De nieuwe is geleverd...

Smeeuwis

Donateur
Jazeker, maar daar was geen budget meer voor... Het was of een Sportline 60 of een kale 85 in Energy Blue...
 

Smeeuwis

Donateur
Type aanduidingen is wat er bij mij al jaren als eerste vanaf gaat wegens niet mooi. Gaat me er niet om dat mensen denken dat het een duurdere is, want dat kunnen ze toch wel zien als ze het kenteken googelen. In dit geval was het als service / verjaardagscadeautje door de dealer al geregeld, samen met een glossy zwart logo op de 'motorkap'.

De reflector maakt hem optisch iets breder en ik vind het mooier staan i.c.m. de glossy zwarte bumperdelen. Net als je bijvoorbeeld bij een VW Tiguan R-Line vaak ziet.
 

Smeeuwis

Donateur
Vandaag weer een paar mooie mods gedaan, zoals een glossy zwart dorpelbeschermer bij de achterklep, de eerste krassen van de honden nagels stonden er al in...

Verder met een geleende OBD11 dongle wat mooie aanpassingen succesvol doorgevoerd:

Easy Entry via one-click-app
CH/LH 90 seconden (one-click-app) -> werkt nog niet helemaal, vraag gesteld in VAGCOM forum hier
Scandinavië DRL, achterlichten aan bij DRL (one-click-app)
Grootlicht assistent geheugen (one-click-app)

via long coding:

Snelweglicht van 140 km/h naar 100km/h
Lichtgevoeligheid dimlicht naar 1500 lux gezet, nu gaan de dimlichten nog eerder aan
Comfort knipperen naar 4 keer
AirCare geheugen aan
Dagrijverlichting instelbaar in menu
Rechts inhalen mogelijk als de ACC aan staat
Piepgeluid achterklep uit
Alarmpiep bij afsluiten geactiveerd
Alarmpiep instelbaar in menu
Lane Assist geheugenstand geactiveerd

Ik ben nog op zoek naar het aanpassen van de koplampsproeiers, die gaan meteen van de eerste keer sproeien al meedoen en dat wil ik niet. In mijn Octavia's was dat ook aangepast maar kan hier de long codings nog niet van vinden.
 

EdK

Forumguru
In mijn Octavia's was dat ook aangepast maar kan hier de long codings nog niet van vinden.
ehhh is/was inderdaad aan te passen maar dat was om de hoeveel keer er tussen de 2 sproeibeurten in niet werd gesproeid.
Maar de eerste keer sproeide ze altijd mee als de lichten aan stonden.
Dus wat velen deden was licht uit en eerste keer sproeien, dan deden licht sproeiers niet mee en doordat men van de standaard 5 naar bv 20 was gegaan sproeide de koplamp sproeiers pas bij de 20e keer mee !! ( uiteraard op de zelfde rit )

Na opnieuw starten begint het ritueel weer opnieuw
 

Smeeuwis

Donateur
IMG_0185.jpeg
Nog even een plaatje van de dorpellijst. Afkomstig van Kopacek. Past perfect en uiterst simpel te monteren.
 

Smeeuwis

Donateur
Over het niet werken van de TA knop op het stuur: ik kreeg bericht van een recall om op het stuurwiel het clustertje knoppen aan de rechterkant te laten vervangen. Bij mij ontbreekt hier een knopje wat andere Enyaqs wel hebben, en als ik op de TA knop druk geeft de auto een melding dat deze functie niet beschikbaar is. Vreemd. Betreft het knopje waarmee je de assistentiesystemen snel aan en uit kan zetten vanaf het stuur. Nu blijkt dat tijdens fabricage een verkeerde serie is geleverd en dat wordt dus gecorrigeerd bij de dealer. Wel pas eind mei… Iets met personeelstekort…

Nou ja, alles werkt verder zoals ik het wil. Bijna alles dan. Dus ik heb geen last van dat knopje. Daarna moet het als het goed is ook mogelijk zijn om een normale cruise control te activeren. Dat lukt nu nog niet maar die wil ik er wel graag bij.
 

Smeeuwis

Donateur
Tijd voor een update. Gisteren bij de dealer geweest om het knoppencluster op het stuur te laten vervangen. Wat bleek: ze hebben in een bepaalde serie Enyaqs een cluster van een uitvoering zonder Travel Assist geplaatst. Nu zit het juiste cluster er in, met chroom randje in plaats van plastic en de TA knop. Ik kan nu switchen tussen TA (Travel Assist) en pACC (predictive Adaptive Cruise Control). In de laatste stand corrigeert de auto niet als je richting de wegbelijning beweegt, en geeft ie geen meldingen als je het stuur te lang lijkt los te laten. Die lijkt iets irritanter aanwezig dan op mijn vorige O3, maar misschien moet ik de settings nog even aanpassen, dat kan via OBD11. Verder kan ik nu ook (eindelijk!) switchen tussen pACC en traditionele CC (Cruise Control) wat op rustiger snelwegen eigenlijk beter werkt. Dat miste ik al op mijn vorige O3 en kon daar echt niet worden geactiveerd, nu op de Enyaq heb ik het weer, joepie! Nadeeltje zou kunnen zijn dat in combinatie met de normale CC de TA helemaal niet werkt, maar of dat heel erg is moet ik tijdens een langere rit maar eens uitvogelen.

Na het monteren heeft de dealer de gebruikelijke updates gedraaid en alle gedane OBD11 instellingen lijken nog aanwezig. Ik loop ze later deze week nog even na en voer dan meteen de aanpassing door voor het 'pingpongen' van de Travel Assist. Kijken of dat scheelt. Ik zal dan ook een overzicht posten van alle OBD11 aanpassingen die nu zijn gedaan.

@MacRembrandt @Antera Wat betreft het (10 minuten) toevoeginkje bij de geheugenstand voor het grootlicht: ik heb hem via OBD11 aangezet en de stand blijft nu gewoon altijd bewaard, ook na twee dagen staat ie gewoon zoals ik hem achter liet. Dus waar die 10 minuten toevoeging vandaan kwam: Joost mag het weten... Het werkt nu zoals het hoort, altijd aan of altijd uit en zoals ik de auto achter laat.

@EdK De koplampsproeier kan je instellen met 2500 ms vertraging, die staat affabriek op 0. Dan beginnen ze dus meteen vanaf het begin, elke keer na het starten van de auto eerste keer sproeien gaan de koplampen ook mee. Ik heb dat verhoogd naar 2500 ms en nu duurt het dus 2,5 seconde voor ze mee doen, werkt nu perfect. Zo had ik het op de O3 ook.

Ondertussen nog een scheidingsrek van Travall aangeschaft om de kofferruimte in tweeën te delen, handig met honden en bagage tijdens de vakanties. Verder nog twee opbergbakjes van Amazon: eentje achter het grote scherm en eentje om het bakje naast de 'pook' in de middentunnel te verdelen in vakjes, scheelt veel gerammel. Bij Hydroflask twee thermobekers gevonden die WEL in de bekerhouders passen (wat zijn die t#ring-klein!). Standaard blikje of PET flesje past wel, maar als het maar iets groter is past het nooit meer. Veel thermobekers en koffiekoppen van de tankstations zijn beduidend groter in doorsnee...

Verder recent voor het eerst enkele keren met aanhanger gereden. Met de huifaanhanger van de Praxis ging het verbruik naar 22/23 kwh per 100 km. Ik rij solo momenteel rond de 17/18 kwh per 100 km. Met de eigen vouwwagen er achter was dat rond de 20 kwh per 100 km. Dat laatste geeft goede hoop voor de vakantie, ik reken op een rijbereik van tussen de 200 en 250 km alvorens te moeten laden, wat effectief betekent dat ik om de twee uur ofwel 200 km aan de snellader sta. Mooie pauzemomenten en dat betekent dus ook drie keer laden onderweg, bij maximale dagafstanden van zo'n 600 km. Wel nog even benieuwd wat een dakkoffer betekent voor het verbruik. Die moet ws. ook mee omdat het vriendinnetje van de oudste ons halverwege komt vergezellen. Als iemand daar ervaring mee heeft? Met aanhanger rij ik doorgaans max 100 km/h. Nu misschien nog wel iets minder.

Nog wat plannen: Omdat ik de dubbele laadvloer niet kan gebruiken als het scheidingsrek er in zit maak ik voor de vakanties zelf een tweede bodemplaat, uit drie delen multiplex van 18 mm met een stuk tapijt er op. Dan kan ik aan weerszijden van dat rek onder de bodem. Zal ik t.z.t. hier wel posten. Ook ben ik van plan om een oude zonwering van achter de vooruit (zo'n zilverfolie type) te verknippen tot grootte van de zijruitjes en achterraam bij de laadruimte, om de zoninval verder te beperken. Op maat knippen en randen afplakken met ducttape was een simpele goedkope tip op YouTube die ik bij toeval tegenkwam. Scheelt veel voor de honden.

Tot zover, wordt vervolgd!
 

JJ te G

Donateur
@Smeeuwis : de gewone CC is heel handig op de snelweg maar werkt helaas niet samen met Travel Assist.
Hoe heb je de vertraging voor de koplampsproeier ingesteld? Met OBD11?
Ben benieuwd naar je oplossing voor een eigen multi-plex-flex-vloer. Heb zelf ook zoiets bedacht maar nog niet tot uitvoer gebracht. De stalen ogen aan het carrosserie zou je kunnen gebruiken om het geheel vast te zetten.
 

Smeeuwis

Donateur
@JJ te G ik maak later deze week even een overzicht van wat ik heb aangepast, inderdaad met dongel en OBD11. Instellingen sproeiers stuur ik je separaat straks even.
 

EdK

Forumguru
De koplampsproeier kan je instellen met 2500 ms vertraging,
Dat is dan heden ten dagen blijkbaar zo !
Want mijn uitleg was toendertijd voor de Yeti ....
Tsja en nu LED lampen en geen sproeiers...... maar ook geen laagnivo melding meer....helaas...
 

JJ te G

Donateur
@EdK : huh, geen laagnivo-melding meer? Dat is nieuw voor mij. Er gaat gewoon een lampje branden en er komt een melding in beeld. Kennelijk zijn er nogal wat verschillen mogelijk.
 

EdK

Forumguru
Ja het ene luxe ding word er in gebouwd en het andere er uit bezuinigd .....
Heb nu wel stuur / voorraam / en stoel verwarming ervoor terug gekregen...
En het is geen groot probleem hoor, als die geen waterstralen geeft uit de sproeiers weet ik ook dat hij leeg is de tank, en moet ik even op parkeerplek stoppen en de kan uit de kofferbak pakken en de boel bijvullen.....
 

Smeeuwis

Donateur
Die laagniveau waarschuwing komt voort uit de verplichting van koplampsproeiers bij xenon verlichting. Bij LED is de koplampsproeier weer niet verplicht meen ik, en kan ik me voorstellen dat men dus dat sensortje er uit bezuinigt. De Enyaq heeft die waarschuwing wel. Maar die heeft dan weer een hees klinkende claxon (waar ik een nieuwe dubbeltonige al voor heb liggen).
 
Bovenaan Onderaan