Sgt. Peppers
Nieuw lid
Hallo allemaal,
Een aantal dagen terug heb ik een Fabia Combi Comfort 1.4 MPI uit 2001 met 230.000 km op de teller gehad van een neef van mij. Hij had geen zin de APK puntjes op te lossen en heeft de auto ook niet meer nodig. Hij ziet er niet geweldig meer uit, wat krassen en deuken, maar rijdt wel goed moet ik zeggen. Verder was hij enorm vies, maar gisteren en vandaag heb ik hem geheel opgekalefaterd: gewassen, in de was gezet, interieur gereinigd, kortom hij ziet er eigenlijk gewoon wel mooi uit.
Dit zijn de afkeurpunten:
- ABS lampje ging branden, is opgelost, bleek een kapotte zekering (a €2,30)
- er is een bevestiging van de koplamp afgebroken, vervang ik (waar vind ik er een?)
- zit een wit knipperlampje in linksachter i.pv. oranje, vervang ik
- alle vier de banden zijn op, worden vervangen (Vredestein Hi-Trac)
Op zich is dat allemaal goed te doen, wel zijn er een aantal dingen die ik tot nu toe ben tegen gekomen:
Stationair loopt hij de eerste 10-15 seconden na zowel een koude als warme start erg onregelmatig, dat gaat dus na een tijdje weg, maar wil ook bijvoorbeeld voor het stoplicht wel eens terug komen. Met de airco aan is het erger. Als hij dat doet, en de lampen zijn aan, zie je de lichtsterkte afnemen en weer toenemen. Accuspanning bij stationair lopende motor is 14,5 volt.
Af en toe gaat er een lampje met een motorblokje branden, wat kan dit zijn? (ik heb geen boekje)
Af en toe gaat er een lampje met een uitroepteken in een driehoekje branden, om dat driehoekje zit een rondje met een pijltje, waar is dat voor?
Hij lijkt af en toe een beetje in te houden, ga de bougies nog vervangen wie weet lost dit al wat op.
De motor ratelt een beetje, bij de Skoda zeiden ze de distributieketting en iemand anders zei een lager van de aircopomp. Bij stationair hoor je het goed, als je rijdt is het te zacht om nog hoorbaar te zijn.
Linksvoor onder het stuur, zit een vakje wat je open kunt klappen, daar zit een schuifje in met 'on' erop, waar dient dit voor?
Af en toe gaat de kofferklep niet open, zowel niet met het knopje bij de bestuurdersstoel als gewoon bij de klep zelf.
Verder lijkt er wat olie afscheiding te zijn in het koelvloeistofreservoir, maar zover ik nu kan zien zuipt hij geen kvs. Wel zit er een klein beetje sludge aan de olievuldop maar dat is waarschijnlijk omdat er het afgelopen jaar slechts hele (veel te) korte ritjes mee zijn gereden, binnenkort ga ik hem eens goed doorblazen op de snelweg.
Ik heb de auto dus gekregen en zodoende maak ik me geen zorgen over eventuele kleine gebreken, het plan is om er dit jaar mee op vakantie te gaan (Barcelona), als hij in de komende maanden gewoon goed blijft rijden.
Veel dingen, ik hoop dat iemand de moeite wil nemen ze te lezen :-)
Bedankt en de mazzel!
Sgt. Peppers
Een aantal dagen terug heb ik een Fabia Combi Comfort 1.4 MPI uit 2001 met 230.000 km op de teller gehad van een neef van mij. Hij had geen zin de APK puntjes op te lossen en heeft de auto ook niet meer nodig. Hij ziet er niet geweldig meer uit, wat krassen en deuken, maar rijdt wel goed moet ik zeggen. Verder was hij enorm vies, maar gisteren en vandaag heb ik hem geheel opgekalefaterd: gewassen, in de was gezet, interieur gereinigd, kortom hij ziet er eigenlijk gewoon wel mooi uit.
Dit zijn de afkeurpunten:
- ABS lampje ging branden, is opgelost, bleek een kapotte zekering (a €2,30)
- er is een bevestiging van de koplamp afgebroken, vervang ik (waar vind ik er een?)
- zit een wit knipperlampje in linksachter i.pv. oranje, vervang ik
- alle vier de banden zijn op, worden vervangen (Vredestein Hi-Trac)
Op zich is dat allemaal goed te doen, wel zijn er een aantal dingen die ik tot nu toe ben tegen gekomen:
Stationair loopt hij de eerste 10-15 seconden na zowel een koude als warme start erg onregelmatig, dat gaat dus na een tijdje weg, maar wil ook bijvoorbeeld voor het stoplicht wel eens terug komen. Met de airco aan is het erger. Als hij dat doet, en de lampen zijn aan, zie je de lichtsterkte afnemen en weer toenemen. Accuspanning bij stationair lopende motor is 14,5 volt.
Af en toe gaat er een lampje met een motorblokje branden, wat kan dit zijn? (ik heb geen boekje)
Af en toe gaat er een lampje met een uitroepteken in een driehoekje branden, om dat driehoekje zit een rondje met een pijltje, waar is dat voor?
Hij lijkt af en toe een beetje in te houden, ga de bougies nog vervangen wie weet lost dit al wat op.
De motor ratelt een beetje, bij de Skoda zeiden ze de distributieketting en iemand anders zei een lager van de aircopomp. Bij stationair hoor je het goed, als je rijdt is het te zacht om nog hoorbaar te zijn.
Linksvoor onder het stuur, zit een vakje wat je open kunt klappen, daar zit een schuifje in met 'on' erop, waar dient dit voor?
Af en toe gaat de kofferklep niet open, zowel niet met het knopje bij de bestuurdersstoel als gewoon bij de klep zelf.
Verder lijkt er wat olie afscheiding te zijn in het koelvloeistofreservoir, maar zover ik nu kan zien zuipt hij geen kvs. Wel zit er een klein beetje sludge aan de olievuldop maar dat is waarschijnlijk omdat er het afgelopen jaar slechts hele (veel te) korte ritjes mee zijn gereden, binnenkort ga ik hem eens goed doorblazen op de snelweg.
Ik heb de auto dus gekregen en zodoende maak ik me geen zorgen over eventuele kleine gebreken, het plan is om er dit jaar mee op vakantie te gaan (Barcelona), als hij in de komende maanden gewoon goed blijft rijden.
Veel dingen, ik hoop dat iemand de moeite wil nemen ze te lezen :-)
Bedankt en de mazzel!
Sgt. Peppers