dpf verwijderen en deze vervangen door downpipe zal in theorie de turbo sneller op druk komen,minder weerstand. Minder turbogat.
Lijk me wel nuttig als je de dpf verwijderd,ook maar de egr-klep dicht zet.
Nu heb ik horen zeggen dat omgekeerd niet ideaal is.
Dus egr-klep dicht zetten en dpf nog aanwezig is.
Al heb ik daar enige bedenking over.
Oververhitting dpf zou dat kunnen geven.
Technisch bekeken : ecu chippen is meer vermogen en daarbij verhoogde uitlaattemperatuur.
dpf leegbranden/schoonbranden is 650 graden +/- bereiken.
Om deze warmte in de uitlaat te bereiken zal er om de 800km - 1000 km +/- verhoogde brandstofinspuiting plaats vinden om deze temperatuur te bereiken.(naar gelang het nodig is,kan vroeger of later ook zijn)
Want de wagen zal met NORMAAL te rijden deze waarde niet echt bereiken.
Als die echter gechipt is,wat zijn dan de uitlaattemperaturen ?
Mogelijks doe die spontaan al aan verbranding(gedeeltelijk) sportief rijden.
Bij psa-groep doen ze additief bij om te kunnen verbranden op 450 graden.
In de handel ook al zo produkt om de dpf op lagere temperatuur leeg te branden.
Voor terug te komen op de egr-klep.
Deze regeld de verbrandingstemperatuur bij de regeneratie.
Dicht zetten zou geen optie zijn.
Zal nog wel andere beveiligheden inzitten om te regelen ?
Zoals inspuiting te verminderen,turbodruk te verminderen enz......
Want stel dat je egr-klep niet goed ga,zal de regeneratie ook niet door gaan(toch bij geforceerde via diagnosetoestel)
Egr-klep kan ook defect zijn en toch geen FOUTMELDING geven. Inwendig de klep die afbreekt(komt veel voor)
Iemand die het beter kan uitleggen, laat je gaan :-)