Cruise control

jurjen

Lid
Dit heb ik ook op mijn "half wieleke" staan; en toch gebruik ik het nooit.

Bij een handbak zou ik dat schakelaartje zelf ook niet gebruiken, dan is de koppeling iets indrukken ook gemakkelijk, dat deed ik bij de vorige auto (Golf) van mijn vrouw ook.

Maar ik heb met de automaat als enig alternatief het rempedaal en dat geeft zo'n onrustig beeld achter je, al dat geknipper, nog los van het onrustige rijden als je het pedaal per ongeluk te diep indrukt. Dan maar 'wieletje'. Ik hoop dat de nieuwe hendel weer minstens 60k meegaat.

Maar ik heb met de automaat als enig alternatief het rempedaal en dat geeft zo'n onrustig beeld achter je, al dat geknipper, nog los van het onrustige rijden als je het pedaal per ongeluk te diep indrukt.

Ja, da's natuurlijk niet zo handig!

Grtz, :bye:

Ik gebruik lekker wel het schakelaartje bovenop om te cancellen. Maar een bediening op het stuur met van die grote lompe knoppen is toch veel fijner. Zo op een stengel vind ik ergonomisch gezien maar een bud oplossing. En dat je het knopje moet vasthouden om harder of zachter te gaan is ook niet lekker met een TSI. Het ding schiet er iedere keer weer vandoor.
Waarom niet per tikje 1 of 2 kilometer erbij of eraf?

Lijstje beste bediening van auto's die ik gereden heb:
Chrysler voyager V6 3.3.
renault scenic
Mitsubishi Pajero
Mercedes stengel. Zit niet op de ruitenwisser maar is apart.

Mindere.
Sorry, O2
pokkeding Slopel Astra.

Fabia

† In Memoriam
Ik had op de DAF LF pas een prachtige CC zitten. Zodra je die activeerde gaf íe op het dashboard de snelheid aan en die kan je per km regelen met de knoppen op het stuur.

Vanochtend geprobeerd. Tikje erbij werkt wel maar zozo. Tikje eraf werkt niet.

Bij een Scenic wordt de ingestelde CC snelheid weergegeven. Tikje erbij is 2 kilometer harder. Tikje eraf is 2 kilometer langzamer. Werkt prettig.

TL@

Forumguru
Ik had op de DAF LF pas een prachtige CC zitten. Zodra je die activeerde gaf íe op het dashboard de snelheid aan en die kan je per km regelen met de knoppen op het stuur.

Bij een Passat is dat ook zo. De CC zit dan ook op een aparte hendel (onder de richtingsaanwijzers), je kan kiezen +-1km/u of +-10km/u (voor en achter of boven en onder), veel handiger dan op de O2 maar duurder in fabricage want er moet een volledige extra hendel geplaatst worden!!

Over de CC van de Astra, daar ga ik volledig mee akkoord, want een vervelend rommel ding dat de ingestelde snelheid niet eens onthoudt, wat een rommel (heel die Astra trouwens)

plasserke

Nieuw lid
Ik heb dit probleem ook gehad , moest ook herstarten voor hij het terug deed.
Onder garantie hendel laten vervangen en probleem was meteen opgelost !

Ik heb dit probleem ook gehad , moest ook herstarten voor hij het terug deed.
Onder garantie hendel laten vervangen en probleem was meteen opgelost !

Ik heb nu problemen met mijn cruisecontrol. De hendel is vervangen voor een nieuwe en de software is gecontroleerd. Maar heb nu nog steeds dezelfde problemen als eerst.

Als ik een tijdje rijd op de cruisecontrol, af moet remmen of de cruisecontrole uitzet, dan werkt de cruisecontrole niet meer. Opnieuw starten van de motor helpt. Ook werkt de cruisecontrole vaak na een tiental kilometers en veel proberen spontaan weer.

Heeft iemand een oplossing?

Ik heb nu problemen met mijn cruisecontrol. De hendel is vervangen voor een nieuwe en de software is gecontroleerd. Maar heb nu nog steeds dezelfde problemen als eerst.

Als ik een tijdje rijd op de cruisecontrol, af moet remmen of de cruisecontrole uitzet, dan werkt de cruisecontrole niet meer. Opnieuw starten van de motor helpt. Ook werkt de cruisecontrole vaak na een tiental kilometers en veel proberen spontaan weer.

Heeft iemand een oplossing?

Het meest voorkomende probleem is toch de cc schakelaar, bij je dealer meetwaarden laten lezen en je pikt een probleem er zo uit.

tlpeter

Actief lid
Ik heb zo iets ook gehad
Vaak werkt het om de cc uit te zetten door de schakelaar
Dan weer aanzetten en dan moet het weg zijn
De cc moet je ook eigenlijk niet deactiveren door te ontkoppelen
Dit geeft vaker dit soort problemen (ervaring)

Ik had de laatste tijd ook steeds meer last dat de Cruise Control niet meer werkte. Via de site http://vwfanatic.dk/Tips/Golf5GRA.html zag ik dat het probleem meestal zit in de contacten. Omdat ik geen zin had om 200 Euro uit te geven voor een nieuwe hendel heb ik het maar geprobeerd om de schakelaar zelf te maken m.b.v. die site. De schakelaar heb je zo uit elkaar. Nadat ik de schakelaar uit elkaar had gehaald zag ik het probleem al snel. De sleepcontacten die de cruise control aan en uit zetten waren helemaal zwart geworden. Na het opschuren en inspuiten met contactspray werkt hij weer prima zonder problemen. Dat is toch even het proberen waard. Scheelt je heel wat geld en je bent ongeveer 10 minuten bezig.

Wasmachineman

Forumguru
Goede tips hier....ik heb soms ook wel eens last en mijn auto is pas 18 maanden oud.
Ik gebruik hem heel vaak en slijt dan misschien iets vaker.
Maar inderdaad weer een minpuntje van de O2.

yup

Lid
Gewoon niet meer uitzetten via die knopje, bij mij heeft dat al meer dan 20k geholpen, ik heb misschien 1 of 2 keer gehad dat die ding het heeft geweigerd, alleen motor uit en weer aan heeft geholpen om het ding weer werkend te krijgen.

Captain Hook

Forumguru
Gewoon niet meer uitzetten via die knopje
Ik moet bekennen, ik zet 'm eigenlijk nooit uit.
In mijn O2 staat de cc al > 160.000km aan.
Gebruik alleen set en resume knopjes. En om uit te schakelen rem ik of schakel terug. (m.a.w. raak de koppeling aan).
Werkt perfekto en zeer brandstof (en ergernis) besparend.

Roco

Lid
Ik had de laatste tijd ook steeds meer last dat de Cruise Control niet meer werkte. Via de site http://vwfanatic.dk/Tips/Golf5GRA.html zag ik dat het probleem meestal zit in de contacten. Omdat ik geen zin had om 200 Euro uit te geven voor een nieuwe hendel heb ik het maar geprobeerd om de schakelaar zelf te maken m.b.v. die site. De schakelaar heb je zo uit elkaar. Nadat ik de schakelaar uit elkaar had gehaald zag ik het probleem al snel. De sleepcontacten die de cruise control aan en uit zetten waren helemaal zwart geworden. Na het opschuren en inspuiten met contactspray werkt hij weer prima zonder problemen. Dat is toch even het proberen waard. Scheelt je heel wat geld en je bent ongeveer 10 minuten bezig.

Dit soort contacten moet je niet opschuren, hierdoor loop je kans dat de kwaal versneld terugkomt.
Beter is het om in een electronicazaak een glasvezelborsteltje te halen.
(ziet eruit als een dikke pen) Kost rond de 5 euro en daarmee kun dit soort contacten ( en bijv afstandsbedieneingen) schoonpoetsen zonder krassen ed te veroorzaken.

Bovenaan Onderaan