De TDI Greenline inruil per 1 januari voor welke benzine auto?

van_der_P

Senior Member
De inruilwaarde zal over 1,5 jaar een stuk lager zijn, als de wegenbelasting hoger wordt dan die van de 1.2 TSI.
Dit is een open deur intrappen elke auto die ouder wordt brengt minder op bij inruil. Wat de MRB worden gaat voor de GL en soortgenoten daar is nog helemaal niks over bekend.
Je auto inruilen voor een andere uitvoering of model hoeft niets te maken te hebben met wat die auto in het gebruik kost. Er zijn legio (persoonlijke)voorbeelden waarom men van een model of uitvoering wisselt.
 

Chatslet

Forumguru
Het lijkt me ook niet dat je dan ineens voor je "groene diesel" afgestraft gaat worden want dan worden er ineens hele volksstammen benadeeld en durft niemand meer een groene (hybride/electrische/whatever) auto te kopen. Ik denk dan zelfs dat forums als ppo.nu weer heel groot gaat worden en er een run komt op oude (old-timer) diesels zodat er weer lekker op slaolie en stookolie gereden kan worden. Ik zie de rijen alweer staan bij de Aldi :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Eerlijk gezegd verwacht ik, dat er op enig moment iemand op regeringsnivo bij z'n positieven komt en op de een of andere manier de CO[SUB]2[/SUB]-uitstoot in de basisberekening voor de MRB gaat betrekken.
Dus dat kan de pijn dan weer wat verzachten? :crazy:
 

peperskoda

Forumguru
Het heeft bar weinig zin om te voorspellen wat de handelskoers wordt van de GL over meer als een jaar. Dat kun je, net als met aandelen, niet voorspellen. Het is afhankelijk van diverse factoren waar nu nog niets van bekend is... Als je de GL wilt inruilen moet je dat gewoon doen, maar niet op basis van het argument dat volgend jaar de restwaardes gaan kelderen want dat weet nog niemand.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik heb uitgerekend wat het minimale aantal kilometers is dat ik moet rijden om nog steeds voordeel te hebben van de GL, zelfs als ik daarvoor elke 3 maanden geld moet overmaken naar de staat. Op basis van de huidige regelgeving kom ik dan op net geen 10.000km per jaar. Ik rijd er 2,5 keer zoveel(minimaal) dus blijft voor mij de GL meer dan rendabel. Zolang de prijs aan de pomp niet gelijk getrokken wordt aan de benzineprijs blijf ik dus lekker rijden totdat ik zelf vind dat ik aan een nieuwe auto toe ben en dat kan over een paar maanden, maar ook over een paar jaar zijn.
 
Denk ik niet want de tijd dat die olie 49 cent koste is al weer 6 jaar terug tegenwoordig kost die rommel ook rond de 1.20 euro . De plaatselijke aldi heeft heel wat tijd iedere maand een palletje olie voor me moeten bestellen:ahum::super: me golfie 1.9 td en transporter 1.9td liepen er graag op
Het lijkt me ook niet dat je dan ineens voor je "groene diesel" afgestraft gaat worden want dan worden er ineens hele volksstammen benadeeld en durft niemand meer een groene (hybride/electrische/whatever) auto te kopen. Ik denk dan zelfs dat forums als ppo.nu weer heel groot gaat worden en er een run komt op oude (old-timer) diesels zodat er weer lekker op slaolie en stookolie gereden kan worden. Ik zie de rijen alweer staan bij de Aldi :)
 
Gelijk afstraffen dat volk!!! en naheffing laten betalen hoop dat op deze mensen eens grote controle word uitgevoerd Groen rijden prima maar dan ook volgens type goedkeuring en niet na de tijd chippe ef powerbox ed. Of gewoon een auto kopen met vermogen dan maar niet groen
En desnoods een externe ecu laten zetten en je hebt een erg prettige en vlotte diesel. :cool:
 
Ik zou als ik een greenline had ook gewoon doorrijden tot je zelf wat anders wil, er zal altijd genoeg geld bijmoeten en ook dat moet je beetje meerekenen. tenslotte zijn ze zuinig en rij je nog altijd voordeliger dan eennieuwe aan te schaffen waar mee je de showroom uit rijd en gelijk al 2 ruggen heb af geschreven.
Ik persoonlijk koop altijd een auto van 2 jaar liefst uit de handel en dan heb je de eerste afschrijving al niet meer. ok geen garantie en zelf poetsen. Maar dat peotse vind ik geen straf en garantie? ben zelf handig dus doe toch alles zelf.
Het heeft bar weinig zin om te voorspellen wat de handelskoers wordt van de GL over meer als een jaar. Dat kun je, net als met aandelen, niet voorspellen. Het is afhankelijk van diverse factoren waar nu nog niets van bekend is... Als je de GL wilt inruilen moet je dat gewoon doen, maar niet op basis van het argument dat volgend jaar de restwaardes gaan kelderen want dat weet nog niemand.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik heb uitgerekend wat het minimale aantal kilometers is dat ik moet rijden om nog steeds voordeel te hebben van de GL, zelfs als ik daarvoor elke 3 maanden geld moet overmaken naar de staat. Op basis van de huidige regelgeving kom ik dan op net geen 10.000km per jaar. Ik rijd er 2,5 keer zoveel(minimaal) dus blijft voor mij de GL meer dan rendabel. Zolang de prijs aan de pomp niet gelijk getrokken wordt aan de benzineprijs blijf ik dus lekker rijden totdat ik zelf vind dat ik aan een nieuwe auto toe ben en dat kan over een paar maanden, maar ook over een paar jaar zijn.
 

Ron467

Actief lid
Gelijk afstraffen dat volk!!! en naheffing laten betalen hoop dat op deze mensen eens grote controle word uitgevoerd Groen rijden maar niet groen
Inderdaad, al die zogenaamd groene dieseltjes stoten meer NOX en fijnstof uit dan al die benzine motoren die net 2 gram CO2 meer uitstoten en daarvoor het kind van de rekening zijn!:icon_smile_dead:
 

sitechris

Donateur
De CO2 uitstoot is bij de Greenlines ook vooral theoretisch. Ik snap uberhaupt niet waarom die auto 14% bijtelt, hij wijkt imo teveel af van standaardopgave.

Ik ga weer even een oude koe uit de sloot halen....komt ie weer :)
[video=youtube;a11boAgveUI]http://www.youtube.com/watch?v=a11boAgveUI&feature=plcp[/video]
 

turboturbo

Forumguru
....komt ie weer :)

Ja, grapjas, maar dat is een momentopname :crazy:
Ik heb ook van die foto's met 23 km/liter (gemiddeld) en 30 ~ 45 km/liter als de weg ietsje naar beneden gaat. Of bij rustig mooi warm zomerweer, geen zuchtje wind.

Normaliter rijden mensen niet alleen 120 continu op de snelweg op een hele tank. Optrekken, stadsverkeer (wachten voor verkeerslichten, kort boodschappen ritje) filerijden moet je ook meetellen, als je het eerlijk wilt vergelijken.

Je hebt wel een punt, though, nl. dan zogenaamde slurpers zuinig bereden kunnen worden. En dat vaak in de praktijk toch blijkt dat relatief grote motoren op de snelweg (bij deellast) zuiniger zijn dan klein bemeten torretjes die hard moeten werken.
 

Bakkertje

Forumguru
Inderdaad, al die zogenaamd groene dieseltjes stoten meer NOX en fijnstof uit dan al die benzine motoren die net 2 gram CO2 meer uitstoten en daarvoor het kind van de rekening zijn!:icon_smile_dead:

Kun je dit ook onderbouwen? Alle (niet alleen groene) diesels zijn uitgerust met een roetfilter, daarmee wordt de uitstoot van fijnstof beperkt tot zo'n 1 milligram per km. Dat is minder uitstoot dan menig direct ingespoten benzine auto.?
?Fijnstofuitstoot benzinemotor hoger dan van diesel? - Autokompas, het vakblad voor de automotive aftermarket

In de praktijk verbruikt mijn Superb greenline ook zo'n 1 liter diesel per 21 km, en ja dat verbruik is hoger dan de opgegeven 1 op 22,7, maar het komt toch aardig in de buurt. Dat kun je vaak niet zeggen van de milieuvriendelijke benzine auto's..
 

Chatslet

Forumguru
Daar bij komt dat het NOx verhaal ook al naar het land der fabelen verwezen kan worden. NOx zou zure regen veroorzaken. Het is aangetoond dat zure regen een hoax is.
Een dieselmotor is gewoon per definitie schoner en zuiniger dan een benzinemotor, zo simpel is het.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is aangetoond dat zure regen een hoax is
Zure regen werd in de jaren 60 vooral veroorzaakt door SO[SUB]x[/SUB] (zwaveloxiden). En dat was géén hoax: ik woonde destijds in het Rijnmondgebied, maar bracht veel weekenden door in Friesland/Groningen.

Aan de auto's kon je heel duidelijk zien dat het destijds in het industriële westen bij wijze van spreken verdund zwavelzuur regende, want auto's van 5-6 jaar oud vertoonden vaak behoorlijk wat roest. In Groningen echter zag je veel auto's van 10 jaar en ouder die nog strak in de lak zaten, zonder roestplekken...

Overigens, destijds was een "ML-behandeling" (antiroestspray in de holle ruimtes) nog iets dat je als accessoire achteraf deed, als je 't geld ervoor over had. In de fabriek al dubbelzijdig verzinkte carrosseriedelen, antiroestbaden e.d. waren nog lang geen gemeengoed.
Heden ten dage zie je dat verschil dus niet meer aan de auto's in verschillende streken, afgezien van het feit dat de luchtkwaliteit door alle genomen maatregelen ook wel verbeterd is, tegen de toename van de petrochemische activiteiten in.
 

Ron467

Actief lid
Daar bij komt dat het NOx verhaal ook al naar het land der fabelen verwezen kan worden. NOx zou zure regen veroorzaken. Het is aangetoond dat zure regen een hoax is.
Net als dat CO2 verhaal over een paar jaar denk ik.
Een dieselmotor is gewoon per definitie schoner dan een benzinemotor, zo simpel is het.
behalve op de achterklep/ruit van de betreffende auto´s dan.......
En ja ook ik rijd liever in een diesel aangedreven auto dan erachter, ondanks alle roetfilters.:grin:
 

Noord26

Forumguru
De CO2 uitstoot is bij de Greenlines ook vooral theoretisch. Ik snap uberhaupt niet waarom die auto 14% bijtelt, hij wijkt imo teveel af van standaardopgave.

Ik ga weer even een oude koe uit de sloot halen....komt ie weer :)

Niet geheel representatief voor een GL. Gisteren eens het verbruik bekeken van de Costa Brava naar Noord-Brabant. 1400+ km, 132 op de GPS waar mogelijk- en dat waren zeer veel stukken (136 op maxidot). Vol gepakte auto, airco natuurlijk aan. Gemiddeld 1:20,6 aan de pomp. Gaat je met een 300pk GTI lang niet lukken.

Welke auto ipv de GL als je weer wegenbelasting moet gaan betalen? Ik zou denken een Rapid.. Ga voor de 86pk 1.2 TSI. Gooi er een JD-kuurtje tegen aan a €599,-: 140pk. Eventueel nog andere dempers en veren ivm stug onderstel en voor €21K heb je een knappe auto met meer ruimte (breder en dieper op de achterbank als de Octavia!) en vooral meer snelheid en souplesse als je GL. Zie geen heil meer om voor een Focus 1.0 3-cil turbo te kiezen dan. Want die doet in de praktijk ook maar 1:14 gemiddeld aldus Autoweek. En is nog een stuk duurder. Interieur is ook even schrikken als je vanuit een Skoda komt. Veel te druk.

Ben zelf wat aan het rond kijken voor een eventuele benzine-auto geschikt voor een jong gezin. En kan niet zoveel bedenken voor max 22-23K met ruimte naast een Rapid wat aan de eisen voldoet. Of je moet op de 2e hands markt gaan snuffelen. Staat veel leuks op van circa 2 jaar oud. Helaas nergens een 2e hands Fabia II RS Combi te vinden viel mij reeds op. Dat zou mijn eerste keuze zijn. Een Seat Ibiza ST ziet er van buiten, zeker in FR uitvoering mooi uit, maar binnen sloegen mij de tranen in de ogen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd met mijn Greenline voordeliger dan de opgave

Natuurlijk niet representatief voor gecombineerd gebruik, maar wat ik ermee wil zeggen is dat de techniek wel degelijk zo is dat je de opgegeven verbruikcijfers ook in de praktijk haalt. Het gaat alleen mis als je in de stad (of dorp natuurlijk) komt en het is vooral afhankelijk van je rechter voet. Overigens rijd ik volgens de leasemij ook zuiniger dan de gemiddelde S2 greenline rijder.
 
Ik rijd met mijn Greenline voordeliger dan de opgave

Natuurlijk niet representatief voor gecombineerd gebruik, maar wat ik ermee wil zeggen is dat de techniek wel degelijk zo is dat je de opgegeven verbruikcijfers ook in de praktijk haalt. Het gaat alleen mis als je in de stad (of dorp natuurlijk) komt en het is vooral afhankelijk van je rechter voet. Overigens rijd ik volgens de leasemij ook zuiniger dan de gemiddelde S2 greenline rijder.

Zeer netjes !!! Zie... er is niks mis met fabrieksopgave, maar dat is gewoon niet het gemiddelde van een gehele tank brandstof, maar mensen willen dat blijkbaar niet snappen dat zij brandstof slurpen als ze optrekken en gas geven...
 
Bovenaan Onderaan