Draagarmrubbers vervangen

Br3cht

Actief lid
misschien kan Ronnie kijken of er verschil zit in de artikellen(of artikelnrs) van de Skoda fabia rubbers en die van een polo?

deze zijn bij mijn weten hetzelfde
ik heb deze rubbers al vervangen op een polo, ibiza en een fabia 1
Steeds dezelfde nummers, deze hebben we trouwens in stock gedaan omdat ze zoveel verkocht worden.
Enkel een golf 5 en altea is anders dat zijn rubbers met een aluminium huis errond, veel sneller vervangen

en zoals monteurtje zegt alles laten stekken, als je het gerief hebt.
Zelf hebben we als all-round garage een setje bij KS-Tools besteld, superhandig en vergelijkbaar als dat VAG

KS-Tools product nr: 700.1650
http://www.youtube.com/watch?v=HsS9sYfK84Q
 

Monteurtje

Forumguru
@Br3cht.
en zoals monteurtje zegt alles laten stekken, als je het gerief hebt.[/url]
Wat is stekken. Zal wel een type fout zijn.

Mooi stukje gereedschap. Zoiets heb ik ook op het werk. Werkt ideaal. Niks geen gemartel met dat console en daarna stuur scheef en die ongein. Een echte aanrader.
 

darkprojectx

Forumguru
wat kost zo'n setje?
ben opzich best handig zelf en begin een grafhekel aan die rammelbak te krijgen.
ideale combinatie om eens wat te investeren en de boel te fixen!
 

ronald_j

Actief lid
Die draagarmrubbers waren 40 euro. Die rubbers van de stabilisatiestang weet ik niet. Maar dat krijg ik zaterdag te horen.
 

Ronnie

Forumguru
Met een stuk daadeind M8/M10 en een paar passende doppen en platen kom je ook een heel eind hoor!
 

Monteurtje

Forumguru
Voor dat geld kun je je auto ook een keer goed laten nakijken darkprojectx, of je draagarmrubbers laten vervangen.
 

darkprojectx

Forumguru
ja precies, dan doe ik dat wel.
ik heb wel een stel vrienden uit de VW scene die veel aan hun auto sleutelen,
maar draagarmrubbers vervangen komt niet vaak voor.
Dus de auto dan een keer wegbrengen lijkt de beste optie (al is het inzicht van de monteur ter plekke vaak bedroevend en blijf je met de klacht zitten).
Het liefst zou ik het zelf gewoon doen, dan is het tenminste echt goed.
 
en bij mij kraakte het ook flink.
Bij verkoop werd gezegd dat het door de vorst kwam. maar toen het niet meer vroor, kraakte het nog harder.. :(

Dus hier is ook het een en ander vervangen, voor niets, aangezien ik het probleem vóór de verkoop al had opgemerkt en er wat van gezegd had..

Gelukkig maar..
 

ronald_j

Actief lid
Sinds afgelopen weekend heb ik er de nieuwe rubbers in zitten.

Het was een hele klus. Eerst al omdat je die nieuwe rubbers er niet zomaar instopt. We hebben er een speciaal gereedschapje voor moeten maken om ze erin te persen. De druk die hiervoor nodig is, is enorm. Je moet de druk dus echt gelijkmatig verdelen over de kunststof buis en het rubber. Anders gaat een van beiden stuk.

Om het extra leuk te maken ging de bout niet los uit de draagarm, waardoor hij afbrak en we uren aan het boren waren om hem eruit te krijgen.

Uiteindelijk is het gelukt en ben ik weer kraak- en zwabbervrij.
 

Monteurtje

Forumguru
Je hebt het wel getroffen. Heb ik ook wel eens gehad, dat die bout niet los wou. Dan ben je wel even aan het knooien. Mooi dat het gelukt is en het kraken verdwenen is.
 

ronald_j

Actief lid
Helaas heb ik nog wel last van een soort gedender op de voorwielen.
Ik vrees dat dat te maken heeft met al die kuilen in de duitse snelweg rond de kerst. Waarschijnlijk zijn mijn banden uit balans geraakt.

Doordat de rubbers nu weer hun werk doen voel ik er meer van in mijn stuur.

Over een maandje gaan de winterbanden eraf. Als het dan nog niet weg is (ik verwacht van wel) ga ik wel verder kijken.
 

DoubleJ

Senior Member
Heb hier ook last van (F1 2005).
Ik hoorde van iemand die met mij mee reed dat de motorsteun los zit, maar als ik dit lees lijkt het dit ook wel mogelijk.
Hoe kan ik nou zien wat het probleem is?
 

ronald_j

Actief lid
Heb hier ook last van (F1 2005).
Ik hoorde van iemand die met mij mee reed dat de motorsteun los zit, maar als ik dit lees lijkt het dit ook wel mogelijk.
Hoe kan ik nou zien wat het probleem is?

Als je echt speling in het stuur hebt kun je in elk geval controleren of het aan de draagarmrubbers ligt.
Versleten draagarmrubber.jpg

bijgevoegde afbeelding is van een andere auto, maar bij de Fabia ziet het er bijna hetzelfde uit.
Het ronde ding is waar je draagarmrubber inzit. Bij een gezond rubber zit de stang keurig in het midden. Als het rubber zodanig versleten is dat je het in je stuur voelt dan moet je kunnen zien dat de stang uit het midden staat. En eventueel zie je dat het echt gescheurd is, zoals hier in de afbeelding.

Overigens is rondrijden met een losse motorsteun niet zo aan te raden. Dus je kunt het wel beter snel uitzoeken.
 

darkprojectx

Forumguru
Heb hier ook last van (F1 2005).
Ik hoorde van iemand die met mij mee reed dat de motorsteun los zit, maar als ik dit lees lijkt het dit ook wel mogelijk.
Hoe kan ik nou zien wat het probleem is?

als je de motorkap open zet, aut op de handrem, de koppeling een eind op laten komen.
motor gaat achterover -> voorste motorsteun op.
kun je de motor van links naar rechts bewegen met beide handen (wel doen met koud blok) dan zijn/is de zijdelingse motorsteunen op.

je kunt het ook merken wanneer je een lange bocht maakt, als het dan rammeld onder de motorkap, of zoals bij mn vorige auto dat zelfs het dashboard er bijna uit rammeld, dan moet je ook zeker de motorsteunen even nakijken.
 

DoubleJ

Senior Member
Tnx voor je reactie!

Heb gisteren even onder mn Fabje gelegen. Zijn de Draagarmrubbers. Zoals ronald_j gezegd heeft stang zit niet in het midden en zie scheurtjes, motorsteun is het niet, de motor zit muurvast :D.

Ga nu eerst wat garages bellen om te kijken wie dit mag repareren.
 
wacht even met je onderzoek
bij mij liggen ze er ook uit
ga er samen met mn zoon (automonteur) na de vakantie aan beginnen.
als het meevalt kunnen we die van jou ook doen
2de keer gaat nl altijd sneller
rens
 
Bovenaan Onderaan