Ja, de 'Vincent wil zon' columns zijn tenenkrommend slecht, inhoudelijk gezien dan. Als die man iets meer research doet kunnen ze een stuk beter worden.....
De slimme meter is bijna volledig software, vandaar dat ook de meters met foutjes op afstand kunnen worden verbeterd (zoals het Alliander voorbeeld), dus als de standaard veranderd en daarmee opwek/verbruik en saldering over fases ook, dan is dat een kwestie van nieuwe firmware er op. Ze hoeven het huis er niet voor in.....
Vooralsnog (ook als de salderingsregel vervalt) is er geen verschil tussen 1 en 3 fase verrekening. Kleinverbruikers kennen momenteel ook nog maar twee tarieven. Hoe het er straks uit komt te zien is maar de vraag, maar we zullen voor een teruggeleverde kWh minder krijgen dan voor een ingekochte......
Als er energieleveranciers over gaan naar een 'time of use' tarief, kan dat er heel anders uitzien. De slimme meters kunnen nu al kwartierwaardes opslaan en daar zouden leveranciers dus ook mee kunnen gaan werken: elk kwartier een ander tarief voor levering en/of teruglevering.
De kans is dan wel groot dat je werkelijk overdag geen drol meer krijgt voor je kWh, marktprijzen zijn dan nu soms al negatief (zeker in de weekenden en vakanties). In de UK kennen ze tariefvormen per half uur. Daar zie je soms 's nachts negatieve prijzen, dus daar laden ze soms auto's op en krijgen geld toe. Staat wel tegenover dat je tijdens de piekuren erg veel betaalt.... Overigens zie je daar ook veel meer thuis-opslag in accu's of warm water tanks
en nu weer meer on-topic:
Om deze reden heb ik gekozen voor een Myenergi laadpaal (is een UK bedrijf): hiermee kan ik maximaal op zonne-energie laden. Hij kan terugregelen tot een laadstroom van 6A op 1 fase (1,4kW) als er weinig zon is, en opregelen naar 3,7kW op 1 fase. Dit kan hij ook op 3 fase doen, maar dan heb je minimaal 4,2 kW aan zonnestroom nodig (of in geval van de citigo: 2,8 kW op 2 fases). Zoveel heb ik meestal niet over...
Als de auto overdag niet vol is geladen en hij moet de volgende dag wel vol, dan boost de paal op het laagtarief de boel nog vol op 7,2 kW (2 fases in geval van de citigo). Vandaag heb ik 98% van de 8 kWh die er in de citigo moest, opgeladen met zonnestroom. Myenergi heeft een API waarmee je dat ook dynamisch kunt sturen (in de UK heb je soms maar voor een uur lang negatieve tarieven en de uren variëren ook nog wel eens, ideaal om dat via een slim algoritme aan te sturen).
@mr green: je hebt volgens mij alles in huis om hier echt dynamisch mee om te gaan: erg gaaf om dat in elkaar te 'draaien'.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die 2 fase van VW typisch vanuit Duitsland komt omdat je daar een maximale belasting van de nuldraad kent. M.a.w. 32A 1 fase geeft 32A door de nul, 2 fases 16A geeft iets van 25A (geloof ik zo uit mijn hoofd ivm de fasedraaing) en dat valt net binnen de limiet op de nuldraad. Ik denk dat VW het te duur vond om een 3 fase lader in te bouwen, dus dan maar 2 fases...