Cornerverlichting

cvegreen

Forumguru
Ik zou inderdaad eigenlijk moeten ingrijpen (ik heb me er ook al laten aan vangen ) . maar wel interesant om te weten natuurlijk . Misschien om dit draadje schoon te houden een nieuw topic starten over oom agent en dagrijverlichting en cornerverlichting .
Graag jullie mening hierover ?
 

Wasmachineman

Forumguru
@roppie: Van een agent mag je niks verwachten. Je MOET verwachten dat ze op de hoogte zijn van de laatste regels. Als zij het niet weten wie dan wel ? En als ze twijfelen krijg je toch een bon, want dat is het makkelijkst toch ? Ga maar in bezwaar. Ik moet ook elke dag bijleren. Maar een beetje koffie drinken op het bureau en dan lekker met de Touran gaan flitsen, daar hoef je inderdaad niet veel voor te leren....

Beetje charcherend deze opmerkingen vind ik! Teveel post van CJIB ontvangen Nomad?
 

Roco

Lid
weet iemand het juiste nederlandse woord voor "cornerverlichting"? Ik lees dat bochtverlichting iets met de koplampen van doen heeft ? Of klopt dat niet ?
 

EdK

Forumguru
Misschien om dit draadje schoon te houden een nieuw topic starten over oom agent en dagrijverlichting en cornerverlichting .
Graag jullie mening hierover ?

Geen voorstander van
Elk beroep graag in zijn waarde houden, we hebben overal wel eens een meningverschil over.
Nu meneer of mevrouw X met een Agent
Voorheen meneer en mevrouw X en het SF forum
En ga zo maar door !
Vind dit meer een plek voor dat rokershol waar je met een donatie off topic kunt praten
 

FredV

Banned
ik rook niet, en wil niet in een rokershol, maar wil wel meepraten:)
Overigens, een agent die je wel mag bekeuren om de regels na te leven en t verschil niet kent tussen mistlampen en dagrijverlichting of anderssoortige velrichting...
Spreekt m.i. voor zich.
 

Roco

Lid
Ja, helaas wel. Ze staan nog steeds niet in de wet omschreven, maar bekeuren zal dus zinloos zijn. Wel heeeeeel erg, dat het nu nog niet geregeld is in de wet. Echt schande. Met wat ik nu weet, durf ik een bekeuring wel aan te vechten. Met mooie video-opname van de lichten erbij.
Aan de andere kant...wie daar nu nog voor bekeurt.......
 
Hier kunnen we kort over zijn.
RDW regelt de eerste type-goedkeuring van een (nieuwe) auto.
Is de auto volgens de Nederlandse verkeerswetgeving in orde, dan kan in Nederland een kenteken worden uitgegeven.

Hiermee is per definitie alles wat aan een auto zit (en niet gewijzigd door de consument), ook m.b.t. werking van lampen toegestaan.

Dit bovenstaande wordt gecontroleerd!
Citaat uit bron: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/regeling_voertuigen/goedkeuring_personenauto/Incompleet_etg.htm

"Overeenstemming van productie
Nadat de RDW een typegoedkeuring heeft afgegeven, onderzoekt zij periodiek of de productie nog overeenstemt met de typegoedkeuring. Dit wordt ook wel de Conformity of Production (COP) genoemd."
 

FredV

Banned
Helemaal mee eens met de reactie an SGL49
De tpyegoedkeuring is bepalend.
Zolang je zelf niets aan je auto hebt gewijzigd, voldoet deze aan de regels en is er niets illegaals aan waarvoor je bekeurd kunt worden.
De hele discussie is dus niet relevant over dagrijverlichting en conerlichten.

Het enige wat telt is het verkeerd gebruik door de bestuurder en daar kun en mag je voor bekerud worden.
 
Ik wil nu toch eens reageren over wel of niet toegestaan en wel of niet gewenst.
Laatst kwam ik aanrijden richting rotonde, van links komt een auto de rotonde oprijden (stuurt iets naar recht ivm de rotonde) cornerlicht naar rechts gaat aan. Mijn eerste reactie is dat hij afslaat naar rechts. Ik wil bijna de rotonde oprijden, slaat hij echter niet af (gaf ook geen richting aan). Het ging allemaal net goed. Zo'n aanspringend corner licht geeft in eerste instantie de indruk dat iemand afslaat.
Ik ben benieuwd of anderen al hetzelfde hebben meegemaakt.
Ik kan me voorstellen dat de wetgever deze verlichting gaat verbieden (mistlicht-richtinglicht).
 

RobPG

Lid
Grappig, zelfde soort verhaal hier: http://briskoda.net/forums/topic/184047-cornering-fog-lights-confuse-other-road-users/
Denk voor mezelf niet zo snel die vergissing te maken gezien de heel andere plek van de dagrijverlichting tov de richtingaanwijzers. Bovendien knipperen ze ook niet. Voor alle zekerheid wacht ik maar met de rotonde oprijden tot ik zeker weet wat de ander gaat doen. Zeker met de (toenemende) luiheid van velen om bij t afslaan de richting aan te geven.
 
De lamp zit inderdaad op een heel andere plek, echter omdat hij aanspringt is je eerste reactie dat iemand afslaat.
Wachten op auto's die wel afslaan is niet de bedoeling van rotondes, idee is een snellere doorstroom van het verkeer. Richting aangeven op een rotonde is dus ook erg belangrijk en wordt nogal eens vergeten, echter veroorzaakt geen ongelukken, zorgt alleen voor een minder snelle doorstroming.
 

Roco

Lid
Wat nuil'n ofniettan
A kan ik heel goed het verschil zien tussen een knipperlicht en een cornerlicht.
B Als biker moet je anticiperen en 3 x kijken. Zelfs als het knipperlicht aan is, vertrouw ik de auto nog niet ( rij als biker al 37 jaar schadevrij)
C overal ter wereld kan cornerverlichting, hier geeft het weer es verwarring.

D kan zo wel 10 zaken opnoemen van andere mogelijkheden, die gevaarlijk zouden kunnen zijn of verwarring zouden kunnen geven( jeugdige bestuurders, vrij oude bstuurders, snel accellereren is link, kleine knippers is link, zomerbanden is link, ...........

gewoon goed blijven kijken. Lampen bepalen niet de richting of het gedrag van de auto, wel de bestuurder.
I rest my case
 
Ga er niet om of het verschil te zien is. In drukke omstandigheden reageren mensen op kleine veranderingen, zoals het aanspringen van een licht. Zoals op de engelse site, wanneer je zelf cornerlight's hebt kunnen anderen je verkeerd inschatten.
Niet overal te wereld zijn zoveel mini rotonde's, in Engeland wel vandaar waarschijnlijk hetzelfde voorval.
Het licht heeft nauwelijks meerwaarde zeker overdag. (Beter meedraaiende dimlichten, kan er ook geen verwarring ontstaan.)
Overigens rij ik ook ruim 20 jaar zonder schade, ook op de motor denk alleen niet dat dat er altijd mee te maken heeft. Je hebt ook met medeweggebruikers te maken.
Als motorrijder een rotonde niet oprijden als een auto aangeeft af te slaan met knipperlicht, daar geloof ik niet in, is wel heel erg voorzichtig.
 
@Physics,

Om de discussie niet eindeloos door te zetten: Het gaat er niet om of het al dan niet gewenst is; maar of het toegestaan is!
Het is, zoals eerder vastgesteld, toegestaan.

Heb je bezwaar tegen de wenselijkheid, dan kun je m.i. beter een brief naar de RDW schrijven.
Hier kom je er toch niet verder mee en jouw standpunt is inmiddels echt wel duidelijk....:aangenaam:
 
@sgl49 en de rest,

Jullie hebben gelijk, punt is duidelijk. Ik hoop dat er duidelijke regelgeving gaat komen.
Brieven naar de Rdw vind ik teveel gedoe, maar zou eigenlijk wel een goed idee zijn.
 

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Ben blij dat dit hier zonder onze tussenkomst op de goede weg aan het gaan is terug .[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan