Het cuppen van de banden heeft inderdaad niets met het bochtenwerk te maken, maar meer met de uitlijning van de auto, belasting van de auto en niet te vergeten de bandenspanning en snelheid. Verder hebben auto's met een onafhankelijke wielophangen er over het algemeen ook nog eens minder last van dan auto's met een starre achteras. Het is zelfs zo dat de ene band er meer last van heeft dan de andere. Denk daarbij niet alleen aan het merk, maar ook de wijze waarop het profiel is gesneden.
Er zijn dus veel factoren die meespelen of een je banden gaan cuppen of niet. Ik rijd al meer dan 15 jaar 50K per jaar, dus wel de nodige cuppende banden meegemaakt. Mijn ervaring tot nu toe is dat het omgooien van de voor- en achterbanden een goede oplossing is om het cuppen redelijk goed tegen te gaan, maar wacht daar dan niet te lang mee. Probeer jezelf de gewoonte aan te leren om tijdens het controleren van de bandenspanning af en toe eens met je hand over het loopvlak heen en weer te wrijven. Dan voel je op een gegeven moment dat de weerstand als je de ene kant op wrijft veel meer is als de andere kant, net of de profielblokjes aan je hand blijven haken. Is dat het geval, dan wordt het tijd om ze te wisselen.
Bijkomend voordeel (voor de niet-leaserijders
) , je banden slijten gelijkmatiger en je doet er langer mee. Bij mij liggen ze er nu 70K op en met een beetje mazzel (of pech, want ik wil graag weer Pirelli P6 of P7
) gaan ze mee tot 85 a 90K.