Dpf verwijderen

mwhite

Forumguru
nee geluid is niet toegenomen, niet merkbaar iig.
wel bij flink gas geven en klein zwart pluimpje...:pardon:
en ruikt weer als een oldscool diesel
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Race Eend

Forumguru
Geen idee, daarom vraag ik het. Wellicht minder doorstroming via radiator. Ik neem aan dat de temperatuur van de motor ook middels een sensor (en dus software) gestuurd wordt. Ben wel benieuwd naar de effecten dan. Duurt het gewoon iets langer voor de motor op temperatuur is?

Jij hebt het idee dat álles in de motor geregeld is dmv software.
Wordt de motor wat te warm? Laten we de waterpomp toch wat harder lopen?

Geintje natuurlijk.. maar bedenk je goed, heel veel in de motor is gewoon mechanisch bepaald. De thermostaat in het koelwater traject gaat open bij 87 graden (mechanische thermostaat). Tot 87 graden wordt de radiator 'niet gebruikt'.
De temperatuur sensor in het koelwater meet alleen wat de temperatuur is en geeft dit door aan de ecu. De ecu zal bij koude motor zijn mengsel bv wat anders afstellen om de motor prettiger te laten lopen bij koude en/of warme omstandigheden. Maar ook als het koelwater te warm wordt, dat de koelventilatoren gaan draaien.

Gaat de thermostaat kapot en blijft deze bv continue open staan, dan wordt het koelwater simpelweg niet meer snel warm en komt hij niet verder dan 70 graden. De 'software' kan daar echter verder niets aan doen. Die blijft simpelweg op de 'koudloop' draaien, waardoor je verbruik hoger is dan normaal.

een vervangende pijp geeft meer geluid.

Dat lijkt me geen logische redenatie.
Als je een filter leeg slaat heb je een holle klankkast.
Een nette downpipe heeft een veel mooiere flow en juist geen holle kast.

Niet dat leeghalen direct slecht is, maar een downpipe is absoluut een stukje mooier dan een holle ruimte direct achter je turbo. (al is leeghalen wel een stukje voordeliger natuurlijk, een downpipe kost snel 200 euro).

Daarbij heeft het leeghalen van het filter een 2e nadeel:
Er is in geen geval meer een weg terug, alleen een ander/nieuw filter kopen. Als er een downpipe geplaatst wordt, heb je altijd het originele filter nog. Mocht de regelgeving veel stenger worden, dan zou je bij de APK altijd tijdelijk het filter terug kunnen plaatsen. Als hij leeg is gaat dat verhaal niet meer op.
 
Laatst bewerkt:

mwhite

Forumguru
@Race Eend klinkt idd logische je maakt een klankkast
maar er werd aangeven dat een pijp meer geluid zou maken en daar maar gehoor aan gegeven en filter leeg laten maken :deuk:
en de bestaande dpf was echt vol dus toch niet meer te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Havana

Forumguru
Ik merk zelf ook geen toename in het geluid o.i.d. Als de regels worden aangepast zal dat nooit met terugwerkende kracht zijn.

Officieel is het al verboden trouwens, want je auto voldoet niet meer aan de specificaties op het kentekenpapier. Je mag ook niet zo maar je auto groen spuiten. Verwijderd DPF zal in de praktijk echter geen probleem zijn bij de APK aangezien de keurmeester het niet 123 zal opmerken.
 

ElScorpione

Forumguru
Zo te lezen heeft de topicstarter dus een goede ervaring opgedaan. Waarschijnlijk gaat mijn Octavia binnenkort ook deze operatie ondergaan. Ik zag trouwens dat in de RDW gegevens bij mijn auto het roetfilter op Nee staat. Schijnt te maken te hebben met de uitstoot van het aantal roetdeeltjes. Als die beneden een bepaalde grens komt, dan pas staat er Ja. Als je via mijn overheid de gegevens van de auto's bekijkt die op je naam staan, kun je die toelichting daar ook vinden.
 

mwhite

Forumguru
@ElScorpione ja dat heb zeker na 500 km geen andere ervaringen als voor het verwijderen van dpf.
alleen wat feller op het gas maar kan ook zijn door de andere tuning.
en mijn chrome eindstukjes beginnen zwart te worden.

wat de rdw betreft: roetfilter op nee is het filter dat evt na op kenteken zetten van de auto kan of moet worden gemonteerd.
voor onze 1.6 greenline's is dat opgenomen in euro5 norm.
 

ElScorpione

Forumguru
Even geknipt van de RDW:
Een roetfilter is een technische voorziening in een auto die een groot deel van de roetdeeltjes opvangt die dieselmotoren uitstoten. Die roetdeeltjes vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Inbouwen van roetfilters levert dus een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit.

Een roetfilter kan bij personen- of bedrijfsauto's met een dieselmotor al tijdens het fabricageproces (ook wel 'affabriek' genoemd) van de auto worden ingebouwd. Met de modernste motortechnieken is het echter ook mogelijk om de roetuitstoot zonder roetfilter sterk te verminderen. Hoewel deze voertuigen hierbij niet daadwerkelijk voorzien worden van een roetfilter, wordt wel weergegeven dat er een roetfilter aanwezig is, op basis van de berekende uitstoot (als de roetuitstoot niet hoger is dan 0,005 gram/km)

Er zijn ook voertuigen die wel een affabriek roetfilter hebben, maar daarmee toch nog meer dan 0,005 gram/km roetdeeltjes uitstoten. De RDW registreert voor deze voertuigen dan geen Affabriek roetfilter, maar 'Nee'.

Een roetfilter kan ook achteraf (ook wel 'retrofit' genoemd) worden aangebracht in het uitlaatsysteem. Deze voertuigen krijgen de classificatie 'Retrofit'. De RDW registreert deze classificatie sinds medio 2006.

U kunt achter het onderwerp roetfilter dus de volgende meldingen te zien krijgen:
- Ja Affabriek (bij dieselvoertuigen die affabriek niet meer roetdeeltjes uitstoten dan 0,005 gram/km)
- Ja Retrofit (bij dieselvoertuigen die achteraf (na kentekening) een roetfilter hebben gekregen)
- Nee (bij dieselvoertuigen zonder roetfilter of bij dieselvoertuigen met roetfilter die meer dan 0,005 gram/km roetdeeltjes uitstoten). Dit is ook het geval bij voertuigen waarvan de uitstoot is berekend in gram per kWh. Deze voertuigen kunnen volledig voldoen aan de milieunormen
- N.v.t. (bij voertuigen die geen diesel als brandstof hebben of bij voertuigen waarvan de RDW (nog) geen roetfilters registreert).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

mwhite

Forumguru
@ ElScorpione ik merk geen verschil.
olie themp is op zelfde punt richting werk 80 graden.
enige is dat er nu smorgens meer stoom uit de uitlaat komt tijdens het krabben.
dan is mijn simpele conclusie dat de motor zijn uitlaat gassen beter kwijt kan..
en hij ruikt als een ''oude'' diesel
 

TooTall

Forumguru
@mwhite hier werd eerder gesteld dat bij wegschrijven van de EGR de motor langzamer op temperatuur zou komen. Hoe is dat bij jou?

Bij mijn vorige Octavia (1.9 BXE PD TDi) was na het verwijderen van de EGRklep echt een groot verschil merkbaar. Terwijl de wagen eerst netjes op temperatuur kwam na 10-15 minuutjes, duurde dat nu echt wel langer! En in de winterperiode 2012 (-10/-15 °C) merkte ik dat bij traag verkeer de temperatuur zelfs zakte. Een wintergrille heeft daar geholpen. Eerst dacht ik aan thermostaatproblemen, maar lag 100% aan het wegschrijven van de EGRklep.

Bij mijn huidige Superb (2.0 CFFB CR TDi) na het verwijderen van de EGRklep dit véél minder merkbaar (als ik er al überhaupt iets van merk). Ook bij koude temperaturen komt de motor redelijk vlotjes op temperatuur, en blijft daar ook. Alleszins nog niet gezien dat het terug begon te dalen.

Kan liggen aan het feit dat een CR blok anders omgaat met het "verliezen" van de EGRklep...
 

Peter_Octavia

Forumguru
@TooTall ,

In mijn periode OII 1.9 TDI (ook naderhand de FII greenline trouwens) liep bij mijn ook de koelvloeistof temperatuur terug in de winterperiode bij rijden in langzaam verkeer (ook stationair) bij temperaturen onder nul. Bij mijn was de EGRklep niet verwijderd/weggeschreven!

Heb op de OII nooit een wintergrill toegepast. De de navolgende auto's wel met een positief resultaat.

Dit is mijn ervaring. Dus ik zet mijn vraagtekens bij die 100% :arghh:

Loop ook met het idee om de DPF en EGRklep aan te pakken in combinatie met een tuning bij mijn huidige SII.
Volg dit topic dan ook nadrukkelijk.
 

TooTall

Forumguru
Wel, ik heb de Octavia 2 jaar gereden zonder chip, mét EGR, en dan een 1.5 jaar mét chip, en zonder EGR. En ik heb nooit last gehad van teruglopende temperatuurmetertjes totdat ik de EGRklep heb laten verwijderen...

Dit alles terzijde, ik zou zeggen stop met na te denken over die tuning en gewoon doen! :thumbsup:
 

Octavia32

Forumguru
Dit kan ik beamen ik heb zes jaar gereden in een O2 met JD chip en afgeblinde EGR die weggeschreven was uit motormanagement en nooit temperatuur problemen gehad
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik denk er al niet meer over na hoor.

Op moment dat ik de auto kocht was het al besloten. Een chippie, EGRmod en DPFmod gaan er zeker komen:D

Wacht nog op mooi weer en dan eerst 18" LM scoren/eronder en dan.... :jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

mwhite

Forumguru
zo na een ritje Oostenrijk ca 2200km alleen maar voordelen na dpf off...
rijd echt beter lekker achter de dikke jongens aan 215 op de teller...
mijn pa reed achter mij aan met golf (1.4 tfsi dsg 122pk) had toch moeite om mij bij te houden :deuk:
 

ElScorpione

Forumguru
Goed om te horen. Ik sta op het punt een afspraak te maken voor de ingreep. Enige wat me nog weerhoudt zijn de spookverhalen over de APK en de temperatuurverhalen. Misschien moet ik het maar gewoon laten doen...
 

mwhite

Forumguru
@ElScorpione gewoon doen..! Het is beter voor je motor.
Waar wil je het laten doen?
Het bedrijf waar ik het laten uitvoeren laat ik nu ook mijn onderhoud doen. en daar ook laten keuren. Geen probleem..
 
Bovenaan Onderaan