De TDI Greenline inruil per 1 januari voor welke benzine auto?

damnsharp

Nieuw lid
Goedemiddag allen,
Omdat ik en vele andere Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline autorijders per 1 januari belasting moeten gaan betalen, wat voor diesel vrij fors is, ben ik dit topic gestart.
Wij hebben de Fabia sinds september 2010 en er 40000 km mee gereden. Een benzine auto zou volgens de berekeningen gunstiger zijn.
Maar tegen welke auto zal ik de Fabia inruilen? Wat is een goed alternatief? Dus benzine, zuinig, gewicht niet te zwaar.
 
Nou als de auto goed bevalt kun je hem inruilen tegen een Fabia 1.2 TSI, veel power, zuinig en maar 1 lettertje verschil.

Heb pas een paar dagen een Octavia meegekregen met een 1.2TSI motor, maar ik moet zeggen dat die niet verkeerd rijden. Veel koppel, genoeg vermogen maar als je rustig rijd (met die octavia) wel 1:18
 

damnsharp

Nieuw lid
Dank je voor de snelle reactie! Een Fabia 1.2 TSI is een idee, en dan de Combi uitvoering. Als er nog andere alternatieven zijn, graag.
 

djmshell

Senior Member
euhmmmm...Op 1 januari 2014 vervalt de vrijstelling voor wegenbelasting voor nieuwe en bestaande auto’s toch...... of heb ik iets gemist?????:confused:
 

Chatslet

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk, we hebben nog dik een jaar en tegen die tijd zijn de regels voor wegenbelasting waarschijnlijk ook veranderd zodat het niet echt veel meer uit maakt of je nu de GL houd of een benzineauto koopt. Of je moet natuurlijk voor een hele nieuwe auto gaan en zo'n hybride pretpark aanschaffen.
 

damnsharp

Nieuw lid
Hee... ik dacht per 1 januari 2013 dat ik wegenbelasting moest gaan betalen. Als het 1-1-2014 is... phoei dat scheelt!
 

van_der_P

Senior Member
De hoogte van de MRB per 1-1-2014 (voor de GL 1.2 TDI) is nog helemaal niet bekend. Zou best nog wel eens kunnen mee vallen.
Maar als je er vanaf wil is het nu misschien wel een gunstige tijd. Hoe de sterren over een jaar staan weten niemand. Hangt helemaal af van de vraag en aanbod op dat moment.

Mijn GL is een paar maanden ouder, en ook ik speel weleens met de gedachte hem in te ruilen. Het is altijd de strijd tussen je verstand en je gevoel, wanneer doe je het goed.
 

damnsharp

Nieuw lid
Ha, afstoffen van dit topic is dan een goed idee :)
@van der P: ik wil de auto helemaal nog niet kwijt dus hou hem gezellig nog een jaartje. Inderdaad misschien dan te laat met ruil/verkoop maar ja, inderdaad lastige keuze.
 
De inruilwaarde zal over 1,5 jaar een stuk lager zijn, als de wegenbelasting hoger wordt dan die van de 1.2 TSI.
En een TSI rijdt heel soepel en snel. En geloof me, 63 kW is echt genoeg, en aanzienlijk meer dan je nu hebt.
 

Hetzer

Forumguru
Ik ben zelf overgestapt van de 1.2 tdi naar de 1.2 TSI, wereld van verschil qua vermogen maar ook qua verbruik..... helaas
 

Canon-Eye

Forumguru
inderdaad lastige keuze
Valt wel mee - is vooral een kwestie van goed rekenen...

Als het verbruik genoemd in je ondertekening inderdaad een correct gemiddelde is en je 20.000km per jaar rijdt, dan verstook je dus per jaar 960 liter diesel. Afgaande op de huidige dieselprijzen bij Firezone en andere pompen hier in mijn omgeving (gemiddeld ca. €1,40) kost je dat ca. €1340 per jaar.

Met een vergelijkbare benzine-auto moet je toch aardig je best doen om aan de 6 liter/100km te komen. Bij een gemiddelde benzineprijs van €1,65 geef je dan ca. 660 meer uit aan brandstof.

Je ziet, er zitten een paar variabele posten in de berekening die zich niet laten voorspellen. Bij significante wijziging ervan loont het dus altijd om de sommetjes opnieuw te maken.

Belangrijk: Het is zeer waarschijnlijk dat je heel flink op je Greenline moet afschrijven als je 'm zo jong in gaat ruilen - die extra kostenpost moet je dus ook meerekenen. Al krijg je daar dan geen rekening van: het zit wel in het bedrag dat je moet gaan bijbetalen op je volgende auto, aangenomen dat die van gelijkwaardig kaliber is.

Dus ik denk dat je bij 20000 of meer km/jaar 'm veel beter nog een aantal jaren kunt houden.
Ik doe de mijne in elk geval minstens de komende 5 jaar niet weg (tenzij de postcodekanjer mijn kant op rolt natuurlijk - maar da's een geheel andere situatie...).
 

Fabia

† In Memoriam
Ik begreep van de Skoda dealer dat er de laatste tijd heel veel GL's wordeningeruild. Dit zal zeker zijn effect hebben op de inruilprijs. Ik zou zeker goed uitrekenen of het wel voordelig is om de GL in te ruilen.
 

Tonno

Actief lid
Ik begreep van de Skoda dealer dat er de laatste tijd heel veel GL's wordeningeruild. Dit zal zeker zijn effect hebben op de inruilprijs. Ik zou zeker goed uitrekenen of het wel voordelig is om de GL in te ruilen.

Niet om te ontmoedigen hoor....
Ik heb het idee dat de inruilprijzen eind 2013 echt flink gaan zakken, tenzij de overheid een duidelijke en voordelige overgangsregeling biedt.
Anders zal alle voordeel voor de mensen die weinig rijden met hun dieseltje onzeker zijn en/of wegvallen.
De keuze tussen flink bijbetalen om hem voor weinig in te ruilen, of wat meer per maand te betalen zal lastig zijn.
 

Chatslet

Forumguru
Er wordt nu net gedaan als of de GL de jackpot zou gaan kosten in de wegenbelasting. Als ik nu puur vanuit de regelgeving uit ga die nu geld dan zou de greenline in de provincie Noord Holland 248 euro per kwartaal kosten, of wel 83 euro per maand. Gaan we nu voor de benzine versie dan kost die 113 euro per kwartaal ofwel 38 euro per maand. Dat is dus maar liefst 45 euro per maand verschil! Mensen, waar hebben we het dan over? Een diesel is ten eerste al zuiniger en de literprijs van benzine is ook flink hoger dus dit heb je er met 1 of 2 tankbeurten al uit. En als die 45 euro per maand zo problematisch is moet je geen auto nemen en gewoon lekker gaan fietsen.
 

djmshell

Senior Member
Noord- holland is ook gelijk wel de goedkoopste;): scheelt niet veel. Per regio zit het tussen de 248 en de 257 ( gezien de huidige regelgeving)
Maar zoals al eerder aangegeven wie weet wat er allemaal nog op stapel staat voor 1 jan 2014. Op die datum zal pas echt duidelijk zijn wat een GL rijder moet gaan betalen aan MRB en hoeveel dat scheelt met de Benzine varianten..

Ik heb onze auto nu bijna een jaar en heb dus al 1000 aan MRB bespaard. Volgend jaar nog zo een bedrag. en dat geld wordt goed besteed.... ( staat op de spaarrekening van mijn dochtertje:) )
 

Falcon

Donateur
Ik zou als ik jou was eens tegen het einde van het jaar bekijken of je geen mooie deal kunt maken op de nieuwe Skoda Rapid. Helaas is er nog weinig bekent, maar wat wel bekent is dat hij waarschijnlijk begint bij 15.000 euro en dat is dan met een benzine motor.

skoda-rapid-1.jpg


Kijk ook even naar het Rapid topic op dit forum
 
Bovenaan Onderaan