DSG stuk?

Pivo

Forumguru
Dat 'ie in D heel snel terugschakelt bij wat gas geven, en het gedrag tussen de 1e en 2e versnelling kan me ook niet bekoren (wegrijden in 2, bij iets meer gas plots toch terugschakelen naar 1 en dan zo'n trap in je rug krijgen :tongue:).
 

Tuur71

Senior Member
Ik heb ook de ene keer, bij koude motor, een wat schokkerig schakel gedrag en vooral bij warme motor veer veel soepeler. Herkent iemand dat ook?
 

cortrans

Forumguru
Vandaag auto weer opgehaald in Soest en gelijk wat kilometers gemaakt voor het ophalen van een reservewiel in Assen :D Auto rijdt weer prima, wel valt me nu nog meer het irritante standaard schakelgedrag van de DSG me op. Gelukkig binnenkort naar TVS om dat te laten fixen :-)
Is dit niet een beetje overdreven????/ Maar fijn dat je auto weer in "orde" is
 

Pivo

Forumguru
Natuurlijk is dat wat overdreven, ik zou voor geen goud terug willen naar een handbak (ook overdreven trouwens :D). Maar nu ik weet dat het anders kan, ga je er meer op letten.
 

eriktv

Forumguru
Met dat terugschakelen leer je mettertijd ook wel omgaan, ik weet ondertussen precies hoeveel gas ik bij moet geven zonder dat 'ie terugschakelt. En als ik heel langzaam rijd, maar net niet stop (waardoor hij in z'n 2 blijft hangen), tik ik de pook naar rechts, waardoor hij naar z'n 1 terugschakelt. Wellicht een tussenoplossing, voordat je naar TVS gaat.

Top dat je auto weer gefixt is, eigenlijk kun je best blij zijn met alle gebreken, waardoor je veel nieuwe onderdelen onder garantie hebt gekregen :D
 

0ri0n88

Forumguru
En als ik heel langzaam rijd, maar net niet stop (waardoor hij in z'n 2 blijft hangen), tik ik de pook naar rechts, waardoor hij naar z'n 1 terugschakelt

Is een idee, maar niet de bedoeling. Ik deed file rijden ook in de manuele stand en dat scheelde ook. Toch na 100k de koppeling moeten vervangen. Het vele snelle opschakelen en veel te laat terug schakelen is gewoon niet zo best voor de bak.

Na de update schakelt die niet zo allejezus snel op en bij afremmen sneller terug. Ook pakt die sneller op wanneer je afremt en toch weer moet versnellen, dan is het "denkmoment" vele malen korter.

Bij het versnellen op snelweg op de CC (dus met het stokje zeg maar)blijft die gewoon in 7, bij de originele software en je wilde versnellen schakelde die gelijk 2 versnellingen terug wat ik niet altijd even wenselijk vond.

Ben met je eens dat met de originele software en het juiste gebruik van je rechtervoet alles wel ok te regelen is, maar met de dsg tuning is het comfortabeler en vooral logischer wat de bak doet en niet te vergeten de slijtage van met name de 2e koppeling wordt geminimaliseerd.

Is uiteraard mijn mening en iedereen mag er het zijne van denken ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

eriktv

Forumguru
Het is inderdaad een tussenoplossing, mijn masterplan is eigenlijk (1) ontsjoemeling, (2) tuning op maat + DSG-optimalisatie in één. Helaas blijft het oorverdovend stil rond stap (1)...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrees dat ik ook de koppeling (vliegwiel?) hoor als ik bijv. in 2 het gas abrupt loslaat of erop gooi. Lichte rammel. Dat nemen we dan meteen maar mee met stap (2). Of de koppeling door mijn rijstijl (extra) te lijden heeft gehad weet ik niet, er gingen mij 2 eigenaars voor. Ik doe juist mijn best, met het terugschakelen naar 1 en het in 'N' zetten bij stilstand, tegen het 'kruipen'.



edit: typo
 

0ri0n88

Forumguru
Succes met je masterplan. Van de dsg tuning en chip (al dan niet op maat) ga je zeker geen spijt krijgen en de jongens bij TVS kunnen je van de juiste raad en daad voorzien omtrent de status van je DSG.
 

dirkie996

Forumguru
@eriktv : Bestaat het probleem ook met de dsg6? Ik dacht dat het probleem van de voortijdige slijtage, aan de koppelingen, vooral bij de dsg7 voorkwam ( door z'n droge koppelingen)?
Ik dacht dat de dsg6 robuuster gebouwd was. Blijkbaar schakelt ie ook te snel in z'n 2, zodat er koppelingsslip optreed?
Zal blijkbaar iets zijn om rekening mee te houden bij m'n nieuwe aanschaf.
 

eriktv

Forumguru
Geen idee of er vaak problemen met deze DSG-6 (2012) zijn, maar het lijkt niet echt bevorderlijk om bij 3km/h het vermogen van dit toch best krachtige blok los te laten in 2. Al is dit wel de meest comfortabele optie natuurlijk.
 

0ri0n88

Forumguru
Klopt @dirkie996 de dsg6 zou zeker sterker zijn als de dsg7, maar ik meen dat die ook wel trekjes heeft in het snelle opschakelen met de standaard software en de daarbij behorende slijtage.
Zijn hier genoeg gebruikers die je dat zouden kunnen vertellen, heb zelf nog nooit met een dsg6 gereden dus kan er niet over oordelen.
Vond zelf de dsg7 ook wel prima standaard, maar na aanpassing kan ik niet anders zeggen dat het nog veel beter is en als die dan ook nog minder slijt is het alleen maar mooi mee genomen.
 

CDK

Forumguru
DSG6 heeft er inderdaad minder last van. Maar ook daar heeft het wel degelijk nu om de aanpassing te doen. Bovendien gaat het rijplezier voor de sportievere rijder er fors op vooruit. Bij mij zit de oem software weer op de bak en man o man wat is dat frustrerend :cry:
 
Bovenaan Onderaan