De TDI Greenline inruil per 1 januari voor welke benzine auto?

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, nee, jij begrijpt er ook helemaal niets van, beste Netoptijd. Dat is een verregaande versimpeling van de werkelijkheid. De fabrieksopgave gaat uit van een theoretische verdeling van bepaalde soorten te rijden kilometers; stad, snelweg en een combinatie. Maar het hangt er nou maar net van af, even los gezien van de bekende rechtervoet, hoe deze combinatie eruit ziet en hoe hard je dan rijdt. Ziet dat plaatje er als volgt uit en dat is denk ik representatief voor velen: > 75% op de snelweg met em 120 km/u, dan ga je de fabrieksopgave echt niet halen, hoe hard je ook je best doet met dat rechtervoetje.
 
Je zegt het goed; meeting van snelweg, stad en combinatie,... maar nergens staat dat ze 100x meerekenen het optrekken, koude motor meters, file, airco, rechtervoet controle en inhaalmanoeuvres... Al met al rijden de Skoda Greenline modellen behoorlijk zuinig en doen ze het erg netjes ten opzichte van de concurrentie. Elke "niet" naïeve burger weet dat deze opgaves de ideale waardes zijn... die dus niet makkelijk gehaald worden met het "dagelijks" rijden
 

Rosinfield

† In Memoriam
Precies, het zijn meestal waarden die meer dan de helft van de kopers van de betreffende auto nooit zullen halen. Mij lijkt dan men dan beter (tevens) een meer realistische indicatie zou moeten geven. Bv iets in de trant van: Let wel, deze opgave is gebaseerd op........... In de praktijk moet men in de meeste gevallen rekening houden met een waarde tussen x en y.
Of zoiets. Nu staren velen zich blind op die fabrieksopgave en gaan vervolgens in de contramine wanneer deze in de praktijk niet wordt gerealiseerd (hoe naief ook, denk ook ik overigens).
 

Canon-Eye

Forumguru
Let wel, deze opgave is gebaseerd op...........
Als ik me goed herinner was het - althans de eerste tijd na de introductie van die "genormaliseerde" verbruikscijfers - de gewoonte dat er in de advrtenties een sterretje bij deze cijfers stond, verwijzend naar zo'n soort disclaimer die ergens in buitengewoon onopvallende lettertjes was weggemoffeld.

Geen idee of dat nog steeds gebeurt; zal er weer eens op gaan letten.
 

Bakkertje

Forumguru
Natuurlijk heb je gelijk vrijewieler als het gaat om het verschil tussen werkelijk verbruik en de fabrieksopgave. Het werkelijk verbruik ligt hoger. Dat wordt in het volgende stuk ook bevestigd [08/07/2009] - NORMVERBRUIK EN REËEL VERBRUIK VAN AUTO Dit wordt ook onderstreept door het overzicht op www.werkelijkverbruik.nl waar je van een brandstofpas firma kunt zien wat het werkelijke verbruik is. Dat dit stereotyp is voor alle leaserijders vind ik dan overigens weer te ver gaan, de gemiddelde leaserijder staat ook vaak in de file en dat is echt funest voor je verbruik. Daarnaast zorgt de overheid er met alle traject controles wel voor dat er op de snelwegen niet meer te hard gereden wordt en dat betekend dus dat alle greenliners van Utrecht naar Amsterdam braaf 1 op 23 a 24 rijden en soms zelfs 1 op 28,5. Maar de discussie rondom het verschil tussen privé en zakelijke rijders hebben we al een keer eerder gevoerd laten we die niet over gaan doen ;)

De techniek echter is wel degelijk in staat om de fabrieksopgaves op de openbare weg te halen en zelfs te overtreffen. Kortom de dagelijkse praktijk is niet ideaal als het gaat om het halen van een laag verbruik. Laat in een file bijvoorbeeld je auto maar eens een minuut of 5 stationair draaien en kijk dan maar eens wat het met je gemiddeld verbruik doet.

Maar dit alles heeft nog maar vrij weinig met de reden van start van dit topic te maken. De vraag is welke benzine auto er in plaats van een 1.2 TDI fabia interessant is.
 
Bovenaan Onderaan