Dagrijverlichting

Stylist

Senior Member
Collega moest voor mij even weg en had geen auto, dus heb ik hem de mijne maar even geleend. Op de weg terug wordt hij aangehouden door de politie vanwege verkeerd gebruik van de mistlampen vóór.
Samen met agent heeft hij even gekeken hoe en wat...schakelaar voor mistlampen stond niet aan, de schakelaar gewoon stond netjes op 'auto' dus dat hebben ze maar uitgezet. Maar die lampen gingen nog steeds niet uit ! Collega merkt nog op dat er naast de lichtjes nog andere lampen zaten en dat dat dan wellicht de mistlampen waren. Kon niet volgens agent. Lampen moesten uit !

Maar ja, geleende auto waarvan mijn collega dus niet wist wat er aan gesleuteld kon zijn dus uiteindelijk mocht hij doorrijden. Maar nou moet ik de auto wel zo snel mogelijk laten nakijken bij de garage.... wat een lichten daar bij de politie.

dmfow

Lid
Ik was al bang dat dat ging gebeuren met die oplossing die ze bij Skoda verzonnen hebben. Van de de ene kant kan je het zon agent ook niet helemaal kwalijk nemen dat ie je aanhoud. Het is ook wel een beetje een rare locatie voor dagrijverlichting. Ik had liever een LED oplossing ala Audi gezien . Die van mij komt volgende week binnen als het goed is, dus ik zal ook wel regelmatig in de discussie moeten :(

Jan

De door Skoda gebruikte oplossing is een meer voorkomende.

Het verschil is het makkelijkst te zien aan het feit dat bij dagrijverlichting alléén de 'mistlampen' branden zijn en niet de stads- dimlichten. (dan branden dus niet de mistlampen, maar de dagrijlampen)

Als de mistlampen branden, dan branden óók de gewone lampen (stads- of dimlicht).

Eén en ander natuurlijk alleen als er niet aan de auto is gesleuteld.

Wel vreemd dat je collega werd aangehouden, ik had ergens gelezen dat de politie hier een briefing over heeft gehad. Dan lag deze agent op dat moment zeker te slapen..

Wallie

Lid
Ach ja, agenten en verlichting, van m'n corneringlights snappen ze vaak ook niks, heb inmiddels een printje van de RDW in m'n handschoenen kastje liggen waarin zij verklaren dat het ok is.

Hmmm., ik werk dag in dag uit met Politie, Justie en het gevangeniswezen en ik heb die vraag al regelmatig uitgezet als ik ergens in het land op bezoek ben, tot nu toe weet iedereen van het bestaan van de dagrijverlichting ook als dat geen 'Audi' leds zijn.

Blommetje

Nieuw lid
Ik zeg gewoon je lichtschakelaar op aan zetten. Heb altijd gewoon mijn xenon verlichtiong (gaan gewoon weer uit zodra je de sleutel eruit haalt) aan en met je mistlampen gewoon je cornerfunctie. Al dat gekke gedoe van die dagrijverlichting, makkelijker dan je schakelaar op aan zetten kan gewoon niet.

___JC___

Forumguru
Belangrijk verschil tussen de Octavia en de Superb is volgens mij dat de dagrijverlichting bij de Octavia (mijn Octavia tenminste) naast de koplampen zit en bij de Superb apart in de voorbumper. Daardoor lijkt het alsof de mistlampen aan staan.

Mini heeft net zoiets

2007_Mini_Cooper_front.jpg

rbo

Senior Member
Bij de nieuwe octavia zit het dus wel in de bumper , en zijn het aparte lampjes naast de mistlampen , als zo'n agent mij zou aanhouden dan had ik hem verteld dat hij zijn huiswerk beter had moeten doen en als die zo ver was naar mij zijn excuus mocht aanbieden.

rbo

Senior Member
Hier zie je dus Dagrijverlichting(LED) en op de andere foto Xenon met mistlampen.

Bijlagen

• 100_0624.jpg
    100_0624.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 322
  • 100_0623.jpg
    100_0623.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 257

nomad

Senior Member
Hier zie je dus Dagrijverlichting(LED) en op de andere foto Xenon met mistlampen.

Of je camera presteerd niet zo goed in het donker, of je hebt heel witte lampjes erin en in het laatste geval: welke ? en waar te koop ?

Ik heb het exact hetzelfde op mijn pre-facelift O2.
De mistlampen branden als enige op 75% van hun sterkte. Zodra er andere verlichting aangaat, schakelen ze automatisch uit. Verder is alle verlichting uit, zelfs de dashboardverlichting. Ik ben nog niet aangehouden.

___JC___

Forumguru
Dr staat LED dagrijverlichting. Dus dr is al iemand die de goeie lampjes heeft gevonden? Ondanks het feit dat hier nog een discussie over loopt.

Merk, artikelnummer en prijs aub?

:xyxthumbs:

rbo

Senior Member
De dagrij verlichting zijn gewoon powerleds(24 stuks)per zijde , de mistlampen heb ik zelf ook xenon van gemaakt.

nomad

Senior Member
De dagrij verlichting zijn gewoon powerleds(24 stuks)per zijde , de mistlampen heb ik zelf ook xenon van gemaakt.

Mooi, maar dat werkt helaas niet bij mij, want het zijn ook cornerlights en LEDs zijn niet echt te dimmen. Maar ziet er strak uit. Fotootje bij daglicht ook beschikbaar ?

___JC___

Forumguru
rbo kan je wat meer uitleggen over die leds? Zijn dat universele strips of zo of ben je met weerstandjes in de weer gegaan?

Yeti Linka

Actief lid
Belangrijk verschil tussen de Octavia en de Superb is volgens mij dat de dagrijverlichting bij de Octavia (mijn Octavia tenminste) naast de koplampen zit en bij de Superb apart in de voorbumper.

Bij mijn Octavia zit de dagrijverlichting in de bumper naast de mistlampen. Dus niet naast de koplampen. Naast de koplampen zitten de stadslichten.

MarcoO2

Forumguru
Ik zeg gewoon je lichtschakelaar op aan zetten. Heb altijd gewoon mijn xenon verlichtiong (gaan gewoon weer uit zodra je de sleutel eruit haalt) aan en met je mistlampen gewoon je cornerfunctie. Al dat gekke gedoe van die dagrijverlichting, makkelijker dan je schakelaar op aan zetten kan gewoon niet.
Helemaal mee eens. Ik heb de verlichting aan gezet toen ik de auto kreeg en nooit meer uit gehad...

Bovenaan Onderaan