De Skoda Elroq

Tinus78

Forumguru
22 februari besteld, vandaag bij de dealer geweest voor apk van mijn huidige octavia en de melding gekregen dat mijn Elroq bij PON staat.
ben benieuwd wanneer ik hem kan ophalen.
sneller dan aangegeven, maar ik hoorde al van kennissen dat hun Kodiaq ook al 2 weken eerder was geleverd

sador

Donateur
Binnenkant bevalt prima, is ruimer als mijn Kamiq. Voor mijn gevoel zit er alles erop wat ik nodig heb.

Laatst bewerkt door een moderator:

LeCoq71

Actief lid
Afgelopen zaterdag de nieuwe voiture in race blue netjes thuis afgeleverd gekregen vanuit Skoda dealer in Alkmaar (goede service !:thumbsup:). Inmiddels samen met het gezin wat ritjes gemaakt met de nieuwe aanwinst. Rijden in deze Elroq bevalt zeer goed goed en het is heerlijk ontspannen na een korte tijd in een schakelbak te hebben gereden. Met de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is het goed zitten met bijna 2m aan lengte. Wat een genot is het om in deze auto te rijden ! In deze uitvoering is ie overigens ook wel redelijk goed in de opties aangekleed :sneaky:.

Zowel op wegen binnendoor als op de snelweg heeft de auto een goede wegligging en stuurt fijn in de bochten in. Mag ook wel met het gewicht van ca 2.100 kg.... Met de verschillende drive modes merk je zeker verschillen afhankelijk op wat voor soort wegen je rijdt natuurlijk. In de sportstand reageert de auto lekker fel en maak je snelle inhaalacties. Ga toch proberen wel zoveel mogelijk in de ecomode te rijden. Dan is de maximumsnelheid wel begrenst op 130km/uur heb ik gemerkt. Met alle veiligheidssystemen aan boord, remt de auto of vermindert de snelheid bij remmende voorliggers of naderende files. Dit voel je ook wanneer de snelheidsborden worden herkend. Kan soms wel wat irritatie opwekken. Fijne van een HUD is dat je continue de ogen op het wegdek houdt. Navigatiemeldingen worden mooi geprojecteerd op de voorruit.

Voor de hele lange ritten met snelladen heb ik alvast maar eens de app 'Pump' geïnstalleerd op mijn telefoon. Dit aangezien de app integreert met je Skoda account en daardoor direct de autogegevens kan uitlezen. De mySkoda app werkt tot nu toe ook wel goed. Diverse instellingen/ programmeringen die mogelijk zijn om de auto op tijd vol te laden en/of te verwarmen. Ben alleen wel benieuwd of je nu dagelijks naar 80% of 100% moet laden voor een optimale batterijlevensduur. In principe lijkt me dit vergelijkbaar als met je telefoon standaard laden naar 80% zodat ie langer mee gaat?

Helemaal in het donker heb ik eigenlijk nog niet gereden. Wel bij goed verlichte wegen of bij schemering. Merk ook dan al wel dat de lichtbundel zeer goed is. Het navigatiescherm reageert ook erg snel net zoals het gebruik van draadloos Apple carplay. Voor Flitsmeister toch nu ook maar een betaalde versie genomen. Mis voor alleen een 12V aansluiting, maar misschien heb ik daar overheen gekeken. Kortom: ben er wel blij mee:)

Bijlagen

• IMG_3267.JPEG
    IMG_3267.JPEG
    454,1 KB · Weergaven: 33
  • IMG_3269.JPG
    IMG_3269.JPG
    1,6 MB · Weergaven: 28
  • IMG_3270.JPG
    IMG_3270.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 32
  • IMG_3268.JPG
    IMG_3268.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 30
80%. En bij voorkeur niet dieper ontladen dan 20%. Dat is een beetje de regel voor de chemie waaruit li-ion cellen bestaan. En indien mogelijk thuis laden en alleen als het moet aan de snellader.

Niet dat het gelijk allemaal meteen stuk gaat; of extreem snel slijt. Maar op de langere termijn is het voor de chemie gewoon beter.

Ja dat is een goede aanvulling idd: 100% laden kan wel uiteraard, maar de stress in de accucel is dan best hoog. Alle ionen moeten via het elektrolyt (de transport geleider) immers naar de andere kant: de anode. En dan zitten ze daar op een kluitje “gepropt” en dat is een relatief moeizaam proces om ze daar állemaal in te krijgen. Daarom is de laadtijd van 20-naar-80 vaak net zo lang als van 80-naar-100 in tijd. Hieronder van wat ik zo weet van de accutechniek;

Lithium-Ion cellen houden niet van een aantal punten:
1) diepe ontlading: als je onder de 20% komt, en dan bijvoorbeeld ontlaad tot wel 5%, dan zakt de celspanning flink. In de tabel hieronder zie je dat een lithium cel zijn spanning vrij lang vast houd gedurende de ontlading maar zodra deze richting de 20% SoC gaat best flink inzakt. En die lage spanning is op termijn schadelijk voor de cel. Wat weer degradatie/defecten veroorzaakt in de cel waardoor dus de bruikbare capaciteit afneemt. Zo is de vriendin van een collega bijvoorbeeld van het type die in de avonden erg druk is met haar insta-face-tube op haar telefoon en de accu zó vaak leeg trekt naar gewoon 0% dat de telefoon uit valt (want stel je voor dat je hem weg moet leggen aan de lader) met dus inderdaad het gevolg dat binnen anderhalf jaar de accu van die telefoon helemaal naar de balle is (uitvallen, ineens van 30% naar 2% inzakken etc) ..

2) opladen naar 100% en dan niet gebruiken voor langere tijd: je kunt een lithium ion prima opladen naar 100%. Al is dat voor de stress in de cel wel wat nadelig, daarom gaat dit proces ook langzaam, overigens gaat dat ook gepaard met de nodige warmte (interne weerstand) ontwikkeling. En dat zie je ook terug in de grafiek: de celspanning is bij 100% een stuk hoger. En de sweetspot zie je ook goed terug; precies tussen de 80% en 20%. Maar opladen naar 100% kan goed; maar gebruik de auto daarna zodanig dat je ook weer onder de 80% komt. Opladen naar 100% en dan de auto bijv i.v.m. vakantie laten staan voor 2 weken is op termijn echt killing.

3) temperatuur: lithium ion cellen houden nog ergens niet van: fikse kou, maar ook zeker niet van warmte. Aan de kou kun je weinig doen tenzij je de auto in een inpandige garage kunt stallen. Het accupakket warmt ook tijdens het rijden maar weinig op, wel iets natuurlijk, maar denk nou niet dat je bijv na 30 km rijden een warme accu hebt. Het warmt echt maar heel gering op. Ik weet niet of de Elroq is voorzien van een batterij verwarmer of niet? De energie die het kost om de accu te verwarmen is vaak t.o.v. de range die je ervoor terug krijgt wel gunstig, maar vooral ook voor de levensduur. Gedurende de tijd dat de accu koud is gewoon rustig aan en niet hard accelereren is het advies. Je wilt een grote stroom die door het accupakket moet voorkomen gezien de accu gewoon moeite heeft om vermogen te leveren wanneer deze koud is. En dat komt gewoon vanwege het feit dat de ionen moeite hebben om van de anode naar de cathode te bewegen door de temperatuur.

4) dan andere kant: warmte. Warmte is ook weer nadelig, dat geeft een hogere slijtage in de cel met name op het elektrolyt. En dat heeft weer gevolgen voor de capaciteit. Die warmte ontstaat o.a. bij opladen naar 100% en uiteraard ook bij snelladen. Het beste kun je daarom de auto gewoon aan een 11kW laadpaal laden. Je kunt er nog voor kiezen (als je de tijd hebt) om de laadstroom te verlagen; dat genereert minder warmte in de accu. In theorie heb je door de iets hogere laadverliezen wel een wat hoger (in opgenomen kWh vanuit het stroomnet) energie verbruik.

5) iets wat je niet kunt voorkomen: veroudering. Door veroudering van de cel ontstaat er degradatie. Zelfs dus wanneer je altijd keurig tussen de 80-20% blijft, weinig aan de snellader hangt etc zal de cel verouderen en de capaciteit afnemen. Dat is gewoon inherent aan de gebruikte accutechniek.

1745514041703.jpeg

1745514055726.jpeg

Als laatste punt heb je nog het aantal laadcycli die de fabrikant opgeeft. Vaak is het zo een fabrikant opgeeft dat de levensduur van de cel bijv 500 of 1000 laadcycli is. En zodra deze 1000 cycli bereikt is de capaciteit nog 80% is van de oorspronkelijke capaciteit. Ik kan niet zo vinden wat VW/VAG opgeeft aan cycli voor de hoogvolt accu’s.

Hieronder een mooie uitleg van Apple over hoe een laadcycli berekend wordt. Dat is niks Apple specifiek: dit geld eigenlijk voor iedere oplaadbare accu.

IMG_0196.jpeg

De opvolger van de Lithium Ion accu is (zoals het er nu naar uit ziet) de Lithium IJzerfosfaat accu (LiFePO4) : deze gebruikt geen kobalt, is niet zelfontbrandend bij beschadiging/sluiting. Nadeel, op dit moment, is dat de energiedichtheid lager is: dus je hebt meer materiaal: lees volume: lees een grotere en zwaardere accu nodig om dezelfde range te behalen. Daarnaast heeft een ijzerfosfaat het bij kou zwaarder en is een range nóg minder. Er staat weer tegenover dat het aantal laadcycli wel verdubbeld i.v.m. een lithium ion accu en een ijzerfosfaat heeft minder last van degradatie en kan ook beter omgaan met snelladen.

LeCoq71

Actief lid
Klopt. Ben idd een van de eersten. Auto werd vanaf week 12 geproduceerd. De levering stond aanvankelijk deze week (17) pas geplamnd maar kreeg zo'n 1,5 week geleden al bericht dat levering van 14-4 mogelijk was. Is dus iets sneller gegaan dan verwacht. Zag 'm de dag voor levering toevallig in het zwart voorbij rijden. Op zich ook altijd mooi, maar dan vallen de accenten wel weg vind ik. Ben benieuwd hoe het kunststof er uit ziet naar verloop van tijd. Wat donkerder/ glanzend zwart was net wat mooier geweest.

Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
Alle ionen moeten via het elektrolyt (de transport geleider) immers naar de andere kant: de anode. En dan zitten ze daar op een kluitje “gepropt” en dat is een relatief moeizaam proces om ze daar állemaal in te krijgen. Daarom is de laadtijd van 20-naar-80 vaak net zo lang als van 80-naar-100 in tijd. Hieronder van wat ik zo weet van de accutechniek;
Ik kreeg het wel eens uitgelegd als een parkeerplaats. Als die leeg is kunnen de eerste auto's die aankomen heel makkelijk een plekje vinden en kunnen ze hem er zo insteken. Dat lukt ook nog snel als ie voor 50% gevuld is en nog prima als ie 80% gevuld is, al moet je dan al beetje oppassen om geen andere auto's te raken als je inparkeert.

Daarna echter kan het zijn dat je een paar rijtjes af moet gaan voordat je een plekje hebt en moet je écht goed opletten als je inparkeert.
De laatste paar auto's zijn het bokje en moet dus lang zoeken voordat ze kunnen parkeren.

BJF

Forumguru
Klopt. Ben idd een van de eersten. Auto werd vanaf week 12 geproduceerd. De levering stond aanvankelijk deze week (17) pas geplamnd maar kreeg zo'n 1,5 week geleden al bericht dat levering van 14-4 mogelijk was. Is dus iets sneller gegaan dan verwacht. Zag 'm de dag voor levering toevallig in het zwart voorbij rijden. Op zich ook altijd mooi, maar dan vallen de accenten wel weg vind ik. Ben benieuwd hoe het kunststof er uit ziet naar verloop van tijd. Wat donkerder/ glanzend zwart was net wat mooier geweest.
Ik had begrepen dat alle kunststof op de Sportline hoogglans zwart zou zijn. Hmmm …

Bovenaan Onderaan