Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Naar aanleiding van jullie reacties me even verdiept in de DSG techniek. Dit omdat ik toch echt niet met de rem erop voor een verkeerslicht hoef te staan. De auto 'kruipt' niet zoals een 'echte' automaat met koppelomvormer.
De DSG is een feite een 'gewone' schakelbak waarbij de koppeling is geautomatiseerd.
Het motormanagement (software) past zich aan het rijgedrag/omstandigheden aan. Verder is de (basis)afstelling van belang.
In mijn geval loopt het toerental nadat ik de auto voor het verkeerslicht tot stilstand heb gezet enkele tellen rond de 1000 toeren (motor bromt licht en hangt tegen het 'kruipen' aan) om vervolgens terug te zakken naar ongeveer 620 toeren. Op dat moment staat de auto zonder de rem te hoeven gebruiken keurig stil en hoor je de motor ook vrijwel niet.
Of de motor nu koud of warm is maakt daarin niets uit. Alleen nadat ik honderden km. grote weg (130 km. p.u.) heb gereden of soortgelijke afstand met de caravan, dan wil de auto blijven 'kruipen' voor het verkeerslicht omdat dan de software iets anders staat afgesteld vanwege het voorliggende rijgedrag/omstandigheden.
Ik heb voor de zekerheid dit vandaag even voorgelegd aan mijn autodealer en deze gaf aan dat de auto inderdaad gewoon doet wat die zou moeten doen onder deze omstandigheden. Normaal dus!
Wij vinden het in ieder geval prettig. Ook voor de achterliggende chauffeur die op deze manier niet de hele tijd tegen de remlichten hoeft te kijken.
Tja? Mijn ervaring met de Yeti (nu bijna 4 jaar) en de dealer is meer dan prima. Ik vertrouw erop dat garage Verdaat ervaring en kennis genoeg heeft om e.e.a. te kunnen beoordelen. Daarbij heb ik nog geen enkel probleem met deze auto en dealer gehad. Ik houd het dan maar op de spreuk van confusius en het karakter van de Yeti.
ja, dan is er niet van optimalisatie sprake, want dan gaat hij pas na de 70 in de 7. Bij mij zat hij er echt bij 60 al in. En dat voelde toch niet echt prettig. Net als dat praktisch direct in de 2 wegrijden
Een DSG kruipt als je de rem los laat. Dat is normaal. En trouwens erg handig bij langzaam manoeuvreren. Bij modellen met actieve (ingeschakelde) automatische handrem gebeurd dat niet.
Als je wagen met DSG niet kruipt dan is er vermoedelijk wat aan de hand met de hill-hold control. Het lijkt erop dat deze ook actief is bij stilstand, en dat hoort niet.
Jos schrijft dat de wagen wel kruipt na een lange rit als alles lekker warm is. Zou dat kunnen duiden op versleten koppelingsplaten, die warm nog net genoeg frictie hebben om te kruipen?
Trouwens is de aanpassing naar rijgedrag aan de orde tijdens rijden en niet tijdens stilstand. Rij je rustig dan schakelt de DSG eerder. Rijd je wat vlotter dan grijpen de koppelingen steviger aan in kortere tijd en bij een hoger toerental. Dat was bij mijn Yeti goed merkbaar, bij mijn Golf nog duidelijker.
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.