Na 4 jaar trouwe dienst wordt het weer tijd om mijn Octavia te vervangen door iets nieuws. Eigenlijk was meteen duidelijk: het wordt géén Octavia meer. Ik ben er na twee exemplaren gewoon een beetje op uitgekeken. Ik vind de nieuwe versie (O3) niet heel mooi. Bovendien kwam’ie behoorlijk duur uit bij onze leasemaatschappij.
Eens verder kijken dus. Eerst heb ik gekeken naar de Peugeot 308 SW, nu nog met 14% bijtelling. Op zich een prima wagen, veel ruimte en mooie complete uitrusting, maar helaas kan Peugeot momenteel de vraag niet aan en krijg je een uitgeklede auto. Geen dakrails, geen zilveren raamomlijsting, geen bagagescheidingsysteem, geen keuze uit de mooiere kleuren meer en bovendien niet de garantie dat ik ;m nog in 2015 zou krijgen. Straks zit je dus met een auto die niet is zoals je wilt en waar je veel meer voor betaalt dan het me waard is. Tijd om verder te kijken, dus.
Ik had een tijdje geleden al eens een Seat Leon meegehad als vervangend vervoer, en dat was de eerste keer dat ik vrolijk werd van een Leon. Vooral de 1.4TSI verraste me, omdat die ineens 150 PK bleek te hebben. En dat voel je. Voldoende reden om die ook eens te bekijken. Het is een gedeeld pand met mijn eigen Skoda-dealer, dus veel moeite kost dat niet
Zo gezegd, zo gedaan: en ik was verkocht!
Kort en krachtig: ik heb zojuist een Seat Leon ST 1.4TSI DSG-7 Style Connect besteld. Ik ga dus motorisch een stapje terug, van de 1.8TSI naar de 1.4TSI, maar qua vermogen en koppel zit dat aardig in elkaars richting. Ik ga van 160 PK naar 150 PK, en het koppel is bij beide motoren 250 Nm. Kortom, daar verlies is niet teveel op.
De kleur is als op de foto's hieronder: technic grey. Zit tussen mijn eerste en tweede Octavia in. Niet de spannendste kleur, maar wel heel praktisch voor mijn werk: netjes, maar niet té, en vuil zie je er niet gauw op.
En de uitrusting is riant, zeker met de drie pakketten die ik erbij besteld heb: het Business Plus pakket, het Sound pakket en het Executive pakket. Daarmee heb ik de volgende opties te pakken:
· Media System Navi Plus met 6,5 inch touchscreen met hoge resolutie (800x600) en 3D navigatie, SMS functie en 10GB harde schijf, inclusief 3 jaar gratis kaart updates voor Europa, Bluetooth telefoon en audio-streaming, spraaksturing, CD/DVD-speler, 2 SD-kaartlezers, USB-aansluiting, Aux-in-aansluiting, iPod-aansluiting, DAB+ radio,
· kleurendisplay in instrumentarium
· voor Europa
· regensensor
· lichtsensor
· climatronic
· cruise control
· automatisch dimmende binnenspiegel
· parkeersensoren vóór en achter met Optical Parking System en achteruitrijcamera,
· donker getinte ruiten achter
· automatisch dimmende binnenspiegel
· Full-LED koplampen met LED dagrijverlichting
· LED verlichting in achterlichten
· Upgrade Sound met subwoofer in kofferbak en extra centerspeaker in dashboard
· Alarmsysteem
· Reservewiel
· Panoramisch schuif/kanteldak
· Sportstoelen vóór
· Volledig alcantara/leder interieur
· Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
· lendesteunverstelling beide stoelen
· elektrisch inklapbare spiegels
· rechterbuitenspiegel met parkeerstand
· LED-interieurverlichting
Daar moet ik het best een paar jaar in uit kunnen houden, denk ik…
Nu even twee à drie maanden wachten, en dan begint het genieten. En het sparen, want deze auto kost me netto 130 euro per maand minder dan mijn huidige Octavia (248 euro voor de Leon vs. 378 euro voor de O2). Dat scheelt…
Ik blijf in de VAG-stal, dus ik blijf hier ook gewoon rondhangen!
Wordt vervolgd!!
Even twee snelle plaatjes van internet voor het idee: