excuus voor late reactie,
achteraf is de koppakking wellicht inderdaad al veel langer defect geweest bij mij Superb zoals jezelf ook al schreef voor jouw auto
Ten tijde van kopen (162K) van mijn Superb is dit aan mijn aandacht ontsnapt.
ik weet nu ook hoe je dit kunt testen.
deksel van koelvloeistofoverlooptankje (7 maal woordwaarde) er af schroeven en veelvuldig gas geven
indien er een lekkage naar het koelsysteem is/zit bij de koppakking begint de vloeistof ernstig te bubbelen in het vaatje
tevens moet bij het er af draaien van de deksel er geen druk ontsnappen.
ten tijde van aankoop was de auto getuned, zal maar niet zeggen waar, nadat we de software opgestuurd hadden belde Jeroen Dick zelfs Jos op: met de vraag of alles nog heel was!

wellicht is dit het begin van de oorzaak.
Toch heeft het nog ruim 280K geduurd voordat het definitief over was.
dit verklaard wellicht ook de haarscheurtjes in de kleppendeksel.
In al die jaren af en toe bij moeten vullen maar zeker geen liters koelvloeistof. altijd vanuit gegaan dat er altijd wel iets weglekt (zweet).
De kosten vallen altijd tegen, maar ben al heeeeeeeellllll lang klant bij Jos

, enige coulance is hier wel toegepast.
dus kan niet precies zeggen wat alles gekost heeft. ook een beetje mazzel gehad met het blok.
bij een leverancier van Jos waren ze dit blok al een tijdje "kwijt" dus het heeft zo moeten zijn dat dit blok voor mij lag te wachten
al met al was de moeite waard om te laten doen, in vergelijk van,
Superb met defecte motor wegdoen versus gelijk model en uitrusting terug kopen.
dan was voor mij vervangen gunstiger.
Afgelopen week nog heel even terug geweest om de boordcomputer uit te laten lezen om zo zeker te zijn dat alles goed is en er geen gekke meldingen in zouden zitten, op een kleinigheidje na was alles op orde.
dus dik tevreden en zeker de prijs waard om te laten doen.
gr. André