Niet gaan testen met Tape op je auto, gewoon met de lichtste combinatie pad/middel beginnen en als de correctie niet toereikend is opschalen naar een zwaardere pad/middel combinatie. En altijd voldoende afbouwen in stappen en eindigen met de lichtste pad met Finale.
Inderdaad nooit gaan polijsten en dan een scheiding maken met tape (wel ongespoten kunststof delen afplakken met tape): als je langs de tape polijst creëer je een klein stapje in de lak dikte als je niet oppast, en de kans bestaat dat je dat niet meer netjes krijgt!! Al eens een topic gezien van iemand die een lange kras had in zijn lak, en halverwege de kras een scheiding gemaakt met tape. Gevolg was dat ie een hoogte stapje in de lak had gemaakt, en ook na het behandelen van de andere helft is er een flauwe lijn zichtbaar gebleven op de plek van de tape. Met die tape maak je eerst een scherpe stap, en als je de andere helft gaat doen, krijg je die om te beginnen de andere helft al niet netjes afgeplakt (plus dat je dan niet kunt zien of je 'gelijk' bent, en zonder afplakken wordt de hoogte stap in plaats van met een stap wel geleidelijker/glooiender, maar blijft het onder bepaalde omstandigheden zichtbaar. Als je een scherpe overgang van wel en niet behandeld deel wil zien, doe dit dan bij een naad, bijvoorbeeld tussen deur en voorscherm of tussen motorkap en voorscherm. Afplakken van niet te behandelen deel is dan ook geen probleem omdat je de naad als scheiding gebruikt, en geen hoogtestap in je lakdikte maakt.
@
Noord26 Je kunt het beste aan je garage of ander die beschikt over een lakdikte meter, vragen of ze een keer de lakdikte voor de verschillende panelen willen meten. Overgespoten delen kunnen ook een andere hardheid van de lak hebben, dus kan belangrijk zijn. Overgespoten delen hebben vaak een anderhalf of 2 keer zo dikke laklaag. Ik dacht dat bij mijn auto de motorkap opnieuw gespoten was (bij aankoop gezien dat ie frontschade heeft gehad), bij meten van de lakdikte kwam naar voren dat motorkap zelfde dikte heeft (waarschijnlijk nieuwe motorkap, die normaal gespoten is) en het rechtervoorscherm opnieuw gespoten. Normale lakdikte is meestal 100-140 micron, bij hele nieuwe auto's soms zelfs onder de 100 micron. Dikker dan 200 micron is dus overgespoten.