DSG-automaat

Naar aanleiding van jullie reacties me even verdiept in de DSG techniek. Dit omdat ik toch echt niet met de rem erop voor een verkeerslicht hoef te staan. De auto 'kruipt' niet zoals een 'echte' automaat met koppelomvormer.
De DSG is een feite een 'gewone' schakelbak waarbij de koppeling is geautomatiseerd.

Het motormanagement (software) past zich aan het rijgedrag/omstandigheden aan. Verder is de (basis)afstelling van belang.

In mijn geval loopt het toerental nadat ik de auto voor het verkeerslicht tot stilstand heb gezet enkele tellen rond de 1000 toeren (motor bromt licht en hangt tegen het 'kruipen' aan) om vervolgens terug te zakken naar ongeveer 620 toeren. Op dat moment staat de auto zonder de rem te hoeven gebruiken keurig stil en hoor je de motor ook vrijwel niet.
Of de motor nu koud of warm is maakt daarin niets uit. Alleen nadat ik honderden km. grote weg (130 km. p.u.) heb gereden of soortgelijke afstand met de caravan, dan wil de auto blijven 'kruipen' voor het verkeerslicht omdat dan de software iets anders staat afgesteld vanwege het voorliggende rijgedrag/omstandigheden.

Ik heb voor de zekerheid dit vandaag even voorgelegd aan mijn autodealer en deze gaf aan dat de auto inderdaad gewoon doet wat die zou moeten doen onder deze omstandigheden. Normaal dus!

Wij vinden het in ieder geval prettig. Ook voor de achterliggende chauffeur die op deze manier niet de hele tijd tegen de remlichten hoeft te kijken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Normaal is het niet, dat blijkt wel uit de reacties hier. Misschien wel met Duitse "software". Bij welke snelheid daar hij van 6 naar 7?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

APNL

Lid
Is denk ik niet goed hoor, als ik de motor start en de rem los laat gaat hij zachtjes rijden, voor een zebra / verkeerslicht het zelfde.

(overigens voor de 31e een afspraak staan bij de DSG dokter, DSG optimalisatie, onder de garantie zijn de koppelingsplaten vervangen)
 

CDK

Forumguru
@Jos en Ine, ik rij nu bijna 6 jaar DSG maar heb dit fenomeen nooit mogen meemaken in real life, vandaar dat ik het erg opmerkelijk vind.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat een DSG niet kruipt is echt juist NIET normaal. Bijzonder dat de dealer dat aangeeft...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Tja? Mijn ervaring met de Yeti (nu bijna 4 jaar) en de dealer is meer dan prima. Ik vertrouw erop dat garage Verdaat ervaring en kennis genoeg heeft om e.e.a. te kunnen beoordelen. Daarbij heb ik nog geen enkel probleem met deze auto en dealer gehad. Ik houd het dan maar op de spreuk van confusius en het karakter van de Yeti.

De toekomst zal het zeggen.
 

MarcoO2

Forumguru
haha... zo is dat.

Ik ben overigens blij dat de mijne wel kruipt, want ik maak daar regelmatig gebruik van.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dan is er niet van optimalisatie sprake, want dan gaat hij pas na de 70 in de 7. Bij mij zat hij er echt bij 60 al in. En dat voelde toch niet echt prettig. Net als dat praktisch direct in de 2 wegrijden
 

MarcoO2

Forumguru
Menno, kruipt die van jou na de modificatie ook nog gewoon?

Kan er niets aan doen, maar zit me nog steeds te bedenken waarom een DSG niet kruipt en de dealer dat normaal noemt...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Een DSG kruipt als je de rem los laat. Dat is normaal. En trouwens erg handig bij langzaam manoeuvreren. Bij modellen met actieve (ingeschakelde) automatische handrem gebeurd dat niet.

Als je wagen met DSG niet kruipt dan is er vermoedelijk wat aan de hand met de hill-hold control. Het lijkt erop dat deze ook actief is bij stilstand, en dat hoort niet.

Jos schrijft dat de wagen wel kruipt na een lange rit als alles lekker warm is. Zou dat kunnen duiden op versleten koppelingsplaten, die warm nog net genoeg frictie hebben om te kruipen?
 
Laatst bewerkt:
Trouwens is de aanpassing naar rijgedrag aan de orde tijdens rijden en niet tijdens stilstand. Rij je rustig dan schakelt de DSG eerder. Rijd je wat vlotter dan grijpen de koppelingen steviger aan in kortere tijd en bij een hoger toerental. Dat was bij mijn Yeti goed merkbaar, bij mijn Golf nog duidelijker.
 
Bovenaan Onderaan