Dagrijverlichting en apk.

Zwapp

Forumguru
Hallo skodafielen,

Ik heb al menig draadje gelezen over dagrijverlichting in de mistlampen van de octavia pre facelift.
Ik zou dit ook willen en dan de verlichting wel gedimt tot 50% ofzo.
Maar ik lees nergens of diegene die dit al gedaan hebben ook door de apk keuring komen, alleen over de blauwe petjes mensen...
Wie van jullie heeft deze aanpassing gedaan en kan mij zijn of haar ervaring vertellen met betrekking op de apk?

Ben erg benieuwd want dit is eigenlijk het enige wat mij nog tegen houd...

Bakkertje

Forumguru
Ik heb dit laatst bij mijn broer z'n golf aangezet. Dus mistlichten als dagrijverlichting en dan inderdaad 50% gedimd en die kwam gewoon door de keuring. Ik ken de regels verder niet, dus het is uiteraard geen garantie..

Michelv.

Forumguru
Het enige met deze mod is dat er geen DRL in het mistlampglas staat, dus daar moeten ze dan al specifiek naar kijken.

Zwapp

Forumguru
Ja das het enige inderdaad...
Weet iemand toevallig ook of als ik er canbus led in stop of deze te dimmen zijn? Of werkt dat niet zo?

Bakkertje

Forumguru
Voor de APK zal het niet zo'n vaart lopen. Net even gegoogled en onderstaand artikel gevonden:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=24058

Dat is een vrij lang verhaal, waar je uiteindelijk het onderstaande van nodig heb..
4.16.1 Artikel 41 RVV 1990

Personenauto’s en bedrijfsauto’s: twee dagrijlichten

Sinds 1999 mogen personenauto’s en bedrijfsauto’s ingevolge artikel 5.2.57 Voertuigreglement voorzien zijn van twee dagrijlichten. Als zodanig kan worden aangemerkt een verlichtingsunit die is voorzien van het ECE/EG symbool RL. Daarbij is in 1999 over het hoofd gezien ook het RVV 1990 dienovereenkomstig te wijzigen.

Zwapp

Forumguru
Ga het vandaag aanpassen met vcds en dan gaan we het beleven...

En weet iemand of leds dimbaar zijn?

delta

Actief lid
Zwapp als het je gelukt is kun je dan aangeven welke aanpassing je hebt gedaan?
Ik vraag dit omdat bij mij de poging om mijn mistlampen als drl te gebruiken is mislukt.
Wanneer er gekozen wordt voor de optie NoordAmericaans dan gaat mijn volledige verlichting branden ongeacht de stand van mijn lichtschakelaar, zelfs op verlichting uit!

Zwapp

Forumguru
Ben aan het zoeken in vcds maar ik zie echt totaal niets wat lijkt op dagrijverlichting... Zit in module 9 Bordznet maar krijg bij de longcodinghelp bij geen enkele byte te zien waar het voor is, bij het deel van de ruitenwissers komt er wel tekst bij.

Zit ik nu zo verkeerd te kijken of kan het helemaal niet met mijn O2 (overigens uit 2006) met BKD motor.

Michelv.

Forumguru
Het moet wel kunnen bij de jouwe, ik heb dezelfde auto, BKD en bouwjaar en werkt het.

Foto-L4N8H37V-D.jpg

Zwapp

Forumguru
Oke, ga ff op zoek naar dat schema in betere resolutie, kan het niet lezen...
Wat zijn jou ervaringen met apk? En mannen met blauwe petten?

floyd2

Forumguru
Ik weet niet of dit ook te coderen valt maar de enige verlichting die zich goed laat misbruiken voor dagrijlicht(buiten het orgineel natuurlijk)is het groot licht!(gedimd uiteraard,maar het heeft dezelfde eigenschappen als dagrijlicht verders)
Mistlampen zijn al zo gebouwd om scherp naar boven het licht af te kappen en niet te verblinden,dan wordt het ook nog eens gedimd en het uiteindelijke effect is dus minimaal.(als dagrijlicht)

turboturbo

Forumguru
de enige verlichting die zich goed laat misbruiken voor dagrijlicht(buiten het orgineel natuurlijk)is het groot licht!(gedimd uiteraard,maar het heeft dezelfde eigenschappen als dagrijlicht verders)
Hoe bedoel je dat, precies? Welke eigenschappen moet dagrijlicht hebben, die overeenkomen met (gedimd) grootlicht?

andrehj

Forumguru
Het idee van dagrijlichten is dat ze je zichtbaarheid vergroten. Daarom stralen ze recht naar voren en NIET op de weg.
Het idee van mistlampen (tegenwoordig vaak breedstralers) is dat ze de weg vlak voor de auto verlichten.

Je grootlicht schijnt dus precies de juiste kant op, maar is veel te fel voor dagrijlicht. Daarom gebruikt VW ook op diverse auto's (waaronder die bestelwagen) gedimd grootlicht als dagrijlicht. Dit is technisch een fraaie oplossing en veeeeel beter dan het gebruik van dimlicht of mistlicht als dagrijlicht.

Je kunt ook de optie overwegen die ik bij onze Twingo heb doorgevoerd: Daar heb ik de mistlampen verwijderd en op die positie Hella LED dagrijlampen ingebouwd.
10002860a_AM0_neu.jpg
Deze verbruiken slechts 5 Watt, en zijn superfel. (Vergelijkbaar met de LEDs van bijvoorbeeld Audi). Echt een heel andere orde van grootte dan de Halfords ledjes waarmee veel sjonnies rondrijden.

Zwapp

Forumguru
Ja daar heb ik ook al naar gekeken, dan komt er ipv mistlampen een zwarte afdekkap met een rij ledjes erin... sjonnie look naar mijn mening. Ik heb nu duidelijk een beschrijving via het bovenstaand schema ( bedankt Michelv ). Ga het eerst via het mistlicht doen, als het niet bevalt kan ik ze altijd nog op gedimt grootlicht coderen...

Thx voor het meedenken!!!

andrehj

Forumguru
Een Twingo heeft al ronde mistlampen. In die uitsparing passen precies de bovenstaande lampen van Hella. En daardoor lijkt het dus precies alsof het af-fabriek dagrijlichten betreft, en dus helemaal niet Sjonnie.
Jammer dat het bij een O2 niet zo netjes past.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Zwapp

Forumguru
Eureka!!! Het is gelukt. Heb het via bovenstaand schema stap voor stap doorlopen en het werkt! Maar ik krijg alleen niet de lichten gedimd...
Volgens het schema moet je byte 20 aanpassen maar ik zie geen verschil tussen DRL en mistlicht als ik overschakel...

@Bakkertje, hoe heb jij het voor elkaar gekregen bij de golf van je broer?

Bakkertje

Forumguru
@zwapp, sjee daar vraag je me wat. Volgens mij zit het allemaal in module 9, daar zijn we doorheen gegaan, het ene bit verteld welke lampen aanmoeten (mistlicht of grootlicht) het andere bit geeft de mate van dimmen aan in %.

Bovenaan Onderaan