Dagrijverlichting

Captain Hook

Forumguru
Maar LED's moeten toch ook te dimmen zijn ... kan je ook de cornerlampen vervangen door Leds ... heb hier nog een 50 watt led liggen, maar die is in de kleur blauw :)

LEDs kun je ook dimmen, maar dan moet je PWM sturing gebruiken.
http://www.ledgloeilamp.nl/weblog/t...-led-verlichting-deel-2-wat-is-er-voor-nodig/

En een 50 Watt LED?? Dat lijkt me sterk. Die bestaan niet... Hooguit samengestelde LEDs die samen 50W dissiperen, maar da's wel heel veel.:crazy:

Octavia_II

Actief lid
@hemi24,

ja, bij sommige Audi's zijn de "dagrijlampen" ook toegestaan als stadslicht.
Echter in de stadslicht funktie werken ze maar op 50%.

Groet,

Charlie

Ps. foto's + link volgen nog.

ReneSkoda

Nieuw lid
dagrijverlichting stuk, of toch niet...

Had vanochtend bij het wegrijden een oranje lampje in het dashboard die aangaf dat er iets met de lampen was. In het tekstdisplay verscheen de mededeling dan mijn dagrijverlichting aan de rechter voorkant het niet deed. En dat was ook daadwerkelijk zo. Aangezien het niet mogelijk is om dan de linkse lamp ook uit te zetten heb ik maar de gewone verlichting aangezet, straks krijg je nog een boete voor het rijden met maar één lamp. Dan hoef je niet eens uit te leggen dat het dagrijverlichting is.

Wat schetst mijn verbazing toen ik aan het eind van de middag weer wegreed? De lamp rechts voor deed het gewoon weer.... Morgen maar even de garage bellen om te vragen of dit 'normaal' is bij een auto van nog geen twee weken oud. :crazy:

hemi24

Forumguru
Als dit netzo gaat als met de stadslichtjes is dit het begin van het einde:

Eerst een paar keer uitval, en na een week definitief 'doorgebrand'

hemi24

Forumguru
Kan wel na 1 dag, maar meestal een uitzonderingsgeval...
Voorgaande O2 nooit een achterlichtlampje vervangen; huidige al 2st. binnen het half jaar...

Fabia II Sport

Actief lid
En een 50 Watt LED?? Dat lijkt me sterk. Die bestaan niet... Hooguit samengestelde LEDs die samen 50W dissiperen, maar da's wel heel veel.:crazy:
Luminus (serie: Phlatlight) maakt ze, single led welk best veel warmte produceren en heel veel licht, er zit hier dan ook een zeg maar vrij groot koper koelblok achter. De led trekt ook een dikke 12 ampere.
We gebruiken ze icm Fibers en highspeed camera's.

Fabia II Sport

Actief lid
Wat schetst mijn verbazing toen ik aan het eind van de middag weer wegreed? De lamp rechts voor deed het gewoon weer....

Lamp heeft een gloeidraad, welk af en toe wel en geen contact (hij is defect of gaat binnenkort helemaal uit) ... beste is deze vervangen, kan gebeuren.

ReneSkoda

Nieuw lid
Heb de lampjes eens van dichtbij bekeken, het zijn inderdaad nog net geen peertjes.

Sinds die ene keer is het niet meer voorgekomen en branden de lampen zoals het hoort, garage heeft (nog) niet gereageerd op mijn mail. Zal het maar even op een inwijdingsgeintje van de fabriek houden. :xyxthumbs:

[MODERATORBREAK]Quoten van voorgaande post is overbodig en daarmee niet toegestaan. Graag aandacht hiervoor.[/MODERATORBREAK]

De dagrijlampen zijn volgens het boekje P21W fittingen of beter gezegt: BA15S gloeilampen. Die zitten bijvoorbeeld ook in je auto als achterlamp en een BA15D is een variant met 2 gloeidraden voor remlicht. Ik vindt ze echt niet mooi als dagrijlamp.

Ga ze zelf vervangen met een 19 leds fitting. heb nagezocht dat het precies past. Een lampje heeft namelijk bepaalde maximale afmetingen (45x25 mm) en deze leds zijn niet groter. De 12leds variant is zelfs kleiner.

QT%200889.jpg

Ga ze waarschijnlijk donderdag halen, kan ze nog niet testen in een fabia 2 want die heb ik nog niet :tongue: maar zal ze wel ff aansluiten en foto'tje maken :)

Ik ben ook naar zo iets op zoek, maar de lampen moeten wel werken i.c.m. het CAN-bus systeem, en dus geen storing op de boordcomputer geven...
Heb namelijk diverse keren gelezen dat 'gewone' ledlampjes een storing geven op de boordcomputer.

mm ik verwachte juist dat ze niet zouden storen. doordat het gezamelijke vermogen toch wel meer is al 1 ledje, maargoed om niet te veel aan topic kaping te doen zal ik hier er niet verder over discusseren. ik ga donderdag wel ff kijken in elst bij carfantasy

Octavia_II

Actief lid
Maarten,

ik denk dat ik namens iedereen hier spreek (zoniet, dan gewoon melden!) dat de inhoud van deze discussie van "politie snapt dagrijverlichting niet" gegaan is naar "dagrijverlichting". (met ieders medeweten en zonder bezwaar)

Alleen het eerste gedeelte van deze discussie gaat over blauwe mannetjes die de regeltjes niet kennen en die dan proberen om brave burgers het leven moeilijk te maken en geld afhandig te maken die daarna alleen via lastige constructies weer terug te krijgen is (sorry, persoonlijke frustraties...), de rest gaat over dagrijverlichting.

Het voorstel van mijn kant is dan ook om de titel van deze discussie aan passen naar "dagrijverlichting" of "dagrijverlichting (en politie)".

Mocht dit voorstel niet acceptable zijn dan graag een nieuwe discussie aanmaken met als titel "dagrijverlichting".

@RalphMalph en de rest, foto's volgen dit weekend.

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan