Dagrijverlichting en apk.

Canon-Eye

Forumguru
DRL zou niet moeten verblinden, onder welke omstandigheid dan ook (goed zichtbaar zijn is nèt iets anders). En al helemaal niet tegelijk met dimlicht moeten kunnen branden, want dat is simpelweg niet toegestaan. Ik zal eens opletten hoe dat eruit ziet bij de Mégane van mijn zoon.

Persoonlijk vind ik dat qua hinder c.q. ergernis op ongeveer op hetzelfde nivo liggen als het voeren van de mistlichten terwijl de omstandigheden dat helemaal niet vereisen. Komt op mij ook altijd wat quasi-stoer over: "kijk eens wat ik allemaal heb...".

Zwapp

Forumguru
Ieder zijn mening, het gaat mij er hoofdzakelijk om dat ik overdag goed zichtbaar ben en heb geen zin om iedere keer mn lichtschakelaar om te halen, dan heeft de automatisch verlichting ook geen nut meer, daarbij komend dat de levensduur van de halogeenlampen een stuk word verkort als die altijd aan staan. Hiervoor zijn nog geen makkelijke led oplossingen voor dus heb ik ervoor gekozen zo dagrijverlichting te voeren aangezien er voor mistlichten wel led te krijgen is tegen een normale prijs.

CharlesTucker

Forumguru
Helaas niet alleen aftermarketsetjes. Ik zie ook genoeg bijvoorbeeld spliksplinternieuwe Renault Megane's rondrijden met zowel DRL als dimlicht aan. Maar goed, dat is meer een persoonlijke ergernis.
Ow, ja, ik snap wat je bedoelt, zie ze ook vaak zo rijden, en dan de DRL en dimlichten met een verschillende kleurtemperatuur. "Gewone" dimlichten en LED DRL of zo, de horror. Ik erger me er verder niet aan, maar het geeft een overigens best hele fraaie auto toch een beetje "el cheapo" uitstraling. En zo makkelijk op te lossen, die dimlichten uit en alleen de LED DRL's aanhouden, hardstikke cool. Maar misschien toch ergens in te stellen in die dingen, want ze hebben het niet allemaal.

Canon-Eye

Forumguru
daarbij komend dat de levensduur van de halogeenlampen een stuk word verkort als die altijd aan staan.
Dat valt heel erg mee, hoor...

Ik reed vanaf ca. 1966/67, toen er nog veel 6 volt auto's in gebruik waren, tot mei 2001 (aflevering huidige auto met DRL) ook altijd overdag consequent met dimlicht aan en ik heb nooit gemerkt dat de lampjes (gloei-, halogeen- resp. xenon-) snel kapot gingen. Nou maakte ik maar weinig korte ritjes dus werden ze wat minder vaak ingeschakeld - misschien scheelt dat...
In elk geval geen factor van belang, wat mij betreft.

Rem82sch

Senior Member
Het enige met deze mod is dat er geen DRL in het mistlampglas staat, dus daar moeten ze dan al specifiek naar kijken.

Het zal inderdaad niet zo vaart lopen bij de normale APK.
En ook niet de mannen met de petten.
Maar als je een steekproef krijgt kan je tegen de lamp lopen,
die mannen zoeken altijd iets.
En let ook op als je een grote controlle in rijd,
en de mannen van de RDW zijn aanwezig.
Naast het bedrijf waar ik werk zit de RDW,
Als oom agent een grote controlle doet, dan doen ze dat hier op het
terein van de RDW.
Erzijn hier al bestuurders mee in de mist gegaan.

Rem82sch

Senior Member
@rallye
Ik denk niet dat de handhaving van oom agent heel slecht is,
Ik vermoed dat het meer ontwetendheid is van de wet.
Wat ik overgins niet erg vind. :-) (zolang het in ons voordeel is)
Kijk maar eens naar het welbekende tv programma hoe vaak
ze daar wel niet een fout maken/antwoord.
We blijven natuurljjk mensen. HaHa

Bovenaan Onderaan