Rallye
Forumguru
Cuppen komt inderdaad ook door de rijstijl, ga maar na, als je met 130 een afrit op de snelweg neemt dan gaan je banden "schuiven" hierdoor worden de blokjes scheef gezet en slijten daardoor scheef af. Vaak komt het hierdoor. De banden zijn dan warm van de snelwegrit waardoor de blokjes soepel worden en makkelijker slijten (in dit geval scheef).
Soms komt het door te lang stilstaan.
Tip om op een leuke manier de banden weer rond te krijge: 1 uur lang op volle snelheid de Autobahn nemen!
Je stelt het net andersom als ik het altijd begrepen heb. Volgens mij is de oorzaak van het cuppen juist het (te) regelmatig afslijten van de banden. Door het "schuiven" met de banden zou je het probleem juist oplossen. Het regelmatige slijtagepatroon ontstaat juist door veel rechtuit rijden; de Autobahn zou dan juist geen oplossing zijn.....
Ook cuppen door stilstaan lijkt mij vreemd: wel kan daardoor een plat vlak (tijdelijk) op de band ontstaan, wat ook geluidsoverlast (en trillingen) geeft. Als de banden warm zijn is het platte vlak dan weer weg.