Als je uiterlijk het belangrijkst vindt dan is Thule Wingbar Edge ook nmm een zeer goede keuze. Strak design, laag te plaatsen.
Zwak punt ervaar ik in de stelschroeven die ingedraaid bij dakmontage absoluut niet meer te zien zijn. Centimeters zijn deze ingedraaid in het holle frame. Dat bemoeilijkt vooral het demonteren. Met een lange inbussleutel moet je de schroef proberen terug te vinden. De inbussleutel komt dan fors klem te zitten tussen het kunststof passtuk en de bovenkant van het aluminium frame. Gevolg is dat het zowel frame als de sleutel, maar vervelender ook de stelschroef wordt beschadigd en gesleten. Verwacht dat na een keer of 5 de sleutel en/ de schroef dolgedraaid is/zijn (en ik doorgedraaid..). De garantie van Thule is in dit geval nvt.
Bovenstaande is een gevolg van een UNIVERSEEL type dakdrager. De Wingbar Edge 9582 moet op zoveel mogelijk verschillende automerken en modellen met open dakdragers passen. Dit levert een compromis inzake de wijze van bevestiging op, immers het uiterlijk van de dakdragers blijft voor alle bedoelde auto's gelijk.
Voordelen Thule Wingbar Edge 9582: uiterlijk, design, minder rijgeluid (alhoewel meeste geluid door de dakkoffer wordt geproduceerd), laagliggend (meer voordeel bij een hogere auto zoals bijv een Yeti)
Nadelen: (de-)monteren lastig door diepliggende stelschroeven; verwacht snel slijtage waardoor stelschroef en/of inbussleutel dol draaien; prijzig; instructieboekje geeft onjuiste montage instructie
Mijn geleerde les: een dakdragerset kent maar enkele beweegbare delen (die het (de-)monteren mogelijk maken), daar kan het tegenvallen. Dit dient naar mijn smaak leidend te zijn voor aanvang van het besluit tot aanschaf, oftewel kijk in de winkel en laat de verkoper jou de montage op een dakdrager voordoen en besluit dan.
Wellicht heeft u hier iets aan.
Succes,
Rikki