Nou. Ik ben inmiddels nu 2 maanden verder nadat ik de sensor vóór de cat had gewisseld, of juist weer had terug gewisseld. Dat ben ik even kwijt geraakt of ik het al eerder eens gedaan had en welke er nou origineel was
Maar het ging dus weer een poosje goed tot vorige week dinsdag op de terugweg naar huis toen op de A7 ging het lampje weer ging branden. Eenmaal thuis; wederom P2196. Wel gvd. Dus het is toch echt de tweedehands sensor ná de cat die stuk moest zijn.
En toen was ik het behoorlijk beu en nam ik me voor ze allebei te vervangen.
Maar om er nu twee nieuwe bij de dealer te bestellen a 440 euro ging me wat te ver. Is gewoon te duur voor wat het is naar mijn mening. De sensoren worden geproduceerd door NTK Japan (staat erop) en NTK is de technische sensoren tak van het bekende bougie merk NGK. In de catalogus gekeken (ruim 1000 pagina's) wat hun vervangend onderdeel nummer is. Dit gevonden, maar vervolgens bij geen enkele verkoper (in NL) kunnen vinden. En gezien het gezeik ermee had ik er geen zin in om ze vanuit het buitenland te laten komen.
Wel zijn er in NL zat andere te koop, variërend van 40 euro tot 200 euro.. onbekende merken, maar nu ben ik met die merken er niet zo bekend mee. Heb dan toch liever origineel; die levert (hopelijk) de juiste waardes aan de ECU.
Toen bedacht ik me dat ik bij de onderdelenlijn (waar de eerdere ook op had gevonden) ook gefilterd kan worden op nieuw. Gezocht en gevonden, kwam uit bij een bedrijf in Friesland. 108 euro per stuk. Scheelt alweer de helft. Met de man deze week aan de telefoon gezeten; want er staat nieuw maar dan wel afkomstig van bouwjaar 2014/15/16 etc? Ik het verhaal uitgelegd waarom ik nieuw en ze allebei wilde.
Toen zei ie: ja, maar wij hebben ook tweedehands onderdelen welke nieuw vanaf fabriek komen maar wel kort gebruikt zijn. Leg me dat even uit? Ik kreeg een verhaal te horen dat productie motoren niet stil staat, maar dat er wel minder auto's geproduceerd worden. Dus de blokken blijven “over” en zij kopen die op, hebben vaak hele nieuw-tweedehands versnellingsbakken met allemaal weinig draaiuren naar zijn zeggen. Die worden dan online geclassificeerd als 500km of minder.
of het allemaal zo mooi en juist is als dat hij zei; dat zal ik maar aannemen. Hij had vervolgens 2 sensoren voor elk 35 euro. Zo goed als nieuw,. 12 mnd garantie. Denk ok... vooruit. probeer het nog 1 keer.
dus besteld en vandaag kwamen ze binnen.
Zaterdag er eens inzetten. Hoop dat dit hoofdstuk dan gesloten kan worden.
ze zien er inderdaad spik en span nieuwig uit;