Draagarmrubbers vervangen

Bosi

Lid
Krakende draagarm rubbers

Ik voeg me bij deze maar bij de Fabia 1 (combi) rijders met krakende draagarmrubber rijders(links voor kraakt het als of ik over een chipszak rijd bij elke hobbel) , ben gisteren maar eens bij enkele garages aangeweest en heb wat rond gebeld, wat zo'n rubber vervanging nu kost, en ben er achter gekomen dat een beetje rond bellen toch aardig wat Euri kan schelen. Bijvoorbeeld bij de lokale VAG garage (Hegeman Nijmegen) kom je al gauw op zo'n 550-600 euro. Hier wil men eerst gaan proberen de oude rubbers eruit te persen en te vervangen en als dit niet lukt dan maar de hele draagarm te vervangen. Ben bij een bevriende Bovag garage geweest en die adviseerde nadat hij mijn trouwe 1.4 TDI combi op de brug had gezet en bekeken dat het vervangen van beide complete draagarmen, niet alleen bijna evenveel kost dan de rubbers vervangen, maar ook aanzienlijk minder tijd kost, de kosten opgaaf hier was dan ook een nog enigzins draagbare 360 - 400 euro.
Mijn trouwe olie stoker (6 jaar, 175.000 km en still going strong) gaat dus na de carnaval vakantie onder het mes.
 

Monteurtje

Forumguru
Die rubbers zijn gewoon los te vervangen. Wat een onzin om hele draagarm te vervangen. Want het gekraak zit in de achterste.
Vind dit wel verschrikkelijk veel geld. Bij ons bedrijf doen we het voor minder dan de helft van wat die bovag garage ervoor vraagt.
Ik denk dat wij als dealer de prijs dan ook maar eens gaan verhogen. Als iedereen er zoveel geld voor vraagt. Dat kun je toch niet verkopen aan de klant.
 

Br3cht

Actief lid
daarin steun ik Monteurtje.

Als je de hele draagarm veranderd zal je die rubbers toch afzonderlijk moeten erin persen, dus waarom niet eerst dat proberen voordat je alles vervangt?
 
eens. eerst kijken is altijd de juiste aanpak
een nieuwe draagarm incl rubber kost echter ook niet de hoofdprijs
net gekeken op h-base. per kant € 119
rens
 

darkprojectx

Forumguru
misschien een domme opmerking hoor,
maar het kraken wordt toch veroorzaakt door de rubbers?
wat is er dan loos aan de draagarmen zelf? Lijkt me sterk dat die na goede 5 jaar al zo rot als wat zijn?
 

Monteurtje

Forumguru
De draagarm heeft 2 rubbers. Een voorste en een achterste draagarmrubber. De achterste gaat altijd kapot. En hier zijn een altijd mensen die het hebben over de voorste draagarmrubber vervangen. Dat heb ik nog nooit gedaan bij een Fabia omdat de achterste altijd kapot gaan. Als dat rubber heel moeilijk of niet uit de draagarm geperst kan worden, dan zou je de draagarm moeten vervangen. Na mijn idee onzin als je niet eerste de achterste vervangt. 99% kans dat je daarna niks geen gekraak meer hoort.
Bij de Octavia 2 is het anders. Daar willen de rubbers ook wel eens kraken. Niet omdat ze gescheurd zijn. Maar dan zijn het wel de voorste rubbers. Of het subframe wat iets beweegt. Maar daar is een oplossing voor. Maar dat even terzijde.
 

Bosi

Lid
Zoals ik het van mijn bovag garage heb begrepen zit het als volgt in mekaar:

optie 1: achterste draagarm rubber er proberen uit te persen, men geeft aan dat hiervoor de complete ophanging eronderuit moet. Lukt het eruit persen niet (kans dat men de draagarm krom drukt/perst) dan moet alsnog de gehele draagarm worden vervangen. Kosten zitten met name in het demonteren en het daarna weer monteren van de wiel ophanging, kosten van de rubbers zijn max €50,- werkloon kosten ca. €250,- / €300,- met het risico dat alsnog voor €115,- een nieuwe draagarm moet worden geplaatst.

optie 2: nieuwe draagarmen plaatsen, kosten zitten hem met name in de draagarmen ca €250,- (voor 2 stuks) , volgens de garage is het voordeel hier dat alle rubbers nieuw zijn inclusief nieuwe fuse's.

Ik ben maar een goedbedoelde amateur met beperkte basis kennis, dus moet ik min of meer afgaan op de hopelijk betrouwbare info van de garage, dus eventuele alternatieven of sugesties zijn natuurlijk welkom.

Wat betreft het kraken, de garage heeft tijdens de inspectie op de brug, de rubbers met sileconen ingespoten en het kraken is vrijwel weg, maar ik gok het er niet op dat dit zo blijft.
 

Erik_NL

Forumguru
Wat betreft het kraken, de garage heeft tijdens de inspectie op de brug, de rubbers met sileconen ingespoten en het kraken is vrijwel weg, maar ik gok het er niet op dat dit zo blijft.
Preventief spuit ik bij het wisselen van zomer- naar winterwielen v.v. altijd de rubbers met siliconenspray of Ballistol in.
Met 148.000 km op de teller en net een grote beurt achter de rug is vervanging van de draagarmrubbers nog niet nodig geweest, maar eens zal het wel moeten gebeuren.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik denk dat ik nu wel weet wat Bosi bedoelt met hele draagarm vervangen. Dat is denk ik het console waar het rubber in zit. Als die vervangen zou moeten worden zit daar inderdaad een nieuw rubber in. Dat rubber krijg je er wel uit. Zonder schade aan het console. Als het binnenwerk van het rubber al helemaal gescheurd is, wip je ze erzo uit. Met het erin persen beschadig je het console niet. Op die manier moet je inderdaad een deel van de wielophanging demonteren.
Maar dat doe ik nooit omdat ik het op een andere manier doe.
 

KEC

Lid
heb het net laten doen bij de dealer omdat de ophanging "zuchtte" bij temperaturen onder 0°

1.4TDI AMF Bj 2005:
onderdelen

6Q0 411 314Q (gummilager)
6Q0 411 333B (spanring)
6Q0 411 334B (spanring)

kosten inclusief BTW & werkuren 48 €
 

Ronnie

Forumguru
Dacht bij mezelf: dat is goedkoop!
Even opgezocht: Je hebt dus de stabilisatiestang rubbers laten doen , en dus niet de draagarmrubbers, 6Q0 411 314Q is het nr. van een stab.stang rubber. 6Q0 411 333B zijn de bijbehorende bevestigingsbeugels.
 

Bosi

Lid
Gister was het dan zover, de kogel is door door kerk wat betreft de draagarm rubbers. Mijn trouwe fabje moest vandaag voor de APK en om een APK fail te verkomen toch maandag nog maar eens langs een bevriende garage, want gezien de comentaren hier leek me het volledig vervangen van beide draagarmen toch wat te veel van het goede. Wat bleek op de brug; binnenste rubber links volledig gescheurd, rechts al niet veel beter, op de rollenbank was een duidelijke afwijking bij remmen naar links en een flinke rol beweging.
Verwijderen van beide binnenste rubbers was uitleindelijk een eitje en het terug plaatsen van de nieuwe rubbers, oa door het gebruik van een speciale tool kit (vergelijkbaar met de KS-Tools product nr: 700.1650 zie pag. 4 van dit draadje) viel ook mee.
Inclusief APK bleven de kosten beperkt tot �240,-, kosten zat hem met name in de sleutel tijd.

En het is een genot, geen gekraak meer en de auto voelt een heel stuk stabieler.:baby012:
 

ronald_j

Actief lid
Trouwens nog een vraagje.

Het is mij na het vervangen van de rubbers opgevallen dat mijn stuurwiel een heel klein beetje naar links staat. Volgens mij was dat daarvoor nog niet.
Het gekke is dat als ik het stuur loslaat, ik gewoon rechtuit blijf rijden, dus eea lijkt wel in balans.

Zou zoiets kunnen gebeuren als de draagarm door al het geweld met het verwijderen van die gebroken bout een beetje krom geworden is?
 

Ronnie

Forumguru
Zo'n draagarm kan nog wel het een en ander hebben hoor, maar door het opnieuw centreren van de arm (door het nieuwe rubber) krijgt het wiel een iets andere positie. Eigenlijk zou je de auto nu moeten uitlijnen .
 

ronald_j

Actief lid
Tja, als je het zo zegt kan ik me voorstellen dat de banden ook ongelijk versleten zijn.

Maar ik zou verwachten dat de auto dan ook een beetje naar een kant zou wegtrekken. Dat had ik bij mijn Escort wel toen de banden ongelijk waren.
 

Bosi

Lid
Kan me wel vinden in het niet helemaal rechtstaan van het stuur.
De garage heeft na het vervangen van de rubbers geconstateerd dat het toch echt noodzakelijk was dat er opnieuw uitgelijnd moest worden (bleek ook uit de rem test op de rollenbank voor het vervangen, auto trok iets naar links) en het stuur stond na het vervangen van de rubbers ook iets naar links.
De (zomer) voorbanden waren duidelijk ongelijk versleten, maar waren toch al aan vervanging toe, dus gistermiddag ook maar gelijk vervangen en de wintersloffen in de opslag gedaan.
Vandaag weer de eerste 150 km afgelegd en ik moet eerlijk zeggen dat het een hele verbetering is.
 

karthaus

Nieuw lid
zelf vervangen van de draagarmrubbers

Vandaag aan de slag gegaan met de Skoda Fabia (2004) om de draagarmrubbers te vervangen (draagarmen aan de voorzijnde van de auto). Mocht je er zelf aan willen beginnen...... 1 tip..... als je niet beschikt over het speciale gereedschap om het achterste draagarmrubbers te (de)monteren wordt het een hele moeilijk klus. Anders gezegd.... begin er dan maar niet aan. :icon_smile_dead:

Gelukkig kon ik van een bevriende garage wel wat special gereedschap lenen en is het gelukt om het achterste draagarmrubber netjes, strak en recht in de console te persen zonder de console te hoeven uitbouwen:baby012:. De rest van de draagarm zag er prima uit en dan heb ik het over het voorste draagarnrubber, de fuseekogel en de draagarm zelf. Ik vermeld dit maar even omdat ze bij een Skoda dealer snel geneigd zijn een complete nieuwe draagarm te monteren. Dit zou ik mijn geval echt overbodig zijn geweest.

Mocht er mensen geïnteresseerd zijn om deze werkzaamheden door mij te laten uitvoeren dan kan dat. Ik reken hiervoor 120 euro voor 1 kant en voor 2 kanten 220 euro. In deze prijs is alleen ingegrepen de prijs van het achterste rubber, wat doorgaans ook alleen nodig blijkt te zijn. Indien vervanging van andere onderdelen nodig is dan wordt er eerst overlegt. Eventuele uitlijn werkzaamheden zijn niet inbegrepen in de prijs, maar kunnen wel worden uitgevoerd tegen meerprijs. Bij interesse mailen naar karthaus@live.nl.
 

Monteurtje

Forumguru
Als iedereen een bedrag van 200 euro of meer accepteerd om 2 rubbers te vervangen. Dan ga ik even met onze serviceadviseur praten dat wij de prijs 100 euro duurder kunnen maken. Wij zijn Skoda dealer en vragen nog geen 150 euro voor het vervangen van 2 draagarmrubbers.
 
Bovenaan Onderaan