Tijd voor een update. Gisteren bij de dealer geweest om het knoppencluster op het stuur te laten vervangen. Wat bleek: ze hebben in een bepaalde serie Enyaqs een cluster van een uitvoering zonder Travel Assist geplaatst. Nu zit het juiste cluster er in, met chroom randje in plaats van plastic en de TA knop. Ik kan nu switchen tussen TA (Travel Assist) en pACC (predictive Adaptive Cruise Control). In de laatste stand corrigeert de auto niet als je richting de wegbelijning beweegt, en geeft ie geen meldingen als je het stuur te lang lijkt los te laten. Die lijkt iets irritanter aanwezig dan op mijn vorige O3, maar misschien moet ik de settings nog even aanpassen, dat kan via OBD11. Verder kan ik nu ook (eindelijk!) switchen tussen pACC en traditionele CC (Cruise Control) wat op rustiger snelwegen eigenlijk beter werkt. Dat miste ik al op mijn vorige O3 en kon daar echt niet worden geactiveerd, nu op de Enyaq heb ik het weer, joepie! Nadeeltje zou kunnen zijn dat in combinatie met de normale CC de TA helemaal niet werkt, maar of dat heel erg is moet ik tijdens een langere rit maar eens uitvogelen.
Na het monteren heeft de dealer de gebruikelijke updates gedraaid en alle gedane OBD11 instellingen lijken nog aanwezig. Ik loop ze later deze week nog even na en voer dan meteen de aanpassing door voor het 'pingpongen' van de Travel Assist. Kijken of dat scheelt. Ik zal dan ook een overzicht posten van alle OBD11 aanpassingen die nu zijn gedaan.
@MacRembrandt @Antera Wat betreft het (10 minuten) toevoeginkje bij de geheugenstand voor het grootlicht: ik heb hem via OBD11 aangezet en de stand blijft nu gewoon altijd bewaard, ook na twee dagen staat ie gewoon zoals ik hem achter liet. Dus waar die 10 minuten toevoeging vandaan kwam: Joost mag het weten... Het werkt nu zoals het hoort, altijd aan of altijd uit en zoals ik de auto achter laat.
@EdK De koplampsproeier kan je instellen met 2500 ms vertraging, die staat affabriek op 0. Dan beginnen ze dus meteen vanaf het begin, elke keer na het starten van de auto eerste keer sproeien gaan de koplampen ook mee. Ik heb dat verhoogd naar 2500 ms en nu duurt het dus 2,5 seconde voor ze mee doen, werkt nu perfect. Zo had ik het op de O3 ook.
Ondertussen nog een scheidingsrek van Travall aangeschaft om de kofferruimte in tweeën te delen, handig met honden en bagage tijdens de vakanties. Verder nog twee opbergbakjes van Amazon: eentje achter het grote scherm en eentje om het bakje naast de 'pook' in de middentunnel te verdelen in vakjes, scheelt veel gerammel. Bij Hydroflask twee thermobekers gevonden die WEL in de bekerhouders passen (wat zijn die t#ring-klein!). Standaard blikje of PET flesje past wel, maar als het maar iets groter is past het nooit meer. Veel thermobekers en koffiekoppen van de tankstations zijn beduidend groter in doorsnee...
Verder recent voor het eerst enkele keren met aanhanger gereden. Met de huifaanhanger van de Praxis ging het verbruik naar 22/23 kwh per 100 km. Ik rij solo momenteel rond de 17/18 kwh per 100 km. Met de eigen vouwwagen er achter was dat rond de 20 kwh per 100 km. Dat laatste geeft goede hoop voor de vakantie, ik reken op een rijbereik van tussen de 200 en 250 km alvorens te moeten laden, wat effectief betekent dat ik om de twee uur ofwel 200 km aan de snellader sta. Mooie pauzemomenten en dat betekent dus ook drie keer laden onderweg, bij maximale dagafstanden van zo'n 600 km. Wel nog even benieuwd wat een dakkoffer betekent voor het verbruik. Die moet ws. ook mee omdat het vriendinnetje van de oudste ons halverwege komt vergezellen. Als iemand daar ervaring mee heeft? Met aanhanger rij ik doorgaans max 100 km/h. Nu misschien nog wel iets minder.
Nog wat plannen: Omdat ik de dubbele laadvloer niet kan gebruiken als het scheidingsrek er in zit maak ik voor de vakanties zelf een tweede bodemplaat, uit drie delen multiplex van 18 mm met een stuk tapijt er op. Dan kan ik aan weerszijden van dat rek onder de bodem. Zal ik t.z.t. hier wel posten. Ook ben ik van plan om een oude zonwering van achter de vooruit (zo'n zilverfolie type) te verknippen tot grootte van de zijruitjes en achterraam bij de laadruimte, om de zoninval verder te beperken. Op maat knippen en randen afplakken met ducttape was een simpele goedkope tip op YouTube die ik bij toeval tegenkwam. Scheelt veel voor de honden.
Tot zover, wordt vervolgd!