DSG stuk?

Pivo

Forumguru
Net bericht van Smeeing, dat de auto inmiddels inderdaad bij Autrans staat. Benieuwd wat er mis is en wat er aan gedaan wordt!
 

Pivo

Forumguru
Update! Net gebeld met Smeeing, diagnose is bekend: een schakelgaffel (?) is afgebroken. Onder garantie wordt een nieuwe versnellingsbak en een nieuwe koppeling geplaatst. Ik word nog teruggebeld door de monteur die de zaak behandeld om wat specifiekere informatie te achterhalen. Iemand enig idee wat een schakelgaffel is? :tongue: En 'de versnellingsbak' is dat dan 'de DSG' die weer losstaat van de koppelingsplaten en de mechatronic? Wel mooi dan dat niet alleen de versnellingsbak maar ook de koppeling vervangen wordt?

[edit]

Ff lopen googlen. Klopt het dat als je het hebt over 'de versnellingsbak' of 'de DSG' het gaat over het samenstel van de volgende hoofdonderdelen: vliegwiel, mechatronic, koppelingsplaten, 'overige' onderdelen.

Kun je die allemaal onafhankelijk van elkaar vervangen? Ik krijg straks namelijk zeer waarschijnlijk niet meer dan een werkbon waar op staat "versnellingsbak vervangen", maar het is dan natuurlijk wel relevant of dat incl. vliegwiel en mechatronic is of niet.
 
Laatst bewerkt:

Pivo

Forumguru
Dus als Smeeing het heeft over 'de versnellingsbak' (en de koppeling) dan is dat logischerwijs alles behalve het vliegwiel en de mechatronic? Is het dan extra service dat ze ook de koppeling vervangen, of kun je de rest niet vervangen zonder ook de koppeling te vervangen?
 

0ri0n88

Forumguru
Zoals ik het lees vervangen ze de mechatronic en de koppeling. Vliegwiel dus niet.
Correct me if i'm wrong.
 

Pivo

Forumguru
Is de gaffel een onderdeel van de mechatronic dan? Ik dacht dat de mechatronic enkel het elektronische brein van de DSG was?
 

CDK

Forumguru
@Pivo, als je een compleet nieuwe bak krijgt onder garantie (denk zelf een revisie bak) dan doen ze dat netjes. Zo'n schakelgaffel is normaliter ook los vervangbaar namelijk. Als je dan de koppeling er ook nog als cadeautje bij krijgt mag je blij zijn dat die schakelgaffel de geest heeft gegeven :jaja: Komt overigens niet zo heel vaak voor.
 

Pivo

Forumguru
Bedankt voor je reactie Corne! (en anderen). Inmiddels wederom Smeeing gesproken. Zij hebben vandaag nog even contact gehad met Autrans. Blijkt natuurlijk allemaal weer wat genuanceerder te liggen. Geen nieuwe bak, maar de bak gaat helemaal uit elkaar en men vervangt de schakelgeleiders. Er zou inmiddels sprake zijn van een modificatie van de geleiders door Skoda (zal vermoedelijk al wel even geleden zijn?) dus de nieuwe geleiders worden gemonteerd. De koppeling wordt gecontroleerd en bij twijfel vervangen. Dus dat is nog even afwachten. Auto zou voor het weekend weer klaar moeten zijn.
 

CDK

Forumguru
Dat is al een heel andere uitleg die je nu krijgt @Pivo. Belangrijkste is dat je straks weer een goed schakelende en probleemloze auto terug krijgt.
Je zou natuurlijk kunnen proberen om zelf contact met Autrans te zoeken en je op de hoogte te houden of ze de koppeling wel of niet onder garantie van Smeeing gaan vervangen en hoever hij op is? In het geval ze hem niet onder garantie vervangen en hij al voor 70% versleten is, dan kan je wellicht voor een prikkie een deal sluiten om deze toch te vervangen. Ik zou zeker een poging wagen als je weer enkele jaren zorgeloos wilt rijden.
 

Pivo

Forumguru
Wel een goed punt Corne. Direct ff gebeld met Autrans. De bak is er nog niet onderuit dus ze kunnen het nu nog niet zeggen. Ook zij hebben de insteek 'het moet gewoon goed gebeuren' dus hij gaat ervan uit dat de koppeling mee vervangen wordt, maar mocht Smeeing weigeren dan heb ik de keus om het alsnog zelf te laten doen. Geen prijs oid gevraagd. Ik ga er maar even van uit dat de koppeling sowieso vervangen wordt :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Pivo

Forumguru
In kan overigens niets terugvinden over die zogenaamde schakelgeleiders? Misschien moet ik het maar laten rusten als 'ie weer rijd, maar ik vind het toch altijd wel interessant om te weten wat er nu precies vervangen is :tongue:
 

Pivo

Forumguru
Net weer gebeld met Autrans, koppeling blijkt half versleten. Of dat genoeg is voor vervanging hangt af van Smeeing.. Ben benieuwd of ik daar vandaag nog wat van hoor. Mocht dat niet het geval zijn dan lijkt het me toch verstandig om 'm op eigen kosten te laten vervangen. Iemand enig idee wat dat zou moeten kosten aan materiaal en een klein beetje werk? De bak ligt nu immers helemaal open.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik moest 1000e aftikken bij tvs voor het vervangen van de koppeling. Kreeg daar wel software en leeftijdskorting (2009) en bij mij lag het spulletje niet open.
 

Pivo

Forumguru
Smeeing belt net, half versleten is niet voldoende voor vervanging onder garantie. Lijkt mij weinig op af te dingen. Kosten vervangen : 900 euro. Daar schrok ik wel van. Volgens Smeeing is dat ook nog zuiver materiaalkosten. Gebeld met Autrans, die geven aan dat dat het inderdaad moet kosten. TVS gebeld, kon ook wel 200-300 euro goedkoper, maar ja, doe je het nu niet en moet je over een jaar alsnog dan is het sowieso duurder. Daarnaast is DSG tuning op een verse koppeling natuurlijk beter dan bij een half versleten koppeling. Nog ff gechekt bij Autrans of er geen speling op het vliegwiel zit (tip van TVS) maar dat was gecontroleerd en bleek niet het geval. Nu maar gewoon opdracht gegeven tot het vervangen van de koppeling.

Ik zie het maar in een breder perspectief: zuigerrevisie plus distributie, waterpomp, DSG revisie en nieuwe dubbele koppeling heeft me nu 900 euro gekost :D
 

Pivo

Forumguru
Het probleem zit niet in de koppeling op zich, maar in een afgebroken gaffel/geleider (dat probleem was bij TVS ook wel bekend trouwens, kwam vaker voor). Je kunt moeilijk van een garage verwachten dat ze tegemoetkomen in de kosten van vervanging van een onderdeel dat geen reparatie behoeft en waarvan redelijkerwijs ook niet hoeft te worden aangenomen dat het binnen de garantieperiode alsnog defect gaat. Zeker niet als je weet dat ze nu al voor de helft van de aanschafwaarde aan reparaties hebben uitgevoerd (waaronder bv. de waterpomp die niet defect was, de distributie die niet defect was).
 

Pivo

Forumguru
Vandaag auto weer opgehaald in Soest en gelijk wat kilometers gemaakt voor het ophalen van een reservewiel in Assen :D Auto rijdt weer prima, wel valt me nu nog meer het irritante standaard schakelgedrag van de DSG me op. Gelukkig binnenkort naar TVS om dat te laten fixen :-)
 
Bovenaan Onderaan