Daar sta je dan met je nieuwe wagen

Haderach

Senior Member
Exact twee weken na aankoop stond ik al stil langs de kant.
Tijdens het rijden schakelt de DSG plotseling terug en sputterde de motor.
Geen waarschuwingslampjes of wat dan ook.

Ervanuitgaand dat het elektrisch is schakel ik de auto uit en terug aan en rijd verder. na een paar meter pruttelt de auto alweer tegen.
Ik zet me aan de kant en probeer nogmaals. Hetzelfde resultaat...

De dealer had gezegd dat ik gratis VAB-bijstand heb(pech-verhelping) dus ik bel ze op en ze vertellen me dat ze een uur later daar gaan zijn.
Ondertussen bel ik men vriendin voor de baybe (3maand oud) te komen halen en naar de winkel te gaan (collect and go, dus moest op een bepaald uur in de winkel zijn).

Na 40 minuten is de technieker er al en ik doe men verhaal. Dat is zeker een marter zegt hij!
Motorkap open en direct de martervoetjes duidelijk afgetekend op de zwarte onderdelen.
Even later vinden we een doorgeknaagde vacuumleiding. Gelukkig kort bij de aansluiting en de leiding lang genoeg om ze er gewoon terug op te steken.

Beiden opgelucht proberen we de auto terug te starten. Lukt niet direct en bij elke poging wordt het slechter. We vinden beiden alsof het klinkt dat hij zonder benzine zit, iets wat ik ook al zei over het stilvallen zelf. Dus we besluiten rap even 5liter te halen in een nabij tankstation.
5liter erin en jawel auto start normaal.

De analoge meter stond nog voor het rood en de boordcomputer gaf nog +100km bereik aan.
Daar sta je dan met je gloednieuwe wagen...

Na het weekend naar de garage geweest, ja we zien niets op de computer, als het nog eens gebeurd kom je maar terug.
TOPPIE!

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ze nog contact gingen opnemen nadat de hoofdtechnieker terug uit vakantie was.
Maar dus geen fijne ervaring en wel even het vertrouwen kwijt in de wagen.

Mijn eerste gedacht is dat zowel de analoge en digitale brandstofmeting zich enkel baseren op het verbruik van de motor en dus het verbruik van de voorverwarming niet tellen. Dit lijkt me echter absurd.
 

Bijlagen

  • pech.JPG
    pech.JPG
    782,2 KB · Weergaven: 215

benderke

Actief lid
I know the feeling!

Na iets meer dan 800km mijn eerste irritatie achter de rug... en wat voor één: wat een korte rit naar de dokter moest worden met men newborn babyboy (2,5weken oud) monde uit in het stilvallen op de snelweg... gelukkig waren we nog niet ver weg en kon via een ontspanningsroute langs de berm plan b uitgevoerd worden (auto van de wederhelft) mits wat hulp.

Na het oproepen van den bijstand (wegenhulp) en de nodige wachttijd kon vastgesteld worden dat de brandstofaanduiding fout zat: kwart vol wil blijkbaar zeggen volledig leeg. En na een fillup (=mijn eerste eigen tankbeurt) blijkt volledig vol vanaf heden iets boven kwartvol aan te duiden....

En dat op men 33ste verjaardag. Pff wat een kakdag
 

benderke

Actief lid
Bij mij nu ook - na een tijdje ging de meter dan wel volledig naar boven en bij men laatste tankbeurt ging het lampje branden voor de eerste keer.... het lijkt dus vanzelf te zijn goedgekomen. Eigenlijk moest ik men wagen al lang eens terug hebben binnendoen maar door drukte geraak ik niet bij de dealer...

ik ga nu opnieuw kijken of ie het wel/niet goed doet
 

Haderach

Senior Member
Bij mij nu ook - na een tijdje ging de meter dan wel volledig naar boven en bij men laatste tankbeurt ging het lampje branden voor de eerste keer.... het lijkt dus vanzelf te zijn goedgekomen. Eigenlijk moest ik men wagen al lang eens terug hebben binnendoen maar door drukte geraak ik niet bij de dealer...

ik ga nu opnieuw kijken of ie het wel/niet goed doet
Ben benieuwd, ben je erdoor stilgevallen al?
Het idiote van de zaak is dat ik op weg was om te tanken en nog 2km te gaan had. Al bij al kwam het relatief goed uit dat ik nu op het probleem ben gebotst ipv op een moment dat ik dringend ergens heen moest.
 

Haderach

Senior Member
Oeiiii dat is zwaar balen @Haderach :cry: Hopelijk was het de marter en kan je de tankmeter laten kalibreren.

Volgens de technieker kon de marter dit niet veroorzaken. Zelf voormalig technieker zijn, leerkracht mechanica van opleiding en nu werkvoorbereider/verantwoordelijke voor de machines op site volg ik hem volledig. Dus ik vrees dat de garage iets meer moeite zal moeten doen als kom volgende keer nog eens terug...
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of er nu (soms?) systematisch iets fout gaat bij de productie. Het is mij iets te toevallig dat meerdere mensen stilgevallen zijn, terwijl de meter aangeeft dat er nog brandstof is. Zo'n systematische fout kan van alles zijn: meter in de tank bijvoorbeeld geijkt op de verkeerde brandstof (ik neem aan dat diesel of benzine iets andere afstelling van de meter vragen), of bij een deel van de auto niet afgeregeld, terwijl dat wel had gemoeten.
 

Haderach

Senior Member
Ik vraag me af of er nu (soms?) systematisch iets fout gaat bij de productie. Het is mij iets te toevallig dat meerdere mensen stilgevallen zijn, terwijl de meter aangeeft dat er nog brandstof is. Zo'n systematische fout kan van alles zijn: meter in de tank bijvoorbeeld geijkt op de verkeerde brandstof (ik neem aan dat diesel of benzine iets andere afstelling van de meter vragen), of bij een deel van de auto niet afgeregeld, terwijl dat wel had gemoeten.

Persoonlijk weet ik niet wat voor vlotter of detectie systeem ze gebruiken. De mogelijkheden zijn enorm en zonder die info is een diagnose onmogelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat mij een beetje verbaast in dit verband, is het feit dat we blijkbaar blind vertrouwen op metertjes e.d. en voorbijgaan aan andere informatie die toch ook in het hoofd moet zitten. Je weet immers wanneer je voor het laatst hebt getankt en je hebt toch ook wel een grof idee van het aantal km dat je met een volle tank kunt doen. Dan zou het op zeker moment toch ook wel kunnen opvallen (ik zeg het maar voorzichtig) dat de brandstof maar niet op lijkt te raken, in relatie tot de gereden kilometers.
Het "Er Klopt Iets Niet"-gevoel, zeg maar. Kennelijk is dat een beetje verloren gegaan...
 

hemi24

Forumguru
Een 'analoge' tankmeter is toch iets waar je behoorlijk blind op zou moeten kunnen varen..?
 

EdK

Forumguru
Tsja de tripmeter elke keer na tankbeurt even resetten naar 0 Km.
Hierbij zie ik ook al van te voren aankomen dat het lampje gaat branden omdat ik nog maar X km kan rijden.
Maar dat gegeven is puur gebaseerd op hoe je ook rijd op dat moment.
 

benderke

Actief lid
Wat mij een beetje verbaast in dit verband, is het feit dat we blijkbaar blind vertrouwen op metertjes e.d. en voorbijgaan aan andere informatie die toch ook in het hoofd moet zitten. Je weet immers wanneer je voor het laatst hebt getankt en je hebt toch ook wel een grof idee van het aantal km dat je met een volle tank kunt doen. Dan zou het op zeker moment toch ook wel kunnen opvallen (ik zeg het maar voorzichtig) dat de brandstof maar niet op lijkt te raken, in relatie tot de gereden kilometers.
Het "Er Klopt Iets Niet"-gevoel, zeg maar. Kennelijk is dat een beetje verloren gegaan...

Dus jij let continu op het #km sinds laatste tankbeurt?? Je kan wel denken dat jou dat zal opvallen - en die opmerking geven - maar is makkelijk gezegd. In praktijk gok ik dat 90% van de mensen dit niet in de gaten houd.

Bijkomend: mijn auto was nieuw nooit getankt => km / beurt was ongekend
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus jij let continu op het #km sinds laatste tankbeurt??
Ja. Sterker nog, ik noteer de stand op het bonnetje, met de uitlezing van het gemiddelde volgens de mfd en de stand van de dagteller, voordat ik die op 0 zet. Ik hou die gegevens bij in een Excelbestand vanaf nieuw, met in een apart blad alle overige uitgaven aan de auto. Zo weet ik het cumulatief gemiddeld verbruik en de totale kosten per jaar en per kilometer (excl. afschrijving, die weet ik pas als ik 'm verkoop).
Zo volledig hoeft het natuurlijk niet perse, maar alleen die dagteller even op 0 zetten bij elke tankbeurt is toch niet zo veel moeite? Dan kun je ook in een oogopslag zien of je bv. die lange rit morgen in slecht weer nog in 1 keer kan maken of dat het handig is om 'm alvast vol te gooien nu het nog droog is.

Een beetje vooruitkijken verkleint de kans op onaangename verrassingen, zo simpel is het. Blind vertrouwen in de techniek vergroot die kans juist
Vertrouwen is goed, maar controle is beter...:pardon:
En met een nieuwe auto ga ik uit de showroom altijd directnaar de eerste de beste pomp om 'm echt vol te gooien. Dat bonnetje is dan weer aardig om aan de verkoper te laten zien die een volle tank bij aflevering had beloofd.


Overigens, een van mijn eerste dienstauto's was een VW kever 1200N 1970, kostte 5418 gulden en 45 cent. Daar was op alles bezuinigd - er zat o.a. geen brandstofmeter in, laat staan een dagteller. Midden onder het dashboard zat een kraantje, als de motor begon te sputteren kon je dat met je voet omzetten en dan was je aan de reservevoorraad van 5 liter begonnen. Maar de auto werd overdag ook door anderen gebruikt en die vergaten wel eens te melden dat ze omgeschakeld hadden.
Geloof me, daar leer je twee dingen van: 1- bij elke tankbeurt het op 't dashboard geplakte losse km-standentellertje (met 5 cijferwieltjes, want de meeste tellers gingen toen ook nog niet verder) actualiseren in de wetenschap dat er een 400 km later getankt diende te worden, en 2- een jerrycan met 10 liter benzine voorin. Voor als het dan toch nog fout ging...
 

Haderach

Senior Member
Wat mij een beetje verbaast in dit verband, is het feit dat we blijkbaar blind vertrouwen op metertjes e.d. en voorbijgaan aan andere informatie die toch ook in het hoofd moet zitten. Je weet immers wanneer je voor het laatst hebt getankt en je hebt toch ook wel een grof idee van het aantal km dat je met een volle tank kunt doen. Dan zou het op zeker moment toch ook wel kunnen opvallen (ik zeg het maar voorzichtig) dat de brandstof maar niet op lijkt te raken, in relatie tot de gereden kilometers.
Het "Er Klopt Iets Niet"-gevoel, zeg maar. Kennelijk is dat een beetje verloren gegaan...

Ik had nog nooit KM's gedaan met deze auto of bijgetankt(Behalve tankbeurt na afhaling auto). Ik zat nog maar aan 505km sinds voltanken en deed met de vorige auto 850km per tank. Tevens was ik onderweg naar het tankstation desondanks er nog geen lampje brande ofzo. Doch vind ik het normaal dat je op die dingen moet kunnen rekenen. Ik vertrouw er toch ook op dat men remmen werken, de banden niet ontploffen, men stuur er niet afvalt en mijn snelheidsaanduiding klopt.

Als je niet op je auto kan rekenen, kan je er ook niet met rijden lijkt me.
 
Ik had nog nooit KM's gedaan met deze auto of bijgetankt(Behalve tankbeurt na afhaling auto). Ik zat nog maar aan 505km sinds voltanken en deed met de vorige auto 850km per tank. Tevens was ik onderweg naar het tankstation desondanks er nog geen lampje brande ofzo. Doch vind ik het normaal dat je op die dingen moet kunnen rekenen. Ik vertrouw er toch ook op dat men remmen werken, de banden niet ontploffen, men stuur er niet afvalt en mijn snelheidsaanduiding klopt.

Als je niet op je auto kan rekenen, kan je er ook niet met rijden lijkt me.
Dat stuur moet je anders tijdens het rijden wel goed vasthouden hoor! :D
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik had nog nooit KM's gedaan met deze auto of bijgetankt(Behalve tankbeurt na afhaling auto). Ik zat nog maar aan 505km sinds voltanken en deed met de vorige auto 850km per tank. Tevens was ik onderweg naar het tankstation desondanks er nog geen lampje brande ofzo. Doch vind ik het normaal dat je op die dingen moet kunnen rekenen. Ik vertrouw er toch ook op dat men remmen werken, de banden niet ontploffen, men stuur er niet afvalt en mijn snelheidsaanduiding klopt.

Als je niet op je auto kan rekenen, kan je er ook niet met rijden lijkt me.
Met een 2.0 TSI ga je geen 850 km rijden, of je moet op Eco stand rijden, dan misschien. Ik ben al blij met 450 km, met een O3 dan, ik ken niet de tankinhoud van de S3.

Ik kijk zelf altijd in de wagen gegevens op de Columbus, daar staat een redelijk accuraat resterend bereik.
 

Cordoba

Forumguru
..... Dan zou het op zeker moment toch ook wel kunnen opvallen (ik zeg het maar voorzichtig) dat de brandstof maar niet op lijkt te raken, in relatie tot de gereden kilometers.
....
Als je de auto net hebt, ken je normaal ook de eigenaardigheden nog niet. Bij mijn Fabia is het niet bijzonder als 250 km na de laatste tankbeurt de meter nog steeds op max. staat, en echt geen streepdikte is gezakt, het resterend aantal km's met de tank volgens de BC is in die tijd vaak opgelopen van zo'n 700 km naar een dikke 800, zodat het totale bereik op een tank dan op zo'n 1050 km uit zou komen. De volgende paar honderd km blijft het bereik zo'n beetje gelijk (dus gereden+resterende km's op een tank blijft boven de 1000 km), om vanaf 500-600 km versneld af te nemen, zodat ik meestal elke 700 km aan de pomp sta. Er is echter één groot verschil: ik ken dit gedrag van mijn auto, zowel het ongelijkmatige gedrag van de tankmeter als van de resterende km's volgens de BC.
 

Seigersbjorn

Senior Member
Als je de auto net hebt, ken je normaal ook de eigenaardigheden nog niet. Bij mijn Fabia is het niet bijzonder als 250 km na de laatste tankbeurt de meter nog steeds op max. staat, en echt geen streepdikte is gezakt, het resterend aantal km's met de tank volgens de BC is in die tijd vaak opgelopen van zo'n 700 km naar een dikke 800, zodat het totale bereik op een tank dan op zo'n 1050 km uit zou komen. De volgende paar honderd km blijft het bereik zo'n beetje gelijk (dus gereden+resterende km's op een tank blijft boven de 1000 km), om vanaf 500-600 km versneld af te nemen, zodat ik meestal elke 700 km aan de pomp sta. Er is echter één groot verschil: ik ken dit gedrag van mijn auto, zowel het ongelijkmatige gedrag van de tankmeter als van de resterende km's volgens de BC.
Ik zie hetzelfde gedrag bij mijn F2 combi (1.6 diesel)
Ik rij ook ongeveer 700km per tankbeurt.
Met de F3 combi, heb ik nog maar twee keer getankt, dus daar kan ik nog niet veel over zeggen.

Nu om on topic te blijven, mij lijkt dat de analoge meters ook niet heel accuraat meer zijn.
 
Bovenaan Onderaan