Druppellader - wat doe ik fout.

Hakar

Donateur
Ah niet helemaal duidelijk.
In de beschrijving staat;
Stap 2: Kies de voorgestelde reparatietijd (5 uur = motor accu,
8 uur = auto accu), de langst mogelijke reparatietijd is 24 uur
daarna schakelt de modus om naar normaal laden van de
accu.

Na telefonisch contact bleek deze keuze en of mogelijkheid er helemaal niet te zijn
 

Hakar

Donateur
Dit staat er in de handleiding;
Stap 2: Kies de voorgestelde reparatietijd (5 uur = motor accu,
8 uur = auto accu), de langst mogelijke reparatietijd is 24 uur
daarna schakelt de modus om naar normaal laden van de
accu.

En omdat ik met geen mogelijkheid iets van instelling daarvoor kon vinden contact opgenomen met leverancier, en toen kwam er naar voren dat je eigenlijk geen keuze hebt, je drukt op die repair knop, en dan is het afwachten wanneer die er klaar mee is.
 

Jer

Nieuw lid
Noot: EFB of AGM accu's (zoals in hedendaagse wagens met start/stop) hebben geen lineaire laadcurves. Dus, om boven de 70% te laden hebben heel veel laders (met geringe laadstroom) daarom een pak meer tijd nodig. Sowieso moeten ze een AGM/EFB modus hebben om überhaupt te kunnen werken, omdat deze batterijen een hoger laadvoltage nodig hebben dan klassieke lood-zuur accu's.
Wellicht heeft de 'repair' functie in jou lader ook een hoger laadvoltage en -stroom.
 

Hakar

Donateur
Mijn Fabje beschikt nog over een oude loodaccu, echter die van @ftilman over een EFB.
Mogelijk dat bij hem de lader de accu daarom niet kan volledig kan vullen?
 

CDO

Forumguru
@ftilman op de foto staat een EFB accu. Daar staat ook een pictogram op met is het rondje zwart dan is de accu goed, is het rondje geel dan niet.

Kijkglaasje naast pictogram lijkt wel gelig ( en geel of doorzichtig is te laag vloeistof niveau dus vervangen), accu niet gewoonweg einde oefening?
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru

Heren is dit een goede druppellader? Komt goed uit de reviews, maar misschien dat iemand er hier ook ervaring mee heeft?
 

Canon-Eye

Forumguru
Prima ding, ik heb er vele jaren zo eentje liggen. Overigens alleen gebruikt als er aanleiding toe was, niet zozeer als "preventieve maatregel". Maar aan de lichtjes kun je prima zien wat de status van het laadproces is.
 

Frup

Forumguru
Ligt er misschien ook aan wat je ermee wil doen. Ik lees dat deze alleen geschikt is voor kleine accu’s of onderhouds druppelladen. Dus een lege auto accu opladen zal lastig zijn (vermoed ik).
In de tekst wordt gerept van de MXS en AGM accu’s. Vraag me af of dat wel klopt bij deze XS lader.
Kijk anders even op de website van CTEK.
Ik heb een MXS10 goedkoop op Marktplaats kunnen kopen.
 

Frup

Forumguru
@JeSko auto’s zijn ook niet om mee stil te staan … :giggle:
Met een iets zwaardere lader heb je dan wel meer mogelijkheden om te gebruiken.
 

JeSko

Forumguru
@Frup

Klopt, maar door omstandigheden zal mijn Skoda toch vaak stilstaan, dus het is maar zodat ik na de winter niet weer een nieuwe batterij erin moet stoppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup
@JeSko Die heb ik voor de motor is een prima ding, gebruik hem veel minder dan gedacht omdat ik sinds vorige winter meer door blijf rijden in de winter dan ik voorheen deed. Voor de auto is een iets hoger getal beter denk ik, deze is voor kleinere accucapaciteiten.
 

Canon-Eye

Forumguru
@JeSko ik heb de mijne er nog even bijgepakt. Het is inderdaad een CTek XS 0.8, nog steeds te koop maar op zichzelf wel een wat ouder model. Ik heb 'm namelijk destijds gekocht toen mijn vrouw haar Twingo vaak ĺangdurig stil kwam te staan en dat karretje hebben we al sinds 2015 niet meer.
Ik zou de specs van de (nieuwere?) MXS 5.0 er eens naast leggen. Mogelijk is die nog beter geschikt voor jouw gebruik.
 

EdK

Forumguru
Zelf een lader van Optimate voor de motor maar zijn er ook voor de auto's ( zie link )
Die ik voor motor heb is ideaal lader , en houd de accu in top conditie.
Op motorfiets zit een 12V wcd en via deze wcd houd hij de accu in top conditie.
Afgelopen winter heeft hij 24/7 eraan gehangen en toen ik de eerste rit weer ging maken losgekoppeld en 1 druk op startknop en lopen....
En hierdoor kon ook het alarm er continu op blijven staan zonder de accu leeg te trekken

 

andrehj

Forumguru
(link naar CTEK MXS 0.8)
Heren is dit een goede druppellader?
CTEK is de beste (volgens diverse tests), maar waarom wil je de 0.8 versie? Voor een auto- of caravanlader wil je de 5.0 uitvoering. Daarvan heb ik er zelfs twee. Eentje is er vast ingebouwd in de caravan, om de moveraccu automatisch op te laden en daarna (druppelend) netjes vol te houden, en de andere gebruik ik hier voor de auto's, om tijdens bijvoorbeeld klussen ervoor te zorgen dat de accu nooit leeg kan lopen.
 

JeSko

Forumguru
Ben nu idd naar de zwaardere aan het zien @andrehj , die kost wat meer maar dat is geen erg. Ik dacht eerst dat de xs voldeed, omdat ik zag dat een ander lid deze hier ook had en mijn kennis over druppelladers nihil is.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb ook sinds een paar jaar de 5.0, werkt prima. Geen idee of het echt nodig is, maar onze auto staat af en toe zo twee weken stil, dus geeft een geruststellend gevoel.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik gebruikte die CTEK MXS 5.0 voor mijn ‘91er Alfa Spider. Die stond meer stil dan hij reed, soms maandenlang. Werkte als een speer!
 
Bovenaan Onderaan