cruise control

Wat zijn jullie gedachten ocver het gebruiksgemak van de cruisecontrol.

Gisteren mijn eerste O2 opgehaald, niets dan lof, maar twee kleine kritiekpuntjes op het tijdelijk uitzetten van de cruise; middenstand van de kleine schakelaar op de richtingaanwijzer. Had dat niet met bijvoorbeeld een drukknop op de voorkant gekunt. Dan kun je je handen aan het stuur houden en gebeurd het nooit dat je hem compleet uitzet doordat je te ver drukt.

En verder kan ik door de vorm van het stuur niet de tekens op de voorkant van zowel de richtingaanwijzer als de ruitenwisser lezen (misschien heb ik mijn lenge tegen 1.98 mtr).
biggthumpdown.gif
 

SkodaMan

Actief lid
Dat uitschakelen van de CC is inderdaad wat gevoelig. Je druk het knopje gauw te ver door. Went wel.

De tekens op de stengels heb je de eerste paar honderd kilometer af en toe nodig. Daarna weet je het en bedien je de koppen zonder te kijken.
 
Was er ook even mee bezig voordat ik er achter was hoe het zat, maar ben eruit nu. @ Biggs : Heb jij nou dubbele zonnekleppen ?
 
Ik vind de cc na gewenning erg prettig werken.

Het werkt nu voor mij erg logisch (boven is resume of snelheid vermeerderen, onder is langzamer en hendeltje tikje geven is cc deactiveren). De hand hoeft hier toch niet van het stuur af? Als de hand aan het stuur is, kun je met twee vingers heel goed op de tast de cc bedienen zonder je blik van de weg te halen.

Ik vind nu juist die knoppen bovenop het stuur zoals bij Ford onhandig, vooral in het donker. Je moet dan juist met je linker hand het stuur loslaten en op de tast de knopjes vinden of dus je ogen van de weg halen. Vind ik echt niet handig. Staat misschien stoer die knopjes, maar geef mij maar het handeltje.

De leesbaarheid van de tekens is voor mij geen probleem. Ik kijk er niet na. Alleen even in het begin, en dan weet je het wel.
 
Is de CC van de Fabia een andere dan die van de O2?

Die van de Fabia vind ik in ieder geval heel prettig werken. Een minpuntje is echter wel dat bij het vermeerderen van de snelheid via de CC, er erg veel gas gegeven wordt. Als je dan de knop loslaat om op de nieuwe snelheid te cruisen, blijft de auto met een schokje op de nieuwe snelheid.
 
@ Jasper O: Ik heb in mijn Business Edition geen dubbele zonnekleppen terwijl het extra boekje aan geeft dat ie die wel zou moeten hebben. De rest is wel conform model 2007.
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: biggs</font><hr />
middenstand van de kleine schakelaar op de richtingaanwijzer.

[/ QUOTE ]

Welke midden stand ?? Volgens mij kan bij mij de schakelaar links (aan) of rechts (uit) staan. Waar dient die midden stand dan voor ? als ik m ff wil uitzetten trap ik gewoon op rem..

Ps: ik heb nu al de derde stengel in mijn auto, en gisteren deed de cc het na een behoorlijke tijd wel weer heel ff niet !! dus alweer geen betrouwbaar onderdeel..:-/
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: biggs</font><hr />
middenstand van de kleine schakelaar op de richtingaanwijzer.

[/ QUOTE ]

Welke midden stand ?? Volgens mij kan bij mij de schakelaar links (aan) of rechts (uit) staan. Waar dient die midden stand dan voor ? als ik m ff wil uitzetten trap ik gewoon op rem..

Ps: ik heb nu al de derde stengel in mijn auto, en gisteren deed de cc het na een behoorlijke tijd wel weer heel ff niet !! dus alweer geen betrouwbaar onderdeel..:-/

[/ QUOTE ]

Ojee... Ik heb ook af en toe dat ie niet wil resumen of geen snelheid wil vasthouden. Even cc uit/aan helpt (hendeltje helemaal rechts en terug naar links). Maar komt te weinig voor om er echt over te klagen.

Je kunt het hendeltje even richting de middenstand tikken om de cc uit te zetten. Dan krijg je hetzelfde effect als even de rem aantikken, met als voordeel dat het verkeersbeeld niet zo onrustig wordt van de oplichtende remlichten.
 
'k rij zelf een Ocatavia II maar problemen met de cruise-control zijn een bekend VW/Audi/Skoda/Seat probleem., die van mij werkte altijd tot een maand of 2 geleden sindsdien doet het bijna nooit, hij wordt dan ook morgenvervangen en volgens de monteur schijn dat een beste klus te zijn....

gelijk ook ff afgesproken dat ze een software aanpassing maken zodat de deuren automatisch op slot gaan
 

LenK

Forumguru
Zowel in de O1/Fabia (oude CC bediening) als de O2 vind ik de CC prima te bedienen.

Knoppen op het stuur werken juist minder handig. Die stengel met de 2 totaal verchillende knopjes vind je zonder te kijken vlot op de tast.
Dezelfde knopjes bij elkaar op het stuur dwingt je tot kijken welke je in moet drukken, zeker als je al een stuur hebt met radiobediening.

De O1/Superb climate control is ook zo'n voorbeeld. Ziet er strak uit maar bedienbaarheid is 0,0 en daar doen die kleine puntjes op sommige knoppen weining aan af.
 
@ Jasper O: Ik heb net zoals Boudewijn ook geen dubbele zonnekleppen, rest ook model 2007.

Omdat ik de Stream later moest inbouwen (max leasebudget) heb ik ook geen MP3 mogelijk...de dealer heeft dit opgelost door een aansluiting voor een Ipod te maken. Deze zal ik binnenkort zelf kopen. Weet iemand hiervoor nog een goedkoop adres, volgens mij zijn ze namelijk overal dezelfde prijs.
 
Ik heb een O2 ambiente besteld (levering deze week of volgende week) en daar zit geen CC op. Als ik alles zo een beetje lees denk dat ik het niet ga missen.
Hier in België kan je trouwens niet vaak gebruik maken van een CC. Je gaat hier op een paar Km van 30 naar 50 en 70 en terug naar.... Nee hoor doe mij maar geen CC!
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: kerel</font><hr />
dat ik het niet ga missen.

[/ QUOTE ]
CC is een van mijn favoriete opties. Totdat ik het niet had mistte ik het ook niet maar sinds mijn 1e auto met CC (mijn O1) zou ik niet meer zonder kunnen.
Mits het niet te druk op de weg is rijdt het veel ontspannener en het heeft me ook al wel wat bekeuringen bespaard.
 
Ja begrijp ik. Als je het niet kent mis je het niet.

Voor de bekeuringen is het idd interessant, zeker bij ons (vanaf 10 per uur te snel is het MINIMUM €125)En ze staan overal die flitsers.

Is het niet zo dat je wat veel aandacht moet besteden aan het bedienen van de CC of gaat dat na een tijdje vanzelf zodat je gedachten bij het verkeer blijven.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: kerel</font><hr />

Is het niet zo dat je wat veel aandacht moet besteden aan het bedienen van de CC of gaat dat na een tijdje vanzelf zodat je gedachten bij het verkeer blijven.

[/ QUOTE ]
Als je 'm regelmatig gebruikt dan hoef je niet meer na te denken over de bediening. Net als schakelen gaat bediening ook zonder te kijken naar de bedieningsknoppen.
 
CC is inderdaad even wennen na de overstap van Fabia naar O2. Nu ik er bijna aan gewend ben vind ik 'm bij de O2 veel fijner dan bij de Fabia. Ook de indicatie bij de metertjes dat ie aan staat vind ik geweldig (niet dat ik 'm zou vergeten, maar toch).
Ik wist bij mijn Fabia al dat ik nooit meer een auto zonder cc zou willen.
 

smg

Lid
Hé, hebben ze de CC-indicatie ingeschakeld? In mijn O2 (eerste lichting) kun je wel het lampje zien zitten in het dashboard, maar die werkt niet. Voor mij ook niet zo relevant, CC staat altijd aan. Heb sinds vorige week wel een nieuwe stengel, vanwege de bekende uitvalklacht.
 

Erikje

Actief lid
Ben benieuwd of het lampje in de "oude" O2 middels wat freubelen in de computer aangezet kan worden. Iemand al ervaring mee?
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: kerel</font><hr />

Ik heb een O2 ambiente besteld (levering deze week of volgende week) en daar zit geen CC op.

[/ QUOTE ]

Typisch dat verschil weer: in Nederland zit op de Ambiente-uitvoering gewoon cruise control hoor.
Ik vond de bediening in de O1 trouwens ook beter en makkelijker dan in de O². Dat verende knopje gebruikte ik erg vaak.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: kerel</font><hr />

Ja begrijp ik. Als je het niet kent mis je het niet.

Voor de bekeuringen is het idd interessant, zeker bij ons (vanaf 10 per uur te snel is het MINIMUM €125)En ze staan overal die flitsers.

Is het niet zo dat je wat veel aandacht moet besteden aan het bedienen van de CC of gaat dat na een tijdje vanzelf zodat je gedachten bij het verkeer blijven.

[/ QUOTE ]

Dat gaat vanzelf voorbij, het wordt een soort gewenning en onderdeel van je rijstijl. Ik schat dat 80% van mijn km's op cruise worden gereden.

Als je het gewend bent, dan kun je zelfs moeilijk zonder. Je moet steeds vaak op je snelheidsmeter kijken (zeker met de TDI rij je ongemerkt veel te snel), terwijl dat met de cc eventjes kijken en vastzetten is.

Maar het klopt, alles wat je niet hebt mis je niet (behalve je stuur dan
wink.gif
). Eerst dacht ik dat zo'n automatische dimmende spiegel ook onzin was...
 
Bovenaan Onderaan