Ik wil graag reageren op een aantal posts met betrekking tot het laden ven de Citigo e-IV:
Bijgeleverde laadkabel
Ik heb bij mijn Citigo een 20A laadkabel gekregen. Ik ben alleen vergeten te kijken of het een 1 fase of 3 fase kabel is....
7,2 kW laden op 1 of 2 fases
Ikzelf heb enige tijd geleden bewust gekozen om thuis naar 3 fases te gaan. Op 2 fases laadt de Citigo in ieder geval op 7,2 kW. Op 1 fase (kan ik instellen op lader) komt hij niet verder dan 3,6 kW, maar dat is in mijn geval ook de begrenzing per fase.
Ik weet dat er op o.a. het Duitse goingelectric forum een discussie is over het 7,2 kW laden op 1 fase bij de Citigo. De suggestie werd daar gewekt dat het landsafhankelijk is ingesteld. Voor landen waar 3 fase laadpalen ongebruikelijk zijn (o.a. UK) schijnt de Citigo wel 7,2 kW te doen op 1 fase, in o.a. NL en D niet. Ook is er in het forum over gesproken dat de 1 fase 7,2 kW een instelling is die via OBD in te stellen is.
Overigens is het bij meerdere merken EV's gebruikelijk dat meerdere (2) interne laders parallel worden geschakeld als er met 1 fase wordt geladen.
Omzetting AC/DC in laadpaal?
Ik kwam een post tegen waarbij de suggestie werd gewekt dat de laadpaal de AC/DC omzetting doet. Dit is alleen bij snelladers het geval (die met de CCS aansluiting), maar zeker niet bij de huis en tuin laders met alleen de type 2 stekker. De AC/DC omzetting vind in dit geval plaats in de auto.
Krachtstroom of 3 fase?
Voor zover ik weet worden alle EV's geladen met 230V en maken ze geen gebruik van zgn 'lijnspanning' van 400V tussen de fases. M.a.w. de auto laadt op 1x230V, 2x230V of 3x230V en niet op 400V (wat alleen maar kan als er echt 3 fases worden gebruikt en er op een bepaalde manier wordt gelijkgericht).
Volgens mij gaat de standaard voor de (AC-)laadpalen ook uit van 3 fase en geen krachtstroom. (3x230V is 3 fase, 400V is krachtstroom).
1 fase 2x16A naar de laadpaal?
Dit zou moeten werken. Vanaf een kookgroep komt 2x16A en die kun je dan op 2 'fases' van de laadpaal aansluiten. Aangezien de fases in de EV niet hard gekoppeld zijn (met een uitzondering in sommige gevallen bij de E-niro en Kona met 3 fase on-board laders, maar dat is nogal gevaarlijk en klopt volgens mij niet), maar via een gelijkrichter, kan het geen kwaad. Ik weet alleen niet of de laadpaal dit fijn vindt, mogelijk gaat de software in de laadpaal uit van een faseverschuiving tussen de fases voor het berekenen van diverse vermogens (ik vermoed tenminste dat de 3-fase Zappi v2 dat doet). Overigens loopt er in dit geval wel 32A door de nul! (net zoals het op 1 fase 32A laden).
1 of 3 fases en de salderingsregeling
Ik zag ergens de suggestie dat een 3-fase aansluiting onvoordelig is als straks de salderingsregeling afloopt. Volgens mij maakt 1 of 3 fase voor de salderingsregeling niets uit omdat we in Nederland bij 3 fase aansluitingen gebruik maken van netto saldering over de fases. M.a.w.: bij een 3 fase meter worden de meterstanden per fase bij elkaar opgeteld voordat gekeken wordt of je verbruikt of teruggeleverd hebt (ondanks dat wel voor elke fase de tellerstand individueel wordt bijgehouden). In de huidige slimme-meter specificaties staat dit zelfs expliciet vermeld: de slimme meters dienen de zgn 'ferraris' (draaischijfmeter) methode te gebruiken. Dit betekent de de fases worden opgeteld en daar naar wordt gekeken. Je kunt dus op 2 fases elk 1000 kWh gebruikt hebben en op de 3e fase 2000 kWh teruggeleverd hebben en toch een netto verbruik van 0 hebben.
Tot zover mijn relaas over het laden van de Citigo. Bij mij gaat dat naar volle tevredenheid tussen de 1,4 kW (het minimaal mogelijke op 1 fase bij optimaal gebruik van de opbrengst van de zonnepanelen) en 7,2 kW (accu lekker snel vol op 2 fases als het nodig is)...
Bodie