eens moeten gebruiken hier op forum en op accu problemen ( volgens mij ) zoeken.

OF is er iemand hier van de leden die weet wie ik bedoel en ook zijn forumnaam weet ??
 

EpicCobra

Actief lid
Ik kan op werk ook gratis laden dus eigenlijk altijd als ik hem pak naar werk laad ik hem gewoon bij
Is 90 km retour dus zonde om dan thuis te laden.

als de vrouw er mee rijd laden we bij thuis aan de paal zodra hij op ongeveer 100 km range staat.

meestal ook als de zon schijnt. Ik weet het maakt niet veel uit.
maar toch voelt het dubbel om vandaag te laden als morgen een heldere dag is bvb :)

wat betreft levensduur enz
Miss heel laks maar er werd mij verteld laad wanneer je wilt. Er is geen regel voor.
Als je maar niet dagelijks aan de snel lader hangt
 

Mr.green

Nieuw lid
Er zit kennenlijk wat schot in de zaak, ik hoor tot nu toe niks meer. Geeft niets want er veranderd niks aan.
Wat ik wel storend vind is dat ik na een half jaar extra wachten heel wat geld misloop/extra kwijt ben aan mijn tijdelijke auto en ik niet onder de koop uitkan omdat ik thuis alles heb aangepast, laadpaal + (extra)zonnepanelen. Waarvan ik met de laadpaal wellicht nog niet op 7.4kw kan laden. Wie weet hoe dat zit?

Ik heb een 1-faselader (OpenEvse Max. 50A aangesloten op een groep van 32A dus 32A), echter kan bij nader onderzoek 7.4Kw alleen geladen worden op 2 fasen op de lader, dus met een 3 fase lader waarvan er 2 fasen gebruikt worden. Zou ik dan dezelfde sinus ook op de twee aders kunnen gebruiken dus eigenlijk met 2x 1fase 16A kunnen laden zonder faseverschil van 120gr. Er is bar weinig technische documentatie te vinden hierover. Behalve dat men een jaar geleden meende dat ik gewoon 7.4kw kan laden op 1-fase met de Citigo?
Maargoed, hopende dat ik dit jaar nog kan instappen in de Citigo.:pieker:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
twee aders kunnen gebruiken dus eigenlijk met 2x 1fase 16A kunnen laden zonder faseverschil
Maw kan ik een kookgroep creëren wil je zeggen.
Wel tussen de 2 verschillende fases meet je 400V in een krachtgroep en dat doe je met een kookgroep niet.
En die laadpaal maakt van die wisselstroom weer gelijkstroom die ook al van je zonnepanelen afkwam...
Dus ga er maar van uit dat 2x een 230V groep naar je lader toebrengen geen zin heeft als deze op de zelfde fase staan !
Vermoed ook dat de lader niet in bedrijf zal gaan dan !?
Dus energieleverancier vragen of ze de 1 fase groep 35A kunnen ombouwen naar 3x25A ( zelfde vastrecht etc )
Moet je uiteraard ook je groepenkast ombouwen naar 3 fase en dan de omvormer verkopen en een 3 fase omvormer aanschaffen ( mits je voldoende panelen op dak hebt liggen )
 

Mr.green

Nieuw lid
Nee, Nee veel simpeler alleen 2 aders van de laadkabel aan het relais aansluiten zodat er op 2 aders van de laadkabel 230V staat van dezelfde automaat. 3-fase schiet niet op met de aflopende salderingsregeling, je loopt dan veel mis dat realiseren mensen zich nog niet echt. 1-fase apparaten staan namelijk op een vaste fase in een 3 fase systeem. Lang verhaal en offtopic dus ik zal er niet op verdergaan. (Zie deze link)

Kortstondig is de vraag van me eigenlijk, kan ik met de Citigo straks op 1-fase 7.4A laden?

(zoals men een jaar geleden opgaf op de skoda website.)

Ik ben hopelijk niet de enige die een elektrische Citigo op 1 fase wilt gaan laden op 7.4kw.

En mogelijk aankomende Citigo eIV eigenaren (via dit medium) voorzien van de duidelijke (laad)informatie, want in de wildgroei van laadpaalverkopers heb ik niet zo veel vertrouwen. Wildgroei betekent vaak dat specialisme lastiger te vinden wordt.
 
Laatst bewerkt:

Mr.green

Nieuw lid
In de regel is langzaam laden beter dan snel en een 'SOC' van tussen de 20% en 80% het best voor de accu.

Volgens mij is die veiligheid al ingebouwd in de accu, 36.8KWh accu meen ik met een maximale ontlading van 32KWh. Logisch want men kan niet van de consument verwachten dat zelf te berekenen.
 

ubbinke

Nieuw lid
Misschien is de standaard laadkabel die er van Skoda bijzit maar geschikt voor 16A. Ik kan het zelf niet checken want niet bij de auto in de buurt..
 
Bovenaan Onderaan