Dagrij verlichting

Waarschijnlijk heb ik een verkeerde aanname gedaan. Mij was verteld dat op de ambtition businessline uitvoering dagrijverlichting standaard had... Maar nu lijkt het niet zo te zijn.
Maar eens terug naar de garage gaan...

Groeten,
Francesco

Op mijn Roomster Ambition ( met standaard Tour pakket tegenwoordig) zit uiteraard ook dagrijverlichting die gewoon via het dimlicht brandt .
Mijn mistlampjes voor zijn dan ook niet van die grote tweedelige vissenkommen als op veel andere Skoda's maar ééndelige kleine ronde units .
Wel raar trouwens dat ook de achterlichten dan branden :icon_smile_question

Nee, dagrijverlichting is in mijn geval gewoon dimlicht wat ingesteld is door de dealer bij aflevering .
Is uit te schakelen door een knop om te zetten in het zekeringkastje.

Mark

Banned
Is eigenlijk Zweedse verlichting, Na het starten gaat automatisch je volledige verlichting branden, bij mijn Roomster was die schakelaar niet aanwezig.

deusjevo

Forumguru
Ahh, nu snap ik 'm...
Volgens mij is het voordeel van dagrij verlichting juist dat er weinig stroom (= weinig extra brandstofverbruik) verbruikt wordt omdat er alleen 2 LED pitjes aan de voorzijde branden.
Verder is alle verlichting (kenteken-achterlichten) toch uit?

Spaced

Senior Member
Ahh, nu snap ik 'm...
Volgens mij is het voordeel van dagrij verlichting juist dat er weinig stroom (= weinig extra brandstofverbruik) verbruikt wordt omdat er alleen 2 LED pitjes aan de voorzijde branden.
Verder is alle verlichting (kenteken-achterlichten) toch uit?
Bij geen enkele Skoda buiten de Octavia RS is het LED verlcihting. Het is volgens mij allemaal gloei/halogeen toch?

Bij dagrij verlichting is in principe de overige verlichting (kenteken en achterlichten) uit. Bij de Scandinavische variant branden deze echter wel...

deusjevo

Forumguru
Ik had LED eigenlijk tussen haakjes moeten zetten, 't ging mij om dagrij verlichting in 't algemeen.
Messtal wordt dat met LED uitgevoerd toch?
Waarom 't bij Skoda conventionele verlichting en geen LED is, is waarschijnlijk om het verschil met Audi te behouden... :laugh:

Fabia

† In Memoriam
Dan mag van mij dat verschil blijven, ik vind die dagrijverlichting van Audi zo foeilelijk.

Deze week ondervonden, als ik op de autosnelweg een tijdje boven de 100 km/h rij, gaan mijn dimlichten automatisch aan.
dwz, lichtschakelaar op auto, dus overdag gewoon de dagrijlichten, eens een tijdje boven de 100 km/h, gaan de dimlichten automatisch branden (overdag).

RobPG

Lid
eh... boven de 100 km/h? zal wel boven de 140 geweest zijn :winkie: (of je snelheidsmeter moet wel heel errug afwijken)

"Als de automatische rijlichtregeling* is ingeschakeld en de snelheid minimaal
10 seconden boven de 140 km/uur ligt, wordt automatisch het stads- en dimlicht ingeschakeld."

deusjevo

Forumguru
140 km/uur klopt inderdaad, ik denk dat als de lichtschakelaar niet op "auto" staat dat de dimlichten uitblijven?

Ik rijd de laatste tijd gemiddeld zo'n 1:19 met mijn Roomster 1,2 TSI met ál die stroomverbruikers voor én achter aan...kan het dan nóg zuiniger ???
Waarom betaal ik dan nog wegenbelasting , de belastingvrije Alto van mijn vrouw gebruikt weinig minder...:icon_smile_question

@rogier1 140 is inderdaad boven de 100 :) maar dan zou volgens jou bij een tijdje 110 ook de lampen aan gaan maar dat is volgens mij niet zo alleen na een tijdje boven de 140 gaan ze aan.

Bovenaan Onderaan