Omdat hij d.m.v. een schakelaar (tijdelijk) uitgezet moet worden
Ik heb al in mijn 2e Audi80 (1988) en in de twee daarop volgende auto's een en dezelfde VDO Tempostat laten in- c.q. overbouwen, totdat er in mijn eerste Fabia Combi van 2002 eentje van fabriekswege ingebouwd bleek te zitten. Ik ben al die jaren dan ook een fanatiek CC-gebruiker onder bijna alle omstandigheden. Behalve bij gladde of zeer natte wegen, dan hou ik liever controle via m'n eigen gasvoetje; de CC wil nog wel eens gas gaan geven in onderstuursituaties of als je door een plotselinge diepe plas wordt vertraagd, met grote kans op voorwielslip c.q. aquaplaning als gevolg.
Die VDO zette ik ook altijd uit met een tikje tegen de koppeling, omdat de hendel als aftermarketstengel met achterliggende schakelaar meestal niet helemaal op de ideale plek gemonteerd kon worden. Bij de Fabia hoefde dat niet meer omdat ik met gestrekte linker middelvinger precies het schakelaartje bovenop de stengel tegen de aanslag kon duwen zonder de hand van het stuur te halen. Dat is toch nèt even minder inspanning dan m'n voet optillen en de punt van m'n schoen tegen het pedaal tikken.
Bij de daarop volgende O2/dsg was ik hier dus al aan gewend; om bij deze het afremmen op de motor te bevorderen zette ik 'm soms even in de sportstand, waardoor hij een tandje terugschakelde.
vreemde onvoorspelbare sprongetjes
Tot nu toe merk ik van alle Skoda-CC's (in mijn Fabia1, O2 en Fabia2) dat het sprongetje bijna altijd 2 km/u betreft, een enkele keer (soms met héél kort drukken) maar eentje.
ik gebruik het alleen maar op snelweg
Ik gebruik 'm juist óók in de bebouwde kom, zodra er meer dan een meter of 100 vrije weg is. Zelfs hier in het dorp waar ik zo'n 600 meter door een 30-km zone moet om bij huis te komen: dat pakt-ie nog net, met ca. 29-31 km/u volgens de tomtom. Achterliggers vinden dat overigens vaak niet fijn, maar daar heb ik in dit geval totaal geen boodschap aan.
Er zijn geen voetpaden en er spelen wel kinderen...