CO2 uitstoot

Koen van Es

Nieuw lid
Ik heb begin dit jaar ook een duitse import gedaan naar België van een superb combi sportline 2020 2.0tsi 4*4 200kw. (opf)

Bij mij hebben ze ook 199 co genomen wat wel op mijn duitse papieren stond. Zou dit dan niet kloppen volgens jou?

Het was idd een aanzienlijk bedrag biv, maar met het betalen ben je ervan af en elke keer ik instap is er een lach op ieder van het hele gezin (bij de vrouw een groene). Binnenkort nog een stage 1 erop en we kunnen echt gaan, die 4*4 is fantastisch:D.

In bijlage mijn duitse papieren die bij de wagen waren (niet elke duitse wagen heeft dit blijkbaar).
Op de coc staat bij nummer 4 in de tabel 199 gecombineerd. Op het andere bij v7 staat 199, dit heb ik moeten ingeven bij de pre inschrijving.

Ik zou heel graag weten hoe dit afloopt bij jou.

Bekijk bijlage 110791 Bekijk bijlage 110790 Bekijk bijlage 110789
De regel in Belgie zegt het volgende:

in functie van de CO2-uitstoot wordt het basisbedrag

voor de voertuigen ingeschreven vanaf 2021 met een datum 1ste inverkeerstelling in 2021 of later

  • vermeerderd met 0,30 % voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven 149 gram en niet hoger dan 500 g/km
  • verminderd met 0,30 % voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder 149 gram, maar hoger dan 24 gram
De CO2-uitstoot wordt gemeten volgens de WLTP-meetmethode.

voor de voertuigen met een datum 1ste inverkeerstelling vóór 2021

  • vermeerderd met 0,30 % voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer boven 122 gram en niet hoger dan 500 g/km
  • verminderd met 0,30 % voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer onder 122 gram, maar hoger dan 24 gram
De CO2-uitstoot wordt gemeten volgens de NEDC-meetmethode.

Dus ook jouw wagen is voor de 1e maal ingeschreven voor 2021, dus moeten ze de NEDC-waarde pakken. En deze is bij jou volgens het COC 161g/km.
Maar de Belgische staat heeft de WLTP-waarde gepakt want dus fout is lijkt me.
Deze fout maken ze bij mij ook waardoor ik een hogere wegentaks (80 euro) en een hogere BIV (2000 euro) zou moeten betalen.
Ik hoop dat ik dit ook kan rechtzetten en dus het bedrag moeten betalen dat ik berekend had voor aankoop van de wagen.
Ik zou als ik jou was, toch ook eens luisteren.
 

Koen van Es

Nieuw lid
Ik denk dat hier een belangrijk verschil zichtbaar wordt: op dit goedkeuringsdocument staat dat de NEDC 161 g/km is, en de WLTP 199 g/km. Het hangt er dus vanaf welke waarde de Belgische wetgeving als bindend beschouwd. In NL is als ik me goed herinner een overgangsperiode geweest tussen NEDV en WLTP. Weet niet precies hoe en wat, maar dat is vast na te zoeken.
Klopt, en deze overgang maken ze ook in Belgie. Maar ik hoop dat ze de verkeerde waarde hebben gebruikt hiervoor.
 

hemi24

Forumguru
@GertD : ik weet niet van wie je die documenten gekregen hebt, maar er staat volgens mij een giga grote fout op..!

Superb type 3T is bij mijn weten een Superb II…

Superb van de 3e generatie (vanaf 2015) is type 3V…

Zou wel gelijk de hogere CO2 uitstoot kunnen verklaren!
 

GertD

Actief lid
Dit zou je denken, en heb ik altijd zo gedacht ook. Als je via elsa dit gaat nazien staat er ook 3t als variant. Maar het is een 3v5 hoor, zie volgend document, hier staat dit beide op.

In principe heb je deze papieren ook niet nodig bij een duitse wagen en zijn deze er niet altijd bij.

3v5.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

GertD

Actief lid
Zojuist een contactformulier ingevuld bij div. Dit zou mij 1580 euro opbrengen, hier kan je al eens een mailtje voor sturen via hun site.

Hieronder mijn aangekregen aanslagbiljet.

aanslag biv.PNG
 

Koen van Es

Nieuw lid
Ja dat is best een leuk verschil welk je goed kan gebruiken bij de pomp haha.
Maar leuk een 'nieuwe' Superb!
Jaar geleden hetzelfde gedaan.
Heb je al wat foto's?

Zojuist een contactformulier ingevuld bij div. Dit zou mij 1580 euro opbrengen, hier kan je al eens een mailtje voor sturen via hun site.
....
Dan ga je het antwoord terug krijgen dat je hier een bezwaar tegen kan indienen.
Ik heb via een bepaalde site een online videocall kunnen vastleggen. Ben eens benieuwd.
Maar ik hou je op de hoogte.
Als je zelf eens de berekening maakt via de website en je vult de NEDC waarde in zoals in het COC (161g/km) zal je zien dat het ongeveer 1750 euro is voor beide taksen. Toch de moeite om is uit te vissen.
 

Koen van Es

Nieuw lid
Zojuist een contactformulier ingevuld bij div. Dit zou mij 1580 euro opbrengen, hier kan je al eens een mailtje voor sturen via hun site.

Hieronder mijn aangekregen aanslagbiljet.

Bekijk bijlage 110793
Hallo,
ik heb contact gehad met zowel de Vlaamse belastingdienst als de federale DIV.
Bij Vlaamse belastingdienst heb ik een bezwaarschrift moeten indienen, hierop krijg ik per brief antwoord. Maar ik weet niet wanneer.
Maar zij vertelde dat dit probleem al meermaals is voorgevallen. Een 'foutje' waarschijnlijk zei ze...

Bij de federale DIV moet ik het volgende doen:
- een nieuwe aanvraag tot inschrijving (roos formulier) via verzekering laten invullen en hierop in vak X meedelen dat ik CO2 uitstoot wil aanpassen
- kopie van inschrijvingsbewijs
- kopie van origineel COC (wat ik dus nog moet aanvragen via Skoda zelf aangezien ik dit niet heb) met daarin de juiste (en dus lagere) NEDC waarde.

Dit allemaal opsturen naar DIV zelf zodat zij de aanpassing kunnen doen.
Als deze aanpassing gebeurt is, zal dit ook automatisch doorgegeven worden aan Vlaamse belastingen.
Eenmaal dit allemaal in orde is, veronderstel ik dat ik (hopelijk) een aangepaste aanslag van BIV en verkeersbelasting krijg.

Een hele poespas aan administratie, maar dat was zeker te verwachten in ons Belgie landje...
Hopelijk komt het in orde en bespaar ik toch 2000 euro.
Maar alles hangt af van welke waardes in het COC zullen staan, maar aangezien ze bij jou in het COC ook beide vermeld staan denk ik dat het wel in orde komt.

Groeten,
Koen
 

leon-cupra

Forumguru
Heb ook al gehoord dat de bezwaren/aanvragen een hele soep is. Maar blijkbaar is het voordeel , zolang uw bezwaar niet is behandeld moet je ook geen taksen betalen :D
 

Koen van Es

Nieuw lid
Heb ook al gehoord dat de bezwaren/aanvragen een hele soep is. Maar blijkbaar is het voordeel , zolang uw bezwaar niet is behandeld moet je ook geen taksen betalen :D
Dat heb ik ook eens nagekeken, maar helaas. Als het bezwaar niet is afgehandeld tegen de betaaldatum van de aanslag, moet je de aanslag betalen en is er bij goedkeuring van het bezwaar een verrekening die binnen 2 maanden dan terugbetaald word.
Een hele soep idd
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Koen van Es

Nieuw lid
Allen die gereageerd hebben

Ik zie net op de belastingsdienst dat mijn CO2 uitstoot correct aangepast is naar 161g/co2 (NEDC) ipv de WLTP score van 199g/co2.
Hierdoor zal ik wrs een aanpassing krijgen van mijn aangifte qua belasting.
Ik heb tot op heden nog niks betaald.
Maar even ter verduidelijking:
Eerste aangifte belastingen invoer auto en wegentaks 3750 euro.
Na aanpassing gaat dit 1715 euro zijn.
Dus toch een verschil van een 2000 eurootjes

Voor diegene die hetzelfde zouden meemaken, niet twijfelen en bezwaar indienen!!

Nogmaals merci voor de reacties en de hulp

Koen
 

Coled

Senior Member
Bedankt dat je ons op de hoogte stelt van de vorderingen, wordt gewaardeerd.
2000€ is een hoop geld, en echt wel de moeite waard.

Nu weer genieten van de Skoda!
 

JeSko

Forumguru
Tja het zijn dikke gangsters en zij zullen het voor je niet goed controleren, bij twijfel peperen ze gewoon maximaal door en 9/10 betaalt hun slachtoffer toch wel.
 

GertD

Actief lid
Mijn bezwaar is nog steeds onderweg. Eerst online ingevuld maar dit werdt vrijwel meteen geweigerd wegens meer dan 3 maanden na verzending.
Hierna online een video chat gedaan en deze mevrouw begreep mij volledig. Zij zij doe nog eens een aangetekende brief als bezwaar en dan vermoed zij dat dit wel inorde gaat komen.
Hier ondertussen bevestiging van gehad dat deze ontvangen is bij hun. Nu maar wachten. Ik hou jullie op de hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Koen van Es

Nieuw lid
Gert,
Dit wachten kan wel tot 6 maanden duren is mij verteld.

Ik zou ook eens kijken op website mijn voertuig mijn plaat. Dit is van de DIV (federaal), daar haalt de vlaamse belastingdienst hun info.
Ook daar heb ik via mail de uitstoot waarde laten aanpassen via mail en COC document.
Als zij dit aangepast hebben, wordt de vlaamse belastingdienst automatisch op de hoogte gebracht.

Daarnaast heb ik ontdekt dat mijn bezwaar lopende is bij vlaamse belasting.
Dit door in te loggen bij vlaamse belastingdienst en dan te kijken naar mijn verkeersbelasting.
De brief van hen hoop ik nog te krijgen

Ook moet je af en toe is een simulatie maken van BIV/verkeersbelasting met chassisnummer.
Daar kwam bij mij altijd automatisch uitstoot van 199g/co2.
Maar plots is het veranderd naar 161g/co2 na het indienen van mijn bezwaar.
Dus hieruit leid ik af dat mijn bezwaar zal goedgekeurd zijn en dus belasting veel minder zal zijn.

Als ik je nog kan helpen, vraag gerust…
Niemand betaalt graag teveel
 

GertD

Actief lid
@Koen van Es
Inderdaad dat wachten zou 6 maanden kunnen duren vertelde ze mij ook.

Zojuist eens via mijn voertuig mijn plaat gaan kijken en daar staat maar 1 waarde(199).
Mail gestuurd met alles en de vraag voor dit bij aan te vullen.

Als ik die simulatie doe komt daar nu automatisch 199 gr. Voor de inschrijving kon dit niet opgevraagd worden omdat de chassisnummer niet gekend was. Vermoedelijk omdat het nog niet in het Belgisch systeem stond.

Ik heb er nog hoop in dat dit goedkomt. Al zal het wel even duren. Laten we hopen op een mooi kerstcadeau van de staat
 

Koen van Es

Nieuw lid
hopelijk komt het bij jou ook in orde, en bij mij ook.
Als ik de brief krijg dan laat ik een seintje.
Al ga ik wel het bedrag betalen van de simulatie en niet het bedrag dat zij eerst vroegen.
is kijken hoe rap ze dan zouden reageren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan