Cruisecontrol achteraf inbouwen

Rallye

Forumguru
Dat was met de diesel wel zo. Ik had ooit ergens een beschrijving uit een Duits VW-blad, maar goed dat werkte niet voor de benzine.
 

Cordoba

Forumguru
@Ronnie er zijn new beetles te vinden met cruiscontrol. Zou het niet een kwestie zijn van de hendel inbouwen en cruiseconrtol activeren mbv vcds?

Het kan zijn dat je nog iets aan de kabelboom moet doen, maar het moet kunnen. Vagtechniek in Nuenen doet het regelmatig voor verschillende vagmerken en modellen.
 

Ronnie

Forumguru
De hendel is te koop:
Onderdeelnr. 8L0 953 513 J 01C € 62,24 incl. btw.
Satijnzwart.

Omschrijving:
Schakelaar voor knipperlicht, grootlicht en dimlicht, alsmede grootlichtsignaal en parkeerlicht, voor wagens met snelheidsregelsysteem.
 

TL@

Forumguru
Vreemd, volgens ETKA alleen leverbaar voor de TDI's.....
Lijkt me toch sterk dat er in de b.v. USA geen CC uitgebracht wort voor een Benzine...

De 2.0 wordt niet geleverd in de USA, enkel de 2.5 5-pitter en ik dacht de TDI ook maar ben niet zeker.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Als je bij vagtechniek bestelt krijg je er als het goed is ook een inbouwbeschrijving bij. Dit was althans bij mijn vorige auto (seat cordoba tdi) zo. Je moet je stuur verwijderen, oude hendel verwijderen, kabels van je nieuwe hendel aansluiten op je ecu, activeren met vagcom en dat is het wel. Is een halve dag werk.
 
Ik zit in precies hetzelfde schuitje als Hendrik Jan; ook een geimporteerde RS (TDI) uit 2007 (wel gekocht in NL, de vorige eigenaar had 'm geimporteerd), voorzien van alle luxe maar geen CC. Heel jammer vind ik dat omdat ik dit in mijn vorige auto wel had en ik er veelvuldig gebruik van maakte. Wel raar trouwens dat er geen CC op zat, want ik heb regelmatig op duitse autosites naar de RS gekeken en bijna altijd adverteerden ze met een CC. Helaas heb ik net die ene zonder :). Als ik het goed lees moet het niet te moeilijk zijn om dit in te bouwen? Ik heb op ebay een setje gezien, maar ik heb geen idee of deze past: Tempomat GRA Einbausatz Skoda Octavia II | eBay . Hoop dat dit topic nog een beetje gelezen wordt na 6 maanden! :)
 

Antera

Donateur
die zou inderdaad ook voor jouw auto zijn, ze bieden ze beide aan voor model met MFD en zonder MFD
 

Rallye

Forumguru
In Duitsland hebben ze inderdaad regelmatig de uitvoeringen veranderd. Als ik het mij goed herinner is cc een jaar niet standaard geweest. Ook roofrails op een Combi zijn in Duitsland niet standaard, 18" dan weer wel. Ik heb ook een RS (zie onder) en rij ook veel op de cc. Erg fijn.
 
Ik weet niet of ik reclame mag maken. Maar bij m'n Seat Leon 1.6 benz. hebben de jongens van Marja's inbouw Service voor VW, Audi & Seat; Cruise Control, Chiptuning and advanced Car Electronics (geen aandelen) mijn cruisecontrol ingebouwd, en dat was niet alleen andere handle plaatsen en aanmelden bij de BC. Ze moesten ook nog draadtrekken en solderen. Wel ben je binnen een half uur klaar en er is koffie. Je mag er gewoon bijblijven. Service was ook OK want een jaartje later wat problemen gehad met een uitvallende cc, en even langs geweest en perfect opgelost.
Ze zitten thv Bleiswijk langs de A12. Even vragen of ze Skoda ook doen.

Gr Wilco
 
Hey Wilco, bedankt voor je reactie. Ik had ze inderdaad ook al gevonden en een mail gestuurd naar de kosten en of ze uberhaupt Skoda doen. Toevallig gisteravond (eindelijk) reactie en het bleek te kunnen voor de Skoda. Kosten: 175 euro, dus een prima prijs. Helaas moet ik zoals je zegt wel naar Waddinxveen (Bleiswijk) wat 2 1/2 uur rijden is vanuit Groningen.... Nou ja, ik heb in ieder geval duidelijkheid.
 
Dat lijkt inderdaad een redelijke prijs. Ik ga nu ook weer twijfelen, ik ga binnenkort ook maar eens informeren denk ik. Weet je al of je het gaat doen?
 

evgerven

Nieuw lid
Ik zou zeker adviseren om voor een eletronische systeem cc te gaan. Goedkopere aftermarket cc's met een servomotor die aan de gasregelaar trekt kunnen volgensmij niet omdat de Skoda volgens mij drive-by-wire is en helemaal geen gaskabel heeft.
Bij de systeem cc heb je ook geen schommelingen in snelheid en het overnemen van het gaspedaal gaat veel soepeler.

Inaktiveren kan al door de rem heel licht aan te tikken. Je remlichten gaan dan niet branden dus dat kan ook gerust in druk verkeer
 

Canon-Eye

Forumguru
aan/uit knop lichtjes richting uit duwen
Bij de fabrieks-cc is dat makkelijk, want dan kun je er met een vinger bij zonder de hand van 't stuur te halen.

Bij achteraf-inbouw ligt het anders: ik heb voorheen zo'n 14 jaar lang (in 4 opeenvolgende auto's, 3x overgebouwd) een VDO Tempostat gebruikt.
Dan hangt 't er maar net vanaf waar er een geschikte plek is voor de bedieningshandle (soort lange joystick met 4 druktichtingen) wat er makkelijker is om 'm "eraf te gooien": met de hand of met de voet.
 

Rallye

Forumguru
@MarijntjeTDI: deze truc zou ik niet aanraden. Bij (in ieder geval) de PFL Octavia leidt dat tot storingen in de cc-handle.
 

Canon-Eye

Forumguru
(MarijntjeTDI) of de aan/uit knop lichtjes richting uit duwen.....

deze truc zou ik niet aanraden. Bij (in ieder geval) de PFL Octavia leidt dat tot storingen in de cc-handle.

Huh? Dit is toch de officiële methode om de cc uit te zetten met behoud van de laatst-ingestelde snelheid in het geheugen???
Gewoon tegen de veerdruk in tot aan de aanslag. Druk je 'm door de aanslag heen in de uitstand, dan ben je dus het geheugen kwijt.

Ik ben aan m'n 4e Skoda met cc bezig en een behoorlijk fanatieke cc-gebruiker - nóóit een storing aan de cc-handle gehad!
 

Altos

Banned
Lijkt me inderdaad een vreemd verhaal dat de CC kapot zou gaan door deze te gebruiken.
Wat vele malen irritanter is, zijn mensen die nutteloos op de rem trappen om de CC uit te zetten...nutteloos en gevaarlijk vind ik.
Helaas is ook niet iedereen gezegend met een voet vol gevoel (lees abrupt remgedrag op een lege weg!)
Hendeltje tegen het drukpunt duwen lijkt mij dus idd de enige geldige optie.
 

Antera

Donateur
als dat geen manier is om hem uit te schakelen is mij de vraag waarom er dan een OFF stand op zit dan zouden ze deze wel verwijderen
 
Bovenaan Onderaan