Geen idee, daarom vraag ik het. Wellicht minder doorstroming via radiator. Ik neem aan dat de temperatuur van de motor ook middels een sensor (en dus software) gestuurd wordt. Ben wel benieuwd naar de effecten dan. Duurt het gewoon iets langer voor de motor op temperatuur is?
Jij hebt het idee dat álles in de motor geregeld is dmv software.
Wordt de motor wat te warm? Laten we de waterpomp toch wat harder lopen?
Geintje natuurlijk.. maar bedenk je goed, heel veel in de motor is gewoon mechanisch bepaald. De thermostaat in het koelwater traject gaat open bij 87 graden (mechanische thermostaat). Tot 87 graden wordt de radiator 'niet gebruikt'.
De temperatuur sensor in het koelwater meet alleen wat de temperatuur is en geeft dit door aan de ecu. De ecu zal bij koude motor zijn mengsel bv wat anders afstellen om de motor prettiger te laten lopen bij koude en/of warme omstandigheden. Maar ook als het koelwater te warm wordt, dat de koelventilatoren gaan draaien.
Gaat de thermostaat kapot en blijft deze bv continue open staan, dan wordt het koelwater simpelweg niet meer snel warm en komt hij niet verder dan 70 graden. De 'software' kan daar echter verder niets aan doen. Die blijft simpelweg op de 'koudloop' draaien, waardoor je verbruik hoger is dan normaal.
een vervangende pijp geeft meer geluid.
Dat lijkt me geen logische redenatie.
Als je een filter leeg slaat heb je een holle klankkast.
Een nette downpipe heeft een veel mooiere flow en juist geen holle kast.
Niet dat leeghalen direct slecht is, maar een downpipe is absoluut een stukje mooier dan een holle ruimte direct achter je turbo. (al is leeghalen wel een stukje voordeliger natuurlijk, een downpipe kost snel 200 euro).
Daarbij heeft het leeghalen van het filter een 2e nadeel:
Er is in geen geval meer een weg terug, alleen een ander/nieuw filter kopen. Als er een downpipe geplaatst wordt, heb je altijd het originele filter nog. Mocht de regelgeving veel stenger worden, dan zou je bij de APK altijd tijdelijk het filter terug kunnen plaatsen. Als hij leeg is gaat dat verhaal niet meer op.