Heren,
toen ik de LED's kocht (EBAY, 55 euro incl. verzendkosten) heb ik hier een "daglichtmodule" bij gekregen.
Deze zorgt dat de LED's uit gaan op het moment dat de verlichting ingeschakeld wordt.
(Deze functie kun je ook heel gemakkelijk met een relais van 2 euro nabouwen. )
Het aansluiten is dus eigenlijk simpel, maar ik wil dit op een manier doen dat dit zo weinig mogelijk in de standaard auto bekabeling ingrijpt en ook nog eenvoudig is.
Ben daarom aan het nadenken of ik de onboard daglicht functie naar de mistlampen toe te sturen en hiermee (met een iets moeilijkere schakeling ertussen) de LEDs aan kan sturen en toch de mogelijkheid hou om de mistlampen aan te sturen, maar dit stuit nog op een paar probleempjes......
Het voordeel hiervan is dat ik eigenlijk geen bekabeling nodig heb (de LED's zitten naast de mistlampen) en dat het aansluiten ook makkelijk is (m.b.v. een tussenconnector op de H8 mistlampen...)
Vwb. de CANbus, zal ik (op een simpele manier) proberen te verduidelijken hoe deze werkt.
Met een CANbus "hangen" alle ECU's aan elkaar vast en kunnen dus met elkaar communiceren.
Zie het als een bus.
De bus komt langs alle stations (ECU's) en hier kunnen mensen (boodschap/bericht) in en uit stappen.
Op de stations (ECU's) kunnen dan de mensen uit stappen en hun bericht afleveren.
Voorbeeldje:
Er treed een fout op in de motor, de bus komt langs en hier stapt de mens "zet-storings-lamp-motor-aan" dus in. Op het moment dat de bus bij het instrumenten paneel komt dan stapt de mens uit en voert hun (boodschap/bericht) uit en de storingslamp op het instrumenten paneel gaan dusaan.
Het voordeel van de CANbus is dat er uiteindelijk minder draden in de auto nodig zijn.
Ps. Indien er bij de volgende Skoda Forum Meeting genoeg interesse is zal ik eens kijken of ik niet een mini-"cursus" CANbus kan geven.....
Groet,
Charlie