Diefstal NAVI voorkomen!

Forum leden,

Na het lezen van alle berichten over gestolen navigatie systemen ben ik toch wat verbaast. Is er helemaal niets tegen te doen?

Er zijn twee redenen dat de systemen gestolen worden.
1- Het zijn hele mooie systemen.
2- Ze zijn veel te makelijk zonder schade uit te bouwen.
(Helaas heb je wel schade aan de auto om er bij te komen natuurlijk)

Middels dit draadje wil ik iedereen oproepen om eens mee te denken hoe we het beter kunnen beveiligen dan de fabrikant tot nu toe heeft gedaan.
Hierbij denk ik dan ook aan twee dingen.
1- Hoe kan je het uitbouwen lastiger maken?
2- Hoe laat je een inbreker weten dat jij voorzorgmaatregelen hebt getroffen.

Voorbeeld 1:
1-Je kan je systeem vastzetten met anti-diefstal schroeven. Die gaan wel rechtsom met een gewone schroevendraaier, maar niet meer linksom!
Nadeel: Je krijgt hem er zelf ook moeilijk uit. Maar met geduld en het juiste gereedschap moet het nog wel lukken. In ieder geval niet meer binnen enkele minuten!!
2- Om de inbreker hier tijdig voor te waarschuwen kan je een sticker op het raam plakken die dit vermeld. Zo moet je dan hopen dat hij jou auto voorbij gaat.

Voorbeeld 2:
Het plaatsen van een "blindcap" is ook een idee.
De "Blindcap" is een afdekkap die eenvoudig voor de radio wordt geplaatst.
Zo is niet meer zichtbaar wat er is ingebouwd. Op die kap kan je middels de hierboven al genoemde sticker de inbreker onzeker maken.

Ik weet natuurlijk heel goed dat je het nooit helemaal kan voorkomen.
Maar laten we iets gaan bedenken wat het in ieder geval een heel stuk lastiger maakt. En als het dievengilde hier mee leest, en dat doen ze, dan weten ze dadelijk wat ze te wachten staat.

Groeten Frank.
:1439:

Ronnie

Forumguru
Leuk en aardig, maar met eentoerschroeven lukt dat ook niet, breken ze hem met dashboard en al eruit! Dan kun je hem net zo goed met popnagels vastzetten, moeten ze hem eruit boren!

Zoals ik inderdaad al aangaf, het lukt altijd wel.

Maar het kan nu zooooo snel dat een loeiend alarm niet voorkomt dat ze je unit meenemen. Ik wil nog wel eens zien of ze gaan zitten boren of breken als het alarm al af gaat. Dus die popnagels is ook een goed voorstel.

cloink

Actief lid
Ik ben eigenlijk wel te vinden voor zo'n schermpje, maar dat zou enkel werken als ook non-Columbus people dat gebruiken. Anders is het alsnog redelijk duidelijk wat er in zit natuurlijk... :D

Iemand een ideetje waar je zo iets haalt en wat het zou moeten kosten?

Ben benieuwd wat de dealer/PON daarvan gaat zeggen als je Columbus kapot gaat en ze hem moeten vervangen.
Ik ben namelijk al aan mijn 3de op dit moment.

In een werkplaats zijn popnagels nog vrij eenvoudig te verwijderen hoor. Het kost de dealer iets meer tijd, maar daar zal die echt niet moeilijk over doen als je daar al voor de 3e keer staat.

Ik ben eigenlijk wel te vinden voor zo'n schermpje, maar dat zou enkel werken als ook non-Columbus people dat gebruiken. Anders is het alsnog redelijk duidelijk wat er in zit natuurlijk... :D

Iemand een ideetje waar je zo iets haalt en wat het zou moeten kosten?

De "Blindcap" is een hersenspinsel hoor,... hij is nog niet te koop.
Tenminste dat denk ik.:1819:

(Is overigens aan de antenne op het dak ook te zien dat je NAVI hebt?)

MarcoO2

Forumguru
Je bent me net voor met je vraag over de antenne... daaraan is inderdaad te zien dat je navi aan boord hebt. Dus een blindcap werkt voor de meeste diefstallen niet. En qua beter bevestigen... als ik de beelden tot nu toe zie, lijkt het erop dat ze 'm toch wel meenemen, al moeten ze 'm er met een slijptol uithalen... alarm of niet.

Mijn oplossing zou toch meer liggen in een beter systeem met blokkeringscodes.

Fabia

† In Memoriam
Zoals ik inderdaad al aangaf, het lukt altijd wel.

Maar het kan nu zooooo snel dat een loeiend alarm niet voorkomt dat ze je unit meenemen. Ik wil nog wel eens zien of ze gaan zitten boren of breken als het alarm al af gaat. Dus die popnagels is ook een goed voorstel.

Maar wie kijkt er tegenwoordig nog van op van een loeiend alarm? En als ze je halve dashboard slopen omdat ze de navi er uit niet uitkrijgen wat schiet je er dan mee op? Dan zit je met een kapot dashoard en waarschijnlijk ook een kapote navi.

___JC___

Forumguru
Het enige wat volgens mij werkt is als de unit inderdaad geblokkeerd wordt als deze 'verkeerd' uitgebouwd wordt. Als dit breed verspreid wordt stoppen de diefstallen vanzelf. Immers dan raakt het dievengilde de Columbussen niet meer kwijt.

Ik moet er zelf echt niet meer aan denken om met frontjes te moeten klooien.

Bakkertje

Forumguru
Wellicht is het een idee om de serienummers van gestolen Columbusseb hier in een lijst te zetten. Als je er dan 1 tweede hands kunt kopen kun je checken of hij niet gestolen is. Als dat zo blijkt te zijn dan wil de politie ingrijpen. Als de verkopende partijen (en op die manier wellicht ook de dieven zelf) gepakt worden, dan wordt het ook minder interresant.

Ik weet dat het een nobel streven is, maar we zouden het wellicht kunnen proberen.

Om diefstal af te schrikken zou er op de een of andere manier een zichtbare, moeilijk los te krijgen, bevestiging moeten komen, metalen hoekijzers ofzo. Als ze eenmaal binnen zijn en het frame losgetrokken hebben ben ik bang dat popnagels oid ze neit tegenhoudt en je uiteindelijk met een compleet gesloopt dashboard achterblijft.

Hopelijk is er iets bedacht voor over 3,5 jaar, dan kan ik weer een columbus kiezen, voor nu doe ik het met een JVC (die toch echt minder mooi is dan de Columbus..)

Ronnie

Forumguru
Mijn oplossing zou toch meer liggen in een beter systeem met blokkeringscodes.

Ik heb mijn GPS antenne onder(in het midden) het het dashboard oppervlak liggen, zien ze hem niet...
Ik kwam op het internet op een engelse site de preciese omschrijving tegen over hoe de eeprom (hierin is de code opgeslagen) te hercoderen, compleet met chipnrs. enz.
Dus een code heeft bij de prof's ook geen zin!

floris

Lid
Gezien de reacties tot nu toe lijkt er niet echt een 123 oplossing te zijn want voor alles valt wat te zeggen, maar niets helpt echt en aan somige oplissingen zitten ook nadelen.

Ik denk dat de oplossing meer zit in hoe maak je zo'n systeem. Als ik het goed heb dan is nu alles in een unit gemaakt(scherm,bediening,besturingsoftware). Wanneer de fabrikant dit in drieen zou maken dan zou de animo wel eens flink terug kunnen lopen.

Los klapscherm op het dashbord, bediening op de huidige plek en de software elders.

Constant

Erelid
Aangezien vrijwel alle hard- en software vroeg of laat (meestal vroeg) gehackt kan worden, ben ik nog steeds voorstander van frontjes (liefst zo klein mogelijk) want bij ontbrekende hardware wordt het een stuk moeilijker voor de dief om een gestolen apparaat weer werkend te krijgen. Nu schijnen frontjes ook gehackt te kunnen worden, maar het is toch een aardige drempel om de frontjes te bemachtigen en werkend te krijgen.

Verder ben ik het eens met eerdere reacties dat een inbouwsysteem niet te makkelijk te demonteren zou moeten zijn. Als alle autofabrikanten met elkaar zouden afspreken dat je het navigatiesysteem er niet heelhuids kan uitbreken, dan zijn we verlost van de meeste dieven (de profs houden we toch niet tegen).

Ik heb een Kenwood DNX7200, als hij gestolen wordt, dan zal ik 'm niet vervangen. Dan zet ik mijn oude bluetooth radio erin (muziek + carkit) en neem ik mijn portable navigatiesysteem weer mee.

Een ander ideetje: in plaats van een uitneembaar frontje het systeem voorzien van een codesleutel. In de vorm van zo'n SD-kaartje bijvoorbeeld. Kaartje eruit, systeem onbruikbaar. Moet je 'm niet verliezen natuurlijk ...

Ik kan me overigens goed voorstellen dat er veel belangstelling is voor de Columbus, want het is een geweldig systeem en ik ben er erg tevreden over. Ik heb alleen "Truus" de mond gesnoerd, want die heeft een aardig spraakgebrek!

bat

Lid
Aangezien vrijwel alle hard- en software vroeg of laat (meestal vroeg) gehackt kan worden, ben ik nog steeds voorstander van frontjes (liefst zo klein mogelijk) want bij ontbrekende hardware wordt het een stuk moeilijker voor de dief om een gestolen apparaat weer werkend te krijgen. Nu schijnen frontjes ook gehackt te kunnen worden, maar het is toch een aardige drempel om de frontjes te bemachtigen en werkend te krijgen.
In mijn eerste auto had ik een mooie Pioneer radio. Mijn vader kocht even later ook een auto en liet daar dezelfde radio in zetten. Ik ben altijd nieuwsgierig, dus... en ja hoor: met mijn frontje speelde de radio van mijn vader keurig en andersom werkte het ook. Nou geloof ik best in toeval en het is natuurlijk erg lastig om te voorkomen dat twee radio's dezelfde sleutel hebben, maar...

nomad

Senior Member
Er is geen enkel systeem waterdicht te krijgen. Zo lang ik met een klein beetje moeite een code kan krijgen van iemand uit de fabriek die gegenereerd wordt aan de hand van het serienummer, dan is er niets tegen bestand.

Het enige wat helpt is een stevige honkbalknuppel voor het geval je de inbrekert in kwestie betrapt. Want ik sta niet voor mezelf in als ik iemand door het raam in mijn auto zie hangen :mad:

___JC___

Forumguru
Een ander ideetje: in plaats van een uitneembaar frontje het systeem voorzien van een codesleutel. In de vorm van zo'n SD-kaartje bijvoorbeeld. Kaartje eruit, systeem onbruikbaar. Moet je 'm niet verliezen natuurlijk ...

Dan moet je ipv een frontje met een sd kaart gaan klooien. Blijft lastig...

Bovenaan Onderaan