Cuppen van de achterbanden.

LenK

Forumguru
Conclusie is denk ik wel duidelijk. Ik heb last van cuppen.
En de oorzaak klopt ook want ik rij bijna altijd alleen in de auto.

De tip van regelmatig voor en achter wisselen zal ik onthouden. Met 40k helaas een beetje te laat want ik neem aan dat ik nu bij achter-voor wisselen trillingen in mijn stuur krijg.
 

Pendragon

Donateur
Vandaag zijn m'n banden vervangen. Volgens de dealer was er al teveel profiel af, dus nu 4 nieuwe Continental SportContact2 banden en m'n auto is weer lekker stil.
 

MMM

Lid
TIP: Gewoon bij iedere beurt de voorbandjes met de achterbandjes omwisselen, vervolgens even de bochtjes wat pittiger nemen als normaal en de bandjes zitten weer prima in hun vel! ..... uhhh, sorry ... rubber :D
 
Cuppen van de achterbanden

Door de banden om de 15000 km te verwisselen (de achterbanden voor, en de voorbanden naar achteren) voorkom je ook dat de banden gaan cuppen.
Dit kun je bij een bandenspecialist laten doen, en indien nodig laten balanceren en uitlijnen.
 

MMM

Lid
Door de banden om de 15000 km te verwisselen (de achterbanden voor, en de voorbanden naar achteren) voorkom je ook dat de banden gaan cuppen.
Dit kun je bij een bandenspecialist laten doen, en indien nodig laten balanceren en uitlijnen.


Dat zeg ik ! :D
 

Pegasus17

Nieuw lid
Cuppen van de achterbanden houdt in dat het profiel van de achterbanden niet meer vlak loopt, maar meer schuin. een gecupte band is vaak de oorzaak van het betere bochtenwerk!
 

ad5000

Actief lid
Cuppen van de achterbanden houdt in dat het profiel van de achterbanden niet meer vlak loopt, maar meer schuin. een gecupte band is vaak de oorzaak van het betere bochtenwerk!

Da's echt bullsh.t !

Cuppen van de achterbanden komt tegenwoordig veel voor bij de meest uiteenlopende automerken en heeft totaal niets te maken met het rijgedrag van de bestuurder!

Mijn vorige auto had er ook last van en ik ben iemand die voor zijn werk veel rechtuit rijdt en vooral veel in de file staat. Mijn ex C-Max TDCI CVT had al na 25k last van gecupte achterbanden en daar ben ik nog nooit haaks de bocht me om gegaan of iets van het 'betere bochtenwerk' erop na te houden.
 

Rallye

Forumguru
Door de banden om de 15000 km te verwisselen (de achterbanden voor, en de voorbanden naar achteren) voorkom je ook dat de banden gaan cuppen.

Eigenlijk wel vreemd. Hebben de autofabrikanten net de normale onderhoudsintervals verlengd naar 30.000 kilometer, moet je om de 15.000 voor je banden naar de dealer..........
 

MMM

Lid
Het cuppen van de banden heeft inderdaad niets met het bochtenwerk te maken, maar meer met de uitlijning van de auto, belasting van de auto en niet te vergeten de bandenspanning en snelheid. Verder hebben auto's met een onafhankelijke wielophangen er over het algemeen ook nog eens minder last van dan auto's met een starre achteras. Het is zelfs zo dat de ene band er meer last van heeft dan de andere. Denk daarbij niet alleen aan het merk, maar ook de wijze waarop het profiel is gesneden.

Er zijn dus veel factoren die meespelen of een je banden gaan cuppen of niet. Ik rijd al meer dan 15 jaar 50K per jaar, dus wel de nodige cuppende banden meegemaakt. Mijn ervaring tot nu toe is dat het omgooien van de voor- en achterbanden een goede oplossing is om het cuppen redelijk goed tegen te gaan, maar wacht daar dan niet te lang mee. Probeer jezelf de gewoonte aan te leren om tijdens het controleren van de bandenspanning af en toe eens met je hand over het loopvlak heen en weer te wrijven. Dan voel je op een gegeven moment dat de weerstand als je de ene kant op wrijft veel meer is als de andere kant, net of de profielblokjes aan je hand blijven haken. Is dat het geval, dan wordt het tijd om ze te wisselen.

Bijkomend voordeel (voor de niet-leaserijders ;)) , je banden slijten gelijkmatiger en je doet er langer mee. Bij mij liggen ze er nu 70K op en met een beetje mazzel (of pech, want ik wil graag weer Pirelli P6 of P7 :confused: ) gaan ze mee tot 85 a 90K.
 

LenK

Forumguru
af en toe eens met je hand over het loopvlak heen en weer te wrijven. Dan voel je op een gegeven moment dat de weerstand als je de ene kant op wrijft veel meer is als de andere kant, net of de profielblokjes aan je hand blijven haken.
Dit klopt, alleen hebben mijn voorbanden dit ook (zij het in mindere mate) en wel in dezelfde richting als de achterbanden.

Vroeger heb ik de banden kruislings verwisseld, dan verandert ook de draairichting. Dat zou dus de enige echte remedie zijn om er vanaf te komen. Alleen kan dit kruislingswisselen niet meer omdat banden een voorgeschreven draairichting hebben (?).
 

Pegasus17

Nieuw lid
Bull of niet, 5 jaar geleden kreeg ik van de garage op mijn valie en kreeg te horen dat ik mijn rijstijl aan moest passen vanwegen gecupte banden. Ik had toen een VW. Zodoende mijn opmerking. Ik geloofde de monteur....
 

Rallye

Forumguru
Ik heb inderdaad ook altijd begrepen dat je rijstijl één van de oorzaken kan zijn voor cuppen. Als je banden gecupt zijn, is er een (te) gelijkmatig slijtagepatroon ontstaan. Sommige band/auto/rijstijlcombinaties zijn hier gevoelger voor dan andere: de combinatie Volkswagen/Conti was in de jaren negentig berucht (alle Volkswagens met stalen velgen krijgen (kregen??) Conti's). Eén van oorzaken van dit slijtagepatroon is dat de achterbanden van de auto altijd in dezelfde positie ten opzichte van de weg staan. Een mogelijk om dit te voorkomen zou dan zijn de achterzijde auto eens wat vaker te laten bewegen, door bijvoorbeeld wat snelle bochten te nemen (atijd in het veilige natuurlijk). Je veroorzaakt dan extra, maar ongelijkmatige, slijtage.
 

Pendragon

Donateur
Toch apart, ik heb een VW Bora, Nissan Primera en een Skoda Octavia 1 gehad, maar dit probleem nog nooit gehad. Mijn rijstijl is niet veranderd, maar ik zal er rekening mee houden. Af en toe een bocht wat sneller nemen :)
 

SmurfForLife

Actief lid
Inmiddels ook ten prooi gevallen aan "4" gecupte banden met net 16 duizend km op de teller. Bandenspanning iedere 3 weken gecontroleerd, dus.........

Het euvel was er al een paar duizend kilometer, maar nu is het niet meer uit te houden.

Met de dealer afgesproken om achter en voor uit te wisselen en dan kijken we wat dit oplevert.

Geen resultaat, nwe banden claimen bij PON was zijn standpunt.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost.
 

Racer

Lid
Inmiddels ook ten prooi gevallen aan "4" gecupte banden met net 16 duizend km op de teller. Bandenspanning iedere 3 weken gecontroleerd, dus.........

Het euvel was er al een paar duizend kilometer, maar nu is het niet meer uit te houden.

Beste Smurf,

Heb je de 17" of de 18" variant? Welke bandenspanning pas je toe?
Ben benieuwd.

Racer
 
Cuppen komt inderdaad ook door de rijstijl, ga maar na, als je met 130 een afrit op de snelweg neemt dan gaan je banden "schuiven" hierdoor worden de blokjes scheef gezet en slijten daardoor scheef af. Vaak komt het hierdoor. De banden zijn dan warm van de snelwegrit waardoor de blokjes soepel worden en makkelijker slijten (in dit geval scheef).
Soms komt het door te lang stilstaan.
Tip om op een leuke manier de banden weer rond te krijge: 1 uur lang op volle snelheid de Autobahn nemen! :) ;) :)
 

Timothee

Actief lid
Mijn vier Turanza's zijn ook gecupt. Daar kwam we achter toen ze er weer op gingen na de winterperiode. Ik had vanaf levering tot aan de winterbanden zo'n 18.000km gereden met die Turanza's. Bij 36.000 (exact hetzelfde aantal km's gereden met de Conti's winterbanden, die NIET zijn gecupt!) zijn de Turanza's er weer op gegaan en toen is geconstateerd dat ze gecupt zijn. Afschrapen zou te duur zijn volgens de bandenboer...ik kon beter nog 10.000km ermee doorrijden en dan bij LeasePlan nieuwe banden vragen.

Inmiddels heb ik bijna 51.000km erop staan, dus in totaal 33.000km met deze banden gereden. Ik vind ze echt lawaaiig nu (zijn ze standaard al), dus ik ga over twee weken een rondje of twee op de Nordschleife rijden om ze een handje te helpen. Daarna wil ik graag nieuwe banden :)

Volgens Profile Tyrecenter kwam het cuppen door het langdurig snelweg rijden. Ik rijd inderdaad meerendeels snelweg, maar ik neem de meeste bochten toch best sportief (je merkt dan dat de O2 met standaard onderstel best een goeie wegligging heeft!) waardoor ze dan toch zouden moeten slijten. Bovendien rij ik om de paar weken op en neer vanuit Heerlen naar het Noord-Oosten van het land via de Duitse A31 en dat is dan altijd minimaal 1,5 uur lang volgas.

Volgens mij heeft de wielgeometrie en de rubbersamenstelling meer invloed op het cuppen dan je rijstijl want met de zachte winter heb ik op de winterbanden nauwelijks anders gereden dan met de zomerbanden en die Conti's waren zoals gezegd na exact hetzelfde aantal km's niet gecupt.
 
Bovenaan Onderaan