Cruisecontrol achteraf inbouwen

EdK

Forumguru
Of het de offciële methode is om de cc uit te schakelen waag ik te betwijfelen - het instructieboekje kent deze methode niet.

Wel deze wijze gebruik ik nu al 3 skoda's lang en heb nog nooit met CC problemen bij de dealer gestaan.
En het is irritanter om je rempedaal te gebruiken voor achterliggers
En je koppeling intrappen met 120 om van je CC af te geraken lijkt me ook niet echt bevordelijk voor de koppeling.

Dus blijft de hendel manier over en volgens mij ook de juiste manier ! Of het moet zo wezen dat je toch moet afremmen vanwege het één of ander.
 

mmarechal

Actief lid
Ook ik gebruik deze methode (aan / uit knop richting uit duwen) veelvuldig en nooit problemen mee gehad. Lijkt me ook dat het hiervoor is bedoeld, ik vraag mij anders waarom ze het zo gemaakt zouden hebben dat je de knop zover richting uit kan duwen, zonder dat deze echt volledig wordt uitgeschakeld....
 

Rallye

Forumguru
Mogelijk gaat het dan alleen om oudere types Octavia. Overigens gaat het niet om het uitzetten van de cc, dan vergeet hij de ingestelde snelheid. Het gaat om het tijdelijk stand by zetten door de knop tegen de OFF aan te drukken, maar niet erdoorheen.
 

Antera

Donateur
Mogelijk gaat het dan alleen om oudere types Octavia. Overigens gaat het niet om het uitzetten van de cc, dan vergeet hij de ingestelde snelheid. Het gaat om het tijdelijk stand by zetten door de knop tegen de OFF aan te drukken, maar niet erdoorheen.


mijn o1 heeft er toch echt geen last van jij zal wel een toevallig slechte hendel hebben gehad
 

Rallye

Forumguru
We raken wat off topic, maar het probleem is inderdaad bekend van de 02, niet van de O1.
 

Canon-Eye

Forumguru
Cruisecontrol tijdelijk uitschakelen

maar het probleem is inderdaad bekend van de 02, niet van de O1.

Ik ben aan m'n 4e Skoda met cc bezig en een behoorlijk fanatieke cc-gebruiker - nóóit een storing aan de cc-handle gehad!
Eén van die 4 was een O2. Never ever problemen.

Vanwege de aanhoudende/terugkerende discussie over dit punt heb ik het boekje van m'n huidige FIIGL er maar even bij gepakt. En wat ik daarin vind, stond ook ongeveer zo in m'n OII-instructieboekje, alsook in dat van m'n eerste Fabia van 2002 - tevens m'n eerste auto waarin een van fabriekswege ingebouwde cc zat - namelijk op pag. 97 onder "Snelheidsregelsysteem tijdelijk uitschakelen":

  • Het snelheidsregelsysteem schakelt u door het rem- of koppelingspedaal in te drukken tijdelijk uit, bij auto's met automatische versnellingsbak alleen met het rempedaal.
  • Het snelheidsregelsysteem kunt u ook tijdelijk uitschakelen door de schakelaar A in de middenstand te drukken.
De in het geheugen opgeslagen snelheid blijft in het geheugen staan.

En voor alle duidelijkheid: die middenstand is dus tegen de veerdruk in, niet verder dan de aanslag. Dóór de aanslagklik heen kom je in de stand OFF en dan gaat de in het geheugen opgeslagen snelheid verloren.

Nou is het natuurlijk evengoed best mogelijk dat die schakelaar kapot gaat - het is ook maar techniek. Maar als je 'm netjes behandelt volgens bovenstaande aanwijzing in het instructieboekje, dan is zo'n mankement uitdrukkelijk géén gevolg van "verkeerd gebruik"! Dus als dit binnen de garantietermijn gebeurt, mag de dealer het oplossen zonder daarvoor kosten te rekenen.
 

Rallye

Forumguru
Je hebt gelijk. In de engelstalige versie van mijn instructieboekje staat ook zoiets. Ik heb het alleen nooit meer geprobeerd na de vervanging van mijn handle.
 

MarcoO2

Forumguru
Ook ik heb mijn cc in mijn O2 intensief gebruikt en altijd uitgeschakeld met het daarvoor bestemde knopje. Geen gepruts met de rem of koppeling. En nooit problemen gehad.
 
Bovenaan Onderaan