DSG-automaat

Eduardo

Forumguru
Hallo Yeti-"vrienden",

Alweer meer dan 2 jaar rijd ik zeer tevreden rond in mijn Yeti 1.2TSI. Voor mij nog steeds een heerlijke auto met als sterke punten: perfecte (hoge) zit, lekker zuinig (1:15).
Als ik een minpunt zou moeten geven:
's winters duurt het erg lang voordat de motor op temperatuur komt en de verwarming goed gaat werken.
Maar dat is dan het enige dat ik zou kunnen verzinnen.
De optionele stoelverwarming is dus geen overbodige luxe.....

Vorige week eens gereden in een auto van een collega: Yeti met DSG-automaat.
Rijdt dus nog mooier.... :-) en misschien wel een wens voor de volgende Yeti, want een Yeti wordt het zeker.
Zijn er hier in het forum ervaringen bekend met de DSG-automaat ?
Hopelijk is deze vraag al niet eerder gesteld.

Vr.groet,
Eduardo
 

Rosinfield

† In Memoriam
Is zeker eerder gesteld. Ervaring is zeer positief, helemaal met een dsg optimalisatie. Schakelt dan wat later op in D (dat gaat wel heel vlot bij het standaard programma; bij 60 zit je al in de 7) en wat vroeger bij de S stand, zodat je die ook met veel plezier kunt benutten
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad is het software optimalisatie voor de DSG software.

Zie http://www.dsg-dokter.nl/

De standaard software af fabriek voor een DSG 7 bak is o.a sterk geschreven op emissie eisen. Hierdoor gaat de standaard DSG al snel opschakelen naar een hoger verzet. Dit is niet altijd even goed voor de dubbele koppeling en motor die er hoorbaar moeite mee hebben.
Dat kan herschreven worden door bijvoorbeeld de DSG Dokter (TVS Engineering).
Ik heb het ook laten doen voor m'n 1.4 TSI Octavia en ben er super content mee!
 

Eduardo

Forumguru
Ik lees op hun website dat het door hun zelf geschreven software is.
Ik mag aannemen dat na een update de fabrieksgarantie komt te vervallen ??
 

CDK

Forumguru
Ik lees op hun website dat het door hun zelf geschreven software is.
Ik mag aannemen dat na een update de fabrieksgarantie komt te vervallen ??
In principe vervalt je garantie, kromme alleen aan het verhaal is dat dealers hun probleemauto's bij TVS / DSG-Dokter brengen voor reparatie of probleem oplossing, zelfs de ANWB laat voertuigen preventief door TVS van andere software voorzien ;)
 

ertromp

Forumguru
In principe vervalt je garantie, kromme alleen aan het verhaal is dat dealers hun probleemauto's bij TVS / DSG-Dokter brengen voor reparatie of probleem oplossing, zelfs de ANWB laat voertuigen preventief door TVS van andere software voorzien ;)
Zie die mooie gele op de achtergrond :D

image.jpg

Deze foto is gemaakt tijdens de forummeeting in 2013 bij TVS Engineering /DSG Dokter in Varsseveld
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Laat je niet gek maken door alle "DSG-opvoer-reacties". Het leeuwendeel van de DSG-rijders is gewoon tevreden met de schakelkarakteristiek zoals de auto uit de fabriek komt rollen. Ga dat gewoon ervaren, zou ik zeggen, aanpassen kan altijd nog. Je moet immers eerst zien te achterhalen of je überhaupt iets aan wilt laten passen en zo ja, wat dan.
 

Eduardo

Forumguru
Wijze woorden Marco. Ik ga eerst de komende maanden maar eens kijken of ik een jonge Yeti met DSG kan vinden voor een redelijke prijs. De meerprijs van die DSG-automaat is pittig tov de 6-bak handgeschakeld...
 

Dustin

Nieuw lid
Ik rijd sinds 17 december met mijn super gave geweldige Yeti 1.2 DSG elegance.
Kan DSG alleen maar samenvatten met: GEWELDIGE bak.
Komend van een Scenic automaat uit 2004 (4 speed...) is dit een wereld van verschil.
DSG schakelt 'smooth' en makkelijk. En zuinig ook. ohja 'standaard' schakelt het allemaal prima hoor !

Auto: Yeti 1.2 DSG elegance 2011 met 21.700km op de teller :thumbsup:Zwart leer/panorama dak en expedition pakket
 
Laatst bewerkt:
De scenic edc valt wel mee. Vergelijkbaar qua rijden met de DSG in mijn o2c 1.9tdi. Volgende wordt denk ik toch weer een skoda.
 
Rijd nu over een paar maanden 4 jaar met de 1.2 DSG. Zou niet anders meer willen! Nooit geen problemen mee, 1 : 13,5 gemiddeld bij veel korte stadsritten. 1 : 11 gemiddeld met caravan erachter (950 kg) en kano erop. Eigenlijk gebruik ik alleen de drive (D), de S of handschakeling nooit, zelfs niet in de bergen.
DSG update of opvoeren? Nooit van gehoord, en met mijn manier van rijden ook niet nodig. Inderdaad in zijn 6e versnelling bij 50 km. per uur, maar niet het idee dat de motor tegenstribbelt. Bij gas erop duurt het even, schakelt dan terug en gaat als een speer.
Wat ik ook bijzonder vindt is dat bij een verkeerslicht de automaat gewoon stil blijft staan zonder de rem erop te moeten houden (hij kruipt niet) Wat ik wel merk is dat wanneer de caravan erachter heeft gezeten en veel grote weg is gereden de automaat wel een tijdje 'kruipt' bij een verkeerslicht.
Heeft volgens mij te maken met de boordcomputer die dan het management net even anders regelt?

Op het schakelaartje voor de achterbak verlichting na nog geen enkele storing gehad. Bij de zomercheck vorig jaar hoorde de monteur van garage Verdaat in Eindhoven waar ik de Yeti gekocht en in onderhoud heb een rammeltje.
Bleek de distributieketting. Ik zelf had dit nog niet opgemerkt. Deze is gratis (coulance) vervangen. Grote pluim voor Verdaat!
 
Bovenaan Onderaan