Cornerverlichting

Kirsten

Senior Member
Opvallend. Ik heb wel eens opzettelijk mijn mistlampen ingeschakeld op een slecht verlichtte weg en kon daarbij "om de hoek" niet echt een grote verbetering bemerken.. Inschakelen van mistlampen komt overigens op hetzelfde neer als de cornerfunctie, alleen aan 2 kanten tegelijk.

Maar goed, als het bij jou katten en konijnen levens redt dan is dat alleen maar goed !! :-)

Cornerverlichting doet nog iets meer, de koplampen draaien namelijk iets mee in de bocht.
In een omgeving waar het stikt van de beestjes is het echt super handig. Bij mij vorige auto had ik het niet en zag ik ze net te laat in de berm zitten. Gevolg allerlei rare acties om ze te ontwijken. Want ik, als echte dierenvriend, kan een week wakker liggen als ik zo'n pluizig konijntje raak.

Voor wat betreft de politie, ze zijn inderdaad net als onkruid. Zeker die mannen die 's avonds rondrijden en niks te doen hebben. Het is voor hun dan net een sport je aan te houden en je een half uur bezig te houden met dit soort nutteloze praatjes.
Ik merk wel dat ik er meer last van heb hier in het o zo mooie brabant dan in de Randstad, ik werk in Den Haag en daar kijken ze er niet eens naar. Die agenten hebben wellicht wel wat beters te doen.

Bij de O2 draait er niets mee. Voor de Fabia durf ik het niet te zeggen. Bij mij gaat de cornerverlichting (1 mistlamp) aan bij draaien aan het stuur bij lage snelheid (< 30 p.u??) en het aanzetten van de richting aanwijzer bij de zelfde lage snelheid.
Ik vind persoonlijk dat het niets toevoegt, want je hebt alleen de meter strak voor je auto wat extra licht. Bij de eerste beurt gaat het bij mij uit in ieder geval. Ik vind de Xenons al breed genoeg om de berm te overzien:-)

tlpeter

Actief lid
Bij de Fabia II zijn er twee opties
Cornerfunctie dmv mistlampen en als extra optie ook cornerfuntie dmv koplampen erbij

Fabia II Sport

Actief lid
Bij de Fabia II zijn er twee opties
Cornerfunctie dmv mistlampen en als extra optie ook cornerfuntie dmv koplampen erbij

Haha ik heb ze allebij en zijn een echte must have ...
Ik ben nog nooit aangehouden voor de corner verlichting, alleen door een paar voorbijgangers aangesproken dat 1 mistlamp kapot was, maar na wat uitleg van de functie ....
Ook de achteraf ingebouwde Xenon levert geen problemen tot nu toe op.
Helaas mag dat niet, ik ben van mening dat dit vrij gegeven mag worden voor auto's met lensen (projector lampen)

Maarten

Forumguru
Lekker pesten zo'n agentje, eerst hem helemaal het verhaal laten doen en dan pas met het boekje om de oren slaan.

Deze verlichting wordt "afslagverlichting" genoemd, maar ook wel Corner-Lights. Ze mogen sinds 2005 op grond van EG-regelgeving worden gemonteerd op voertuigen. Vooral duurdere merken voorzien daarom al geruime tijd hun voertuigen van dit soort lampen.

Een dergelijke lamp gaat branden bij lagere snelheden (maximaal 40 km/u) en pas op het moment dat de bestuurder zijn wielen verdraait in de ene of andere richting. Omdat de fabrikant bij een dergelijke afslagverlichting gebruik mag maken van bestaande mistlampen (codering B) betekent dit dat er bij het links- of rechtsaf draaien alleen de linker of de rechter mistlamp gaat branden. Onlangs werden we geconfronteerd met een voorbeeld waarbij eventjes beide mistlichten brandden omdat de bestuurder van een Mercedes in een woonwijk een slingertje in de weg moest volgen en dus twee stuurbewegingen achter elkaar maakte.
Zoals gezegd staat de EG deze verlichting toe. In de toekomst zullen deze lampen naast de codering "B" van de codering "K" worden voorzien. Ons (nationale) Voertuigreglement en ook het RVV 1990 zijn (nog) niet aangepast aan deze stand van zaken. Het zou echter vervelend zijn als iemand hier de dupe van wordt.
Daarom verzoeken zowel het Ministerie van V&W als het Bureau Verkeershandhaving OM de politie om niet op te treden tegen het gebruik van deze lichten en envenmin tegen de aanwezigheid ervan op een voertuig. De Centrale Verwerking OM (CVOM), die alle mulderberoepen in het land behandelt, is al geruime tijd geleden door het BVOM hiervan in kennis gesteld. Dit betekent dat een ingesteld beroep tegen sancties m.b.t. afslagverlichting in principe zal worden gehonoreerd.

D

Deleted member 2266

kleine nuance mijn hoekverlichting springt ook aan bij gebruik van het knipperlicht onder de 40 kmpu zonder dat er sprake is van stuuruitslag. Blijknaar is dat dan ook toegestaan (activeren hoekverlichting bij gebruik knipperlicht en of stuuruitslag onder de 40 kmpu).

chelmi

Nieuw lid
kleine nuance mijn hoekverlichting springt ook aan bij gebruik van het knipperlicht onder de 40 kmpu zonder dat er sprake is van stuuruitslag. Blijknaar is dat dan ook toegestaan (activeren hoekverlichting bij gebruik knipperlicht en of stuuruitslag onder de 40 kmpu).

Ik heb eigenlijk een vraagje hoe kan jein de specificatie zien dat je hoekverlichting hebt ...

en hoe zit het precies met dagrijverlichting?
Ik lees dat het vanaf 1 mei ook standaard op de fabia zit (buss.line)
zitten die in je mistlampen? zoals bij de O2?

Daar kunnen ook de modellen die van april zijn, of nog iets eerder bij de dealer geactiveerd worden

nomad

Senior Member
Als je mistlampen rond zijn dan heb je geen cornerverlichting.
Waarom niet ? Ik zag vanmorgen een Ibiza die cornerverlichting had in ronde mistlampen. Nu hoeven dat niet dezelfde te zijn als in een Fabia, maar jouw bewering is wel heel erg kort door de bocht, om maar even in dezelfde termen te blijven.

Maarten

Forumguru
Oké, excuses. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het bij ronde mistlampen niet van toepassing was.

Dan natuurlijk meteen de volgende vraag; kan dit ook bij mijn nieuwe Fabia? Zo ja, waar zit de dagrijverlichting dan? Twee lampjes in de mistlamp?

en hoe zit het precies met dagrijverlichting?
Ik lees dat het vanaf 1 mei ook standaard op de fabia zit (buss.line)

Waar lees je dat?

Maarten

Forumguru
Bij mij is de plek van die schakelaar een leeg gat. Ik neem dus aan dat het niet mogelijk is.

Bijlagen

• switch.JPG
    switch.JPG
    7,5 KB · Weergaven: 54

chelmi

Nieuw lid
We gaan maar weer on-topic...het ging eigenlijk over cornerlights.

hee bij mij ook een erg leeg gat...
maar inderdaad weer on-topic.. nou weet ik alleen nog niet of het bij mij de cornerlights op zitten en of ik het aan moet zetten... of begrijp ik het verkeerd en heeft het met het lege gat te maken

Kirsten

Senior Member
Hi!

De cornerverlichting ziet er uit als op de foto's van mijn fabia. Het zijn rechthoekige mistlichten.

Roco

Lid
cornerverlichting kun je idd herkennen aan de mistlampen die in een heldere reflector zitten, dus niet die strak ronde mistlampen.
En de koplampen draaien niet mee.

LOL mode ....... wat is een leeg gat ? heb je ook een vol gat dan?? LOL mode

Roco

Lid
Hoeraa!!!!! Eindelijk ben ik ook staande gehouden vanwege de cornerverlichting !! Almeloooo op z'n best !! Hoelang bestaat deze functie welal niet ???? Jahoor, rij ik in de stad in een bocht naar rechts naar een T-kruising, waar ik linksaf moet. In de bocht doe ik het linkerknipperlicht uit. Op dat moment brandt de rechtercornerlamp en gaat ook de linker branden vanwege het knipperlicht. Na 1-2 tellen dooft de rechter, maar de agent op de kruising ziet twee lampen branden en houdt mij staande vanwege het voeren van mistlampen. Een hele discussie waarbij hij voor de auto ging staan en ik steeds het stuur van links naar rechts moest draaien en dan weer recht moest zetten. Hij was niet te overtuigen dat ik geen mistverlichting voerde maar wou mij geen bekeuring geven, maar er toch wat van zeggen ......WAT ???!!! Hij had het niet moeten proberen, de.........
Almelooo op z'n smalst !!!!

Hetzer

Forumguru
Triest, als je nu( bijna 2011) nog niet weet van het bestaan van corner en dag rij verlichting, dan kom je volgens echt uit een ei!

Bovenaan Onderaan