data verbruik navigatie op telefoon

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zal via de telefoon moeten gaan navigeren met de Up. Ik vroeg me af of iemand een indicatie kan geven van het dataverbruik. Moet ik misschien het aantal Gb gaan bijstellen? Staat nu op 3 Gb

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Er zijn VW / MII / Go die navi ingebouwd hebben.
Dus denk dat je ongetwijfeld een inbouw op de markt moet kunnen vinden ?
En anders je Garmin maar op de A stijl !!??

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, bij mijn weten hebben die nieuwere alleen zo'n klem voor de telefoon op het dashboard en kun je maps and more alleen op die manier gebruiken. Of Google Maps/Waze natuurlijk. Op zich ook geen punt. Mijn vraag was alleen of iemand mij kan vertellen wat dat ongeveer aan data gebruikt

EdK

Forumguru
Mijn zakelijke tablet waar ik ook met google / FM mee navigeer heeft een databundel van 2Gb
En ik heb af en toe een melding dat ik de maand over me data limiet ga !
En dan mail ik ook nog zakelijk en dan me bonnen gaan via de tablet met vaak ardig wat foto's erbij
Dus lijkt me dat je het er wel mee moet redden.

Google maps is wel de mappen die al op tablet staan en updaten van de tablet staat zo ingeschakeld dat deze update zodra er een wifi verbinding is ! Dus niet over je 4 of 5G

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar eens zien. Zoveel rijden we niet, alleen tijdens de vakantie is het een ander verhaal. Maar dan ga ik sowieso over mijn limiet bij gebrek aan Wifi.

spikehome

Forumguru
Als je Google Maps gebruikt kan je delen offline zetten op je telefoon en gebruikt dan bijna helemaal geen data.
Ik heb het nooit precies bij gehouden hoeveel navigeren aan data kost maar volgens mij valt dat best mee.
Anders een TomTom erin.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Herre

Senior Member
Als je offline wil navigeren dan is here we go (zo heet het geloof ik tegenwoordi) mijn favoriet. Google gebruikt redelijk veel data, vooral als je telkens ergens anders heen gaat.

eriktv

Forumguru
Mijn ervaring is dat het verbruik erg meevalt, volgens Autoblog enkele tot 10 MB per uur zolang je niet steeds inzoomt en elk straathoekje met naam van het café binnenharkt. En inderdaad kun je in Google Maps, als je inlogt, veel gebruikte gebieden downloaden. Dat was tijdens mijn vakantie onlangs heel handig, omdat ik bij gebrek aan 4G alles via Wifi op de camping moest doen.

ertromp

Forumguru
In Google Maps kun je ook offline kaarten gebruiken. Dus thuis via wifi kaarten downloaden voor offline gebruik en dan gebruikt de telefoon onderweg alleen maar data voor verkeersinfo. Op een rit van ca. 200km ben ik <10MB kwijt hiervoor.

Tees

Donateur
Inderdaad, had op een gegeven moment ook alle kaarten in een straal van 50 km rond m'n huis gedownload in Maps, prima te doen. Kost natuurlijk wel wat opslagruimte in je telefoon, maar zeker als je een extra MicroSD erin hebt is dat geen enkel probleem.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat kan ook zag ik al. Maar het valt op zich wel mee en op vakantie moeten we toch vaak mb's aanvullen wegens gebrek aan wifi

Fmoon

Forumguru
Ritje zuid Frankrijk heen en weer en daar wat kilometers waren +/- 700mb had ik gister al gepost in uw andere topic. Dit was met de navigatie van Apple. Viel mij erg mee. Heb voorheen ook de kaarten van Maps gedownload maar kreeg soms wat vreemde wegen onderweg waarvan ik dacht dat het toch wel anders had gekund.

Fabia 123

Forumguru
Wanneer ik op vakantie ben gebruik ik ter plaatse wel Google maps vooral in steden om lopend of met openbaar vervoer iets op te zoeken.
Dan gaat het dataverbruik snel.
Maar als je in het zuiden alleen van de camping naar ijskraam loopt dan is dat geen probleem.

hemi24

Forumguru
Maar nu weten we nog steeds niet wat er met het ingebouwde apparaatje in de Up is gebeurd…

Bakboord1

Forumguru
Ik gebruik al jaren waze op mijn iPhone.
De afgelopen 6 jaren totaal circa 1,5gig gebruikt zegt mijn telefoon. Daarbij ben ik onder andere minstens 5 keer naar Zuid Frankrijk geweest en een keer op Wintersportvakantie. Ik heb waze bijna altijd aanstaan ivm de verkeersinfo. Dus ik zal meer dan 50.000 km met waze hebben gereden.

Lang verhaal kort. Het data verbruik is gering en met 3gb red je het makkelijk. Vaak vallen heen en terugreis ook niet in dezelfde periode van je bundel.

Captain Hook

Forumguru
Ik zal via de telefoon moeten gaan navigeren met de Up.
Waarom moet dat? Hoe deed je dat vroeger dan? :pieker:

Ik heb de afgelopen weken van NL --> D --> A --> CH --> I (en daar ter plekke) en weer terug naar huis gereden, zonder dat ik een elektronisch navigatiedevice nodig had.

Oké, oké; m'n vrouw zat af en toe te loeren op haar feun waar het druk was of er nog een file (eventueel te vermijden) aankwam. Maar dan nog, dan ga ik zelf de Autobahn ff af en volg de lokale U(mleitung) bordjes en dat werkt allemaal prima.
Uiteraard ben ik wel voorbereid en heb ik zo'n beetje de geografie in m'n hoofd zitten. Vooral het grote(re) overzicht en weten waar ik ben, herkenning en richtingsgevoel spelen daarbij een rol.
Zo doe ik het al >40 jaar en dat houdt je brein scherp. :jaja:

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan