Drive Set Up (Rijmodus)

Alhoewel ik op het forum wel de optie Drive Set Up een aantal malen voorbij heb zien komen, is me nog niet geheel duidelijk welke invloed de instelling normal, sport en eco hebben op de stuurinrichting, motor-(aandrijf)karakteristiek, dynamische bochtenverlichting en airconditioning. Eén en ander wordt namelijk niet uitgelegd in de handleiding.

Wat je wel merkt is bijvoorbeeld de gasrespons bij de sportstand. Veel directer en volgens een filmpje op internet (via dit forum bekeken) ook een ander motorgeluid :D. Volgens mij heeft de Sport stand ook invloed op de "zwaarte" van de stuurbekrachtiging. Althans binnen de bebouwde kom leek het sturen zwaarder te gaan. Maar zoals gezegd, het is allemaal een gevoel of toch niet?

Is er wellicht iemand die hierover meer uitsluitsel kan geven, ook in het verband met het eventueel individueel instellen van de rijmodus?

Bedankt alvast!!
 

woutur

Lid
Drive setup is een redelijke waste of money. Ik heb het. Doe er geen zak mee. Ik denk het alleen te gebruiken als ik een keer onfortuinlijk door mijn brandstof heen ben en ik em op ECO stand zet. Gasrespons bij diesel is niet echt anders. Bij benzine was dit véél extremer.
 

Rick

Senior Member
Wat mij betreft niet. Gebruik de instellingen regelmatig, afhankelijk waar ik zin in heb. Vind de ECO modus wel relaxed cruisen.
 
Hallo Rick,

Bedankt voor de reactie. Dit is in ieder geval een hoofdstuk die ik gemist heb. Ging er namelijk van uit dat dit beschreven zou moeten staan in het infotainment systeem. Het is me nu helemaal duidelijk. Nu op zoek naar de optimale setting.
 
Dat is volgens mij heel persoonlijk. Vind de sport stand fijn om in te rijden, maar vind de stuurbekrachtiging te zwaar. Dus zou deze dan op normal kunnen zetten.
 

maarten77

Actief lid
Op de snelweg is een eco instelling wel lekker 'rustig'. Gasresponse is wat minder, wat betekent dat ie minder snel terugschakelt bij versnellen. Kan fijn zijn. Alleen zou je dan wel de besturing scherp kunnen houden. Dus op snelweg (indien cruisend) gas op eco en sturing op sport of normal.
 

Jstruijk

Senior Member
Zijn deze settings overigens ook middels VCDS in te stellen zonder dat Drive Set Up af fabriek besteld is? Uiteraard niet dynamisch dan, maar zou wel leuk zijn.
 

CoesDoes

Forumguru
Ik heb het zelf ook, gebruik het niet heel vaak, maar heb wel variabele instellingen.
Met name de stuurbekrachtiging vind ik duidelijk voelbaar en kan dmv de 'sport'stand de verminderde weerstand van de smallere winterbanden compenseren, vond persoonlijk het sturen anders vrij licht.
Daarnaast kan de airco wat mij betreft meestal in ECO stand, gasrespons merkte ik niet heel erg, maar heb er ook weinig moeite gedaan om het te merken :D
Kortom: Ik wijk af van de standaarsetting wat de optie voor mij wel degelijk nuttig maakt!
 

stradje

Actief lid
Vandaag bleek bij aflevering van mijn Greenline Businessline dat de bestelde (en in de catalogus vermeldde) Drive-mode selectie knop er niet op zat, omdat die niet besteld kon worden. Volgens mij staat de GL BL standaard in ECO-mode en kun je dat dus niet aanpassen. Op zich vind ik dat prima. Ik rijd graag zuinig.
 

Rallye

Forumguru
Ik hoop dat bij de Greenline de airco niet in de eco-stand staat. Voor het verbruik dat er toe doet (in de folder en dus voor je bijtelling) maakt dat niet uit: bij die meting staat de airco niet aan. Het zou mij vreselijk ergeren als naast de "geknepen" motor en versnellingsbak, ook de airco nog eens niet voluit zou kunnen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

stradje

Actief lid
Hmm, vreemd, het lijkt toch echt een optie te zijn bij de configurator?

http://www.skoda.nl/modellen/octavia-combi/uitvoeringen/greenline-businessline/configurator?tab=opties en accessoires

Niet gewoon een gevalletje vergeten?
Hij werd uitgeleverd door een knul die pas 5 weken in dienst was, maar op de dealerkopie van de bestelling stond met de hand bij deze optie geschreven: "Niet leverbaar". Dus daar zal over gecommuniceerd zijn. Op zich pas het wel in het beeld dat er diverse zaken (zoals de variabele laadvloer) niet mee te bestellen zijn om wille van die CO-grens. Een vastgeprikte ECO-stand is dan eigenlijk wel logisch. Ik kan daar wel mee leven, want daardoor heb ik wel gebruik kunnen maken van bijzonder interessante fiscale voordelen (KIA/MIA/14%) op een bijzonder fijne auto.
 

stradje

Actief lid
Ik hoop dat bij de Greenline de airco niet in de eco-stand staat. Voor het verbruik dat er toe doet (in de folder en dus voor je bijtelling) maakt dat niet uit: bij die meting staat de airco niet aan. Het zou mij vreselijk ergeren als naast de "geknepen" motor en versnellingsbak, ook de airco nog eens niet voluit zou kunnen.....
Ik heb geen beperkingen kunnen ontdekken bij de zone-temperatuurregeling. Maar het is dan nog net geen zomer (gisteren in Maastricht 10,5 graden buitentemperatuur), dus ik heb nog niet alle omstandigheden kunnen testen. Maar ik verwacht geen problemen op dat gebied.
 

Arnoldotje

Forumguru
Is iemand de kick-down in de eco-stand al opgevallen (bij een auto zonder DSG)?
In de eco-stand geeft hij namelijk niet geheel volgas, maar wel als je het gaspedaal in de kick-down drukt.
Vind ik persoonlijk erg handig op de snelweg en bij het inhalen op de provinciale weg.
Trouwens ook een 'simply clever' oplossing, relaxed cruisen, maar als het moet toch alle paardjes paraat.

Verder vind ik de drive mode optie het geld dubbel en dwars waard.
Je merkt echt wel de verschillen in gasrespons en stuurbekrachtiging en het is leuk om er mee af te wisselen.

Helemaal leuk is rijden in de sport stand tijdens roetfilterregeneratie.
Voelt net alsof je 15 pk extra hebt.
 

Joske

Forumguru
sport stand, roetfilterregeneratie en extra pk's..

en dat allemaal in dezelfde zin :pieker: .... vreemd hoor ;)
 

Dnet

Senior Member
Hij werd uitgeleverd door een knul die pas 5 weken in dienst was, maar op de dealerkopie van de bestelling stond met de hand bij deze optie geschreven: "Niet leverbaar". Dus daar zal over gecommuniceerd zijn. Op zich pas het wel in het beeld dat er diverse zaken (zoals de variabele laadvloer) niet mee te bestellen zijn om wille van die CO-grens. Een vastgeprikte ECO-stand is dan eigenlijk wel logisch. Ik kan daar wel mee leven, want daardoor heb ik wel gebruik kunnen maken van bijzonder interessante fiscale voordelen (KIA/MIA/14%) op een bijzonder fijne auto.

Hmm, wilde de Drive-Mode bij mijn greenline er eigenlijk wel als optie bij bestellen... Zaterdag meteen maar even vragen hoe dat dan zit.
 
Bovenaan Onderaan