DVD V6, RNS 510 -Columbus

guitar_billy

Senior Member
Je hebt me overtuigd, ik ben 'over'. Maar ergens in mij borrelt nog wat weerstand... Die weerstand gaat eigenlijk over het volgende: aan alleen een navigatie DVD heb je geen mallemoer, aan een geluids CD des te meer. Maar dat kan ik juridisch niet goed onderbouwen.

een geluids cd zonder cd-speler gebruik ik alleen als onderzetter
een navigatie-DVD zonder navigatie apparaat gebruik ik alleen als onderzetter

ik zie meer overeenkomsten dan verschillen. :)

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat het kopieren van de kaartdata voor niet-eigen gebruik (laat staan voor verkoop) niet de bedoeling is.

Maar... wat moeten we in dit kader denken van de dealers die gratis of tegen vergoeding de data van de DVD direct op de harddisk van de Columbus kopieren? Theoretisch is dat natuurlijk ook niet de bedoeling. Toch heb ik daar geen moeite mee, omdat ik de dealer zie als mijn contractspartij die er zelf voor kiest om niet de CD (à € 250,00) aan mij te verkopen, maar de data bij wijze van service gewoon op de harde schijf zet. Eigen keuze van de dealer dus.

En dan nu de hamvraag: stel dat je die data weer van je harde schijf zou kunnen kopieren, zou je dat dan ook niet aan een ander ter beschikking mogen stellen? Je hebt jezelf dan helemaal niet gebonden aan eigendomsrechten en/of licenties, zoals je dat bij de aanschaf van een originele cd wel doet...

Gieliovd

Forumguru
Gezien je feitelijk bij de aanschaf van het apparaat géén licentie op gratis updates aanschaft is wat de dealer dus richting jou doet in dit geval het "uitlenen" van de software, wat dus volgens de wet ook niet mag.

Als jij dit dan weer verstrekt aan iemand anders, dan maak jij dus niet zo zeer inbreuk op de rechten. Maar het mag gewoon niet.

nieuwe navigatie DVD

Ik zou even wachten. Binnenkort komt er weer een nieuwe firmware. 2664 blijkt toch een gelekte beta te zijn. 2684 komt er aan met wat fixes en de verwachting is dat we voor Skoda een 2704 gaan krijgen als final versie.

:confused::confused::confused: Weet iemand of het ook noodzakelijk is om een bepaalde versie firmware te hebben om een update van een navkaart te kunnen doen? Ik heb nu 1024 en dealer zegt er dat er geen nieuwere is.... :confused:

Heb namelijk een nieuwe nav dvd, ik stop die in de Columbus, vervolgens vraagt systeem of ik de gegevens van de DVD “tijdelijk” wil gebruiken of definitief wil “opslaan”. Welke keuze ik ook maak er gebeurd helemaal niets.. heb systeem als gereset ( < + > + I)

Wie weet raad??

Rallye

Forumguru
Gezien je feitelijk bij de aanschaf van het apparaat géén licentie op gratis updates aanschaft is wat de dealer dus richting jou doet in dit geval het "uitlenen" van de software, wat dus volgens de wet ook niet mag.

Als jij dit dan weer verstrekt aan iemand anders, dan maak jij dus niet zo zeer inbreuk op de rechten. Maar het mag gewoon niet.

Heb ik WillemJan overtuigd, komt de volgende. Volgens mij (cq. de link waarnaar ik al een paar maal heb verwezen) is er verschil tussen "software" (zoals op muziek-CD's en kaart-DVD's staat en waarvan je wel een kopie mag maken voor eigen gebruik) en "computerprogramma's" (waar je geen kopie van mag maken).

Ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn dat het kopieren van de kaartdata voor niet-eigen gebruik (laat staan voor verkoop) niet de bedoeling is.

Door geen enkele beveiliging aan te brengen laat Volkswagen/Skoda de mogelijkheid wel erg open staan... Als het alleen om kaartdata gaat lijkt het ook legaal.

Maar... wat moeten we in dit kader denken van de dealers die gratis of tegen vergoeding de data van de DVD direct op de harddisk van de Columbus kopieren? Theoretisch is dat natuurlijk ook niet de bedoeling. Toch heb ik daar geen moeite mee, omdat ik de dealer zie als mijn contractspartij die er zelf voor kiest om niet de CD (à € 250,00) aan mij te verkopen, maar de data bij wijze van service gewoon op de harde schijf zet. Eigen keuze van de dealer dus.

En dan nu de hamvraag: stel dat je die data weer van je harde schijf zou kunnen kopieren, zou je dat dan ook niet aan een ander ter beschikking mogen stellen? Je hebt jezelf dan helemaal niet gebonden aan eigendomsrechten en/of licenties, zoals je dat bij de aanschaf van een originele cd wel doet...

Het kopiëren van kaartdata is legaal, een ander mag dus een kopie van "jouw" data maken (jij niet want je mag maar één koppie maken). Zou je een programma gekopieerd hebben (illegaal dus) dan mag je ook de kopie niet kopiëren, ongeacht de licenties (of de licentiebreuk van een ander): je mag computerprogramma's niet kopiëren.

Gieliovd

Forumguru
Lees even mijn eerdere post door.

Ik ben van mening dat het niet legaal is, er is gewoon eigendomsrecht van toepassing op de kaartdata.

WillemJan

Forumguru
Lees even mijn eerdere post door.

Ik ben van mening dat het niet legaal is, er is gewoon eigendomsrecht van toepassing op de kaartdata.

Hoi Gieliovd (en Rallye),

Dat denk ik dus ook: er wordt niet voor niets grof voor de kaartdata betaald. Ook de updates van TomTom zijn niet goedkoop... De kaartenmakers moeten immers ook leven.

Groetjes... Willem

Rallye

Forumguru
Sorry Gieliovd. Ik moet inderdaad eerst jouw stuk lezen. Ik ben het niet met je eens.

We kunnen het allemaal wel heel lastig zoeken maar het feit ligt toch echt zo, lijkt mij:

Het betreft een stuk data waarop eigendomsrecht van toepassing is. Deze koop jij af door het aanschaffen van de datadrager met data. Deze koop jij als consument met een enkele gebruikslicentie (eigen gebruik).

Wat jij ermee doen zal de eigenaar een worst wezen. Jij hebt de gebruiks- en kopieerrechten, mits voor eigen gebruik. Al leg jij 12 kopieën op zolder. Prima.

Wettelijk gezien ligt het dus niet zo, in ieder geval bij CD's: je koopt geen licentie op een programma, maar je koopt "een stuk data" waarvan je één kopie voor eigen gebruik mag maken (en geen 12). Een ander mag daar ook één kopie van maken.

Met licentievoorwaarden zou je mogelijk af kunnen wijken van het gewone auteursrecht. De vraag is of dat hier ook zo is: de VAG-kaarten worden zonder enige kopieerbeveiliging geleverd, en ik heb niemand gehoord die zegt dat je een licentieverklaring tekent of moet goedkeuren voordat je de DVD naar de HD kopieert. Ik ga er daarom van uit dat ook de kaart-DVD niet onder een van het gewone auteursrecht afwijkende licentie valt, gewoon data (geen programma) bevat en, net als een CD, onder het dus gekopieerd mag worden.

Maar, als jij een kopie maakt voor iemand anders (al dan niet op een datadrager of zonder) dan stap jij dus buiten jouw aangeschafte licentie ofwel gebruiksrecht.

Het staat niet echt ter discussie of het nu muziek, software, computerprogramma's, beeldmateriaal of data is. Het is een "goed" waarop licentierecht van toepassing is.

Voorlopig heb ik nog geen bewijs voor een licentie gezien en ga ik ervan uit dat het gewone auteursrecht geldt.

MarcoO2

Forumguru
Hey Ralley, voor de goede orde: is dit jouw interpretatie op basis van internetinfo, of heb je een juridische onderbouwing voor je standpunt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nomad
Ik zou even wachten. Binnenkort komt er weer een nieuwe firmware. 2664 blijkt toch een gelekte beta te zijn. 2684 komt er aan met wat fixes en de verwachting is dat we voor Skoda een 2704 gaan krijgen als final versie.

Weet iemand of het ook noodzakelijk is om een bepaalde versie firmware te hebben om een update van een navkaart te kunnen doen? Ik heb nu 1024 en dealer zegt er dat er geen nieuwere is.... :confused:

Heb namelijk een nieuwe nav dvd, ik stop die in de Columbus, vervolgens vraagt systeem of ik de gegevens van de DVD “tijdelijk” wil gebruiken of definitief wil “opslaan”. Welke keuze ik ook maak er gebeurd helemaal niets.. heb systeem als gereset ( < + > + I)

Wie weet raad??

Er ontstaat hele discussie over het wel of niet legaal zijn van een DVD maar misschien heel brutaal... maar... heeft iemand een antwoord op mijn vraag??

Rallye

Forumguru
Hey Ralley, voor de goede orde: is dit jouw interpretatie op basis van internetinfo, of heb je een juridische onderbouwing voor je standpunt?

Ik heb geprobeerd, inderdaad op basis van de info uit de link, een juridische onderbouwing te geven. De auteurswet (die ik er naast de link op heb nageslagen, mede om de betrouwbaarheid te kunnen checken) maakt verschil tussen kopiën van computerprogramma's (geen kopie) en andere zaken (wel een kopie). Dat belangrijke verschil heb ik willen benadrukken.

WvD

Nieuw lid
en daarnaast zou je een primeur hebben. V6 is nog niet eens uit.
klok, klepel enzo ?

ebay:

http://cgi.ebay.de/VW-DVD-V6-VX-200...avigations_CDs_software_1?hash=item414a80e626

En wat zijn we allemaal erg serieus zeg... pfff sommige dealers kopiëren de dvd ook als service meteen naar de harde schijf, dus...
Maar geen probleem hoor serieuze skoda rijders, ik kom er wel aan op 1 of andere manier ;)

ps: Maar niemand die trouwens m'n vraag beantwoord??? beetje jammer hoor alleen maar commentaar leveren

___JC___

Forumguru
Ik hoor ook vaker dat dealers de kaartsoftware gewoon uploaden op moment van afleveren. Ik hoefde geen aparte DVD te bestellen, krijg dus ook geen DVD erbij. Rij anders even naar je dealer als je hier niet geholpen wordt?

coolrunnings

Actief lid
Ik heb net mijn auto bij de dealer opgehaald wegens wat kleine nazorgpuntjes van de aflevering.
Eén van de punten die ik gevraagd heb was het bijwerken van de firmware-versie ivm de aanduiding van de snelheidslimiet ter plekke.
Ze gaven aan dat dit bij Skoda (nog) niet kan, ze hebben gebeld met PON, maar ook daar wisten ze nog van niets.
Mocht er iemand zijn die hier wel meer over weet, dan hoor ik het graag.

@ Coolrunnings: mijn Skoda dealer zegt precies hetzelfde. Ze houden gewoon vol dat er geen nieuwere firmware bestaat etc. Hier op het forum is meer kennis aanwezig dan bij 90% van de dealers!!

nomad

Senior Member
Ach.. je kan niet alles weten toch ? Daarnaast houdt PON vaak bewust info achter voor dealers.

hemi24

Forumguru
Af en toe vraag ik mij wel eens af of de mensen bij Pon wel 'feeling' hebben met de produkten die ze vermarkten...

Voor de versie 5 van de navi DVD hebben ze het in elk geval in Dld toegegeven: versie 3 moest eerst op, voordat versie 5 bekend werd gemaakt bij de dealers.
Denk dat het bij de club in Leusden hetzelfde werkt.

Heb een aantal maanden geleden gevraagd of ze de V5 DVD voor me wilden bestellen, aangezien het bestelnummer gewoon op de Skoda.at site vermeld werdt.
Waren ze van dealer tot aan de importeur toch licht verbaasd, de artikelnummers waren hun nog totaal onbekend! Heb uiteindelijk via de VW-dealer een V5 geleverd gekregen met een blauw logo...

nomad

Senior Member
Dat is nu ook. V6 ligt al op de plank, maar eerst moet V5 op. Je weet wel, die versie met het kaartmateriaal van Q4-2007

rbo

Senior Member
Ik heb net mijn auto bij de dealer opgehaald wegens wat kleine nazorgpuntjes van de aflevering.
Eén van de punten die ik gevraagd heb was het bijwerken van de firmware-versie ivm de aanduiding van de snelheidslimiet ter plekke.
Ze gaven aan dat dit bij Skoda (nog) niet kan, ze hebben gebeld met PON, maar ook daar wisten ze nog van niets.
Mocht er iemand zijn die hier wel meer over weet, dan hoor ik het graag.
Ik heb nu de 2664 firmware op mijn columbus met dus de max snelheid aanduiding, gelijk daarna de V5 kaarten er op gezet inclusief flitspalen, alles loopt als een zonnetje, verder beter radio zender geheugen makkelijker te selecteren, scherm kan uit tijdens rijden, en gewoon een route rijden en deze wordt opgeslagen zodat je exact de zelfde route nog een keer kan rijden.

Bovenaan Onderaan