Cornerverlichting

Kirsten

Senior Member
De laatste tijd heb ik wat problemen met de cornerverlichting op mijn Fabia. Niet zo zeer technisch, maar eerder een klein geval van politie die niet snappen dat de mistlichten vanzelf weer uit gaan. Kan ik de verlichting ook ergens uitzetten? Mocht het dan nodig zijn dan kan ik het dan namelijk gewoon uitzetten. Dat scheelt een discussie en een mogelijke boete.

Gieliovd

Forumguru
Dit is al eerder aan bod geweest ergens op het forum.

Ik was laatst proefrijden en keek mezelf in de spiegel bij een stoplicht. Ik dacht hé? Wat is DAT heb ik mijn mistlampen aan staan en is er één kapot?

Toen dacht ik al snel, o, nee dat is cornerverlichting.

Volgens mij was het niet uit te zetten, behalve in het computersysteem.

Er staat volgens mij in de wet dat je het een en ander mag voeren aan verlichting overdag. Dit zijn dimlichten en signaalverlichting en nog wat clausules. Die cornerverlichting valt onder signaalverlichting denk ik.

Als de agent zijn wetten kent dan heeft hij geen poot om op te staan.

Frankie

Actief lid
De laatste tijd heb ik wat problemen met de cornerverlichting op mijn Fabia. Niet zo zeer technisch, maar eerder een klein geval van politie die niet snappen dat de mistlichten vanzelf weer uit gaan. Kan ik de verlichting ook ergens uitzetten? Mocht het dan nodig zijn dan kan ik het dan namelijk gewoon uitzetten. Dat scheelt een discussie en een mogelijke boete.

Maar dat kun je dan toch laten zien ! Als jij in je auto zit met licht aan en aan het stuur draait dan gaat de mistlamp toch branden en ook weer uit als je terugdraait ? Dat is voor de politie toch geen kwestie van snappen, maar domweg waarnemen. En als ze het al niet snappen hebben ze een groter probleem dan dat jouw mistlampen branden :-) Natuurlijk is het al vervelend om in de eerste plaats aangehouden te worden... Mss moet je zo'n lichtbalk monteren. als er bij hen staat "Stop Politie", zet jij aan "Onschuldig, is Cornerfunctie".. Maar ze zullen het vast niet snappen :-)

Kirsten

Senior Member
Dit is al eerder aan bod geweest ergens op het forum.

Ik was laatst proefrijden en keek mezelf in de spiegel bij een stoplicht. Ik dacht hé? Wat is DAT heb ik mijn mistlampen aan staan en is er één kapot?

Toen dacht ik al snel, o, nee dat is cornerverlichting.

Volgens mij was het niet uit te zetten, behalve in het computersysteem.

Er staat volgens mij in de wet dat je het een en ander mag voeren aan verlichting overdag. Dit zijn dimlichten en signaalverlichting en nog wat clausules. Die cornerverlichting valt onder signaalverlichting denk ik.

Als de agent zijn wetten kent dan heeft hij geen poot om op te staan.

Ik kon het zo snel niet vinden op het forum. Vroeg het me af omdat ik al 3 keer ben aangehouden met de mededeling "u kunt zich een hoop geld besparen als u nu uw mistlichten uitzet" en daarna de opmerking "volgens mij is er één kapot".

De politie is hier zo snugger niet, na een demonstratie van een kwartier snappen ze eindelijk dat het om een bijverlichting gaat als ik de bocht omga.

Maar ok, ik kan het dus niet uitzetten met een knopje ofzo. Thanks voor je antwoord.

EdK

Forumguru
Ik kon het zo snel niet vinden op het forum. Vroeg het me af omdat ik al 3 keer ben aangehouden met de mededeling "u kunt zich een hoop geld besparen als u nu uw mistlichten uitzet" en daarna de opmerking "volgens mij is er één kapot".

De politie is hier zo snugger niet, na een demonstratie van een kwartier snappen ze eindelijk dat het om een bijverlichting gaat als ik de bocht omga.

Maar ok, ik kan het dus niet uitzetten met een knopje ofzo. Thanks voor je antwoord.

folder van skoda in je auto leggen waarin de corner functie wordt uitgelegd !! hebben ze wat te lezen en kunnen ze daarna door naar de skoda dealer om het verder uit te zoeken !!

Tevens zien ze dat het een optie vanaf fabriek is en dat het dus goedgekeurd is door de RDW bij de typegoedkeuring van deze wagen !!
Bij toch een bekeuring krijgen , dit dus aanvechten !! Ook kenbaar maken aan de schrijvende dienstdoender ! (zie je bij het gerecht)

Frankie

Actief lid
folder van skoda in je auto leggen waarin de corner functie wordt uitgelegd !! hebben ze wat te lezen en kunnen ze daarna door naar de skoda dealer om het verder uit te zoeken !!

Tevens zien ze dat het een optie vanaf fabriek is en dat het dus goedgekeurd is door de RDW bij de typegoedkeuring van deze wagen !!
Bij toch een bekeuring krijgen , dit dus aanvechten !! Ook kenbaar maken aan de schrijvende dienstdoender ! (zie je bij het gerecht)

Neemt natuurlijk niet weg dat het, naar mijn mening!!, een weinig zinvolle gadget is en ook nog eens los van oponthoud voor de berijder, bij (helaas slecht op de hoogte zijnde ambtenaren) wel al tot veel misverstanden, onnodig discussie, en dus verbruik van ons belastinggeld leidt..!!! Maar ik ben met je eens dat men op de hoogte moet zijn.

Kirsten

Senior Member
Neemt natuurlijk niet weg dat het, naar mijn mening!!, een weinig zinvolle gadget is en ook nog eens los van oponthoud voor de berijder, bij (helaas slecht op de hoogte zijnde ambtenaren) wel al tot veel misverstanden, onnodig discussie, en dus verbruik van ons belastinggeld leidt..!!! Maar ik ben met je eens dat men op de hoogte moet zijn.

Voor mij is het toch wel zinvol, ik woon midden in de polder en zeker in deze tijd heeft het al heel wat konijnen en katten levens gered 's avonds!

Gieliovd

Forumguru
Zou wel eens willen meemaken hoe goed het werkt. Overdag merk je het natuurlijk niet.

Zoals ik ook al zei, het kan wel uit waarschijnlijk, met een bezoekje aan de dealer. Maar dat wil jij helemaal niet!

Vervelend is het wel.

Fabia

† In Memoriam

Maar het is wel erg irritant om daar steeds voor aangehouden te worden.

tlpeter

Actief lid
Cornerlights bestaan nog niet zolang
Dit zal ook wel weer overgaan als elke agent er van af weet

Je zou zeggen dat agenten het ondertussen wel zouden moeten weten maar ook dat zijn gewoon mensen die veel gekke dingen tegen komen ;)

EdK

Forumguru
Maar het is wel erg irritant om daar steeds voor aangehouden te worden.

ook agenten moeten cursusmateriaal lezen !! dus gewoon een folder meegeven zodat alle agenten in de buurt het kunnen lezen !!
Misschien dat het dan ophoudt voor Kirsten !!
Doe je het niet op die manier dan blijven ze je aanhouden totdat je ze allemaal gehad hebt !!
Een agent is net onkruid !!

Het/ze blijven komen !! :489::yeah::923:

Ik wacht met smart op de eerste keer dat ik hiervoor wordt aangehouden :) Heerlijk om een agent de les te lezen :)
Inderdaad gewoon het boekje ter hand nemen en laten zien dat het goedgekeurd is door de RDW. Mooi toch die domme blik daarna? :D

Fabia

† In Memoriam
Lekker pesten zo'n agentje, eerst hem helemaal het verhaal laten doen en dan pas met het boekje om de oren slaan.

LenK

Forumguru
Probleempje is dat je meestal op tijdstip X vertrekt om op tijdstip Y op je bestemming te zijn.
Als zo'n diender je dan even lekker bezighoudt (of omgekeerd) kom je dus lekker te laat.

Frankie

Actief lid
Voor mij is het toch wel zinvol, ik woon midden in de polder en zeker in deze tijd heeft het al heel wat konijnen en katten levens gered 's avonds!

Opvallend. Ik heb wel eens opzettelijk mijn mistlampen ingeschakeld op een slecht verlichtte weg en kon daarbij "om de hoek" niet echt een grote verbetering bemerken.. Inschakelen van mistlampen komt overigens op hetzelfde neer als de cornerfunctie, alleen aan 2 kanten tegelijk.

Maar goed, als het bij jou katten en konijnen levens redt dan is dat alleen maar goed !! :-)

EdK

Forumguru
Probleempje is dat je meestal op tijdstip X vertrekt om op tijdstip Y op je bestemming te zijn.
Als zo'n diender je dan even lekker bezighoudt (of omgekeerd) kom je dus lekker te laat.

Tja 90% van de keren ga ik ruimschoots op tijd weg ivm de file's he ??!
En heb een hekel er aan om te laat op een afspraak te zijn !!
Maw altijd op tijd weg rekening houdend met vertraging !

skodaboy

Forumguru
ik heb ook cornerverlichting op mijn 02,vind dit wel fijn een gadget...
met deze fuctie is het wat handig om in het donker of s'nachts te parkeren of te maneuveren...:super:
ik rij voornamelijk s'nachts met mijn 02,en kom dus op plaatsen waar geen straatverlichting is,bij het op en afrijden van rotonde's enz.. heb je dus iets meer 'licht' in de richting dat je rijdt,alst echt te donker of wat mistig is dan zet ik de mistlampen gewoon 'aan'.
overdag merk je niks of weinig van deze fuctie,maar als je dan je lichten aan hebt,en gaat links of rechts af en je pinker staat aan,dan gebeurd het wel dat de tegenmoed komende chauffeur seint met zijn lichten,maar dit stoort mij allang niet meer,:crazy:
en over het aanhouden door de politie voor de cornerfuctie heb ik tot nu toe nog geen klagen gehad,ben trouwens tot nu toe nog niet gecontroleerd geweest. :xyxthumbs:

vinshi

Lid
frankie ik wil jouw wel even wijzen dat de reflectors van de cornerverlichting anders is dan de gewone mistlampen, en dus meer lichtopbrengst in de bochten geeft.
ik heb trouwens 1 roomster met deze functie en ben er zeer te spreken over.

Bovenaan Onderaan