Een hoop vragen over een Fabia Combi

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Een aantal dagen terug heb ik een Fabia Combi Comfort 1.4 MPI uit 2001 met 230.000 km op de teller gehad van een neef van mij. Hij had geen zin de APK puntjes op te lossen en heeft de auto ook niet meer nodig. Hij ziet er niet geweldig meer uit, wat krassen en deuken, maar rijdt wel goed moet ik zeggen. Verder was hij enorm vies, maar gisteren en vandaag heb ik hem geheel opgekalefaterd: gewassen, in de was gezet, interieur gereinigd, kortom hij ziet er eigenlijk gewoon wel mooi uit.

Dit zijn de afkeurpunten:
- ABS lampje ging branden, is opgelost, bleek een kapotte zekering (a €2,30)
- er is een bevestiging van de koplamp afgebroken, vervang ik (waar vind ik er een?)
- zit een wit knipperlampje in linksachter i.pv. oranje, vervang ik
- alle vier de banden zijn op, worden vervangen (Vredestein Hi-Trac)

Op zich is dat allemaal goed te doen, wel zijn er een aantal dingen die ik tot nu toe ben tegen gekomen:

Stationair loopt hij de eerste 10-15 seconden na zowel een koude als warme start erg onregelmatig, dat gaat dus na een tijdje weg, maar wil ook bijvoorbeeld voor het stoplicht wel eens terug komen. Met de airco aan is het erger. Als hij dat doet, en de lampen zijn aan, zie je de lichtsterkte afnemen en weer toenemen. Accuspanning bij stationair lopende motor is 14,5 volt.

Af en toe gaat er een lampje met een motorblokje branden, wat kan dit zijn? (ik heb geen boekje)

Af en toe gaat er een lampje met een uitroepteken in een driehoekje branden, om dat driehoekje zit een rondje met een pijltje, waar is dat voor?

Hij lijkt af en toe een beetje in te houden, ga de bougies nog vervangen wie weet lost dit al wat op.

De motor ratelt een beetje, bij de Skoda zeiden ze de distributieketting en iemand anders zei een lager van de aircopomp. Bij stationair hoor je het goed, als je rijdt is het te zacht om nog hoorbaar te zijn.

Linksvoor onder het stuur, zit een vakje wat je open kunt klappen, daar zit een schuifje in met 'on' erop, waar dient dit voor?

Af en toe gaat de kofferklep niet open, zowel niet met het knopje bij de bestuurdersstoel als gewoon bij de klep zelf.

Verder lijkt er wat olie afscheiding te zijn in het koelvloeistofreservoir, maar zover ik nu kan zien zuipt hij geen kvs. Wel zit er een klein beetje sludge aan de olievuldop maar dat is waarschijnlijk omdat er het afgelopen jaar slechts hele (veel te) korte ritjes mee zijn gereden, binnenkort ga ik hem eens goed doorblazen op de snelweg.

Ik heb de auto dus gekregen en zodoende maak ik me geen zorgen over eventuele kleine gebreken, het plan is om er dit jaar mee op vakantie te gaan (Barcelona), als hij in de komende maanden gewoon goed blijft rijden.

Veel dingen, ik hoop dat iemand de moeite wil nemen ze te lezen :-)

Bedankt en de mazzel!
Sgt. Peppers
 

rcFred

Senior Member
Linksvoor onder het stuur, zit een vakje wat je open kunt klappen, daar zit een schuifje in met 'on' erop, waar dient dit voor?
Ik heb je stuk gelezen en kan maar helaas op 1 punt antwoord geven. Het schuifje kan je uittrekken zodat het vakje gekoeld wordt door de airco net als er waarschijnlijk ook in het handschoenenkastje een draaiknop zit om het te laten koelen. Het vakje links van het stuur is net zo groot als een normaal frisdrankblikje, een lang blikje past er niet in.
Succes met de rest.
 

joergarms

Senior Member
Wat ik zo lees denk ik dat je eigenlijk best een redelijke auto hebt gekregen, die na een paar punten, zoals de banden best ff mee kan.
Wel zou ik m gewoon naar de dealer brengen en ff volledig laten checken, wie weet kun je na een grote beurt ook weer de Skoda Pech Hulp erop krijgen, dan heb je wel een stukje zekerheid.
Wat betreft de sludge, lekker lange afstanden rijden, dan gaat het vanzelf weg, je kan ook de koelvloeistof vervangen, das maar een paar liter en kost dus niet veel, dan ben je gelijk de troep kwijt. Ff olie verversen e.d. en je kan prima rondrijden.

Succes ermee, ik denk dat je één van de weinigen bent die zo goedkoop aan een skoda is gekomen.

GRoeten
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Alvast bedankt voor de reacties!

Er is nog iets wat ik was vergeten gisteren:
Bij het rijden op onregelmatig wegdek of drempels bonkt de auto rechtsvoor nogal, het is een vrij hard geluid, best storend als je veel in de stad rijdt. Op vlakke wegen hoor je niets.
 

Hetzer

Forumguru
aangezien je de auto toch voor niks gekregn, hebt stel ik voor dat je de auto eens naar een skoda dealer brengt en hem daar eens goed laat nakijken, bijkomend voordeel is dat je ook weer gelijk gebruik kan maken van de mobiliteits garantie
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is een Fabia kwaal, waarschijnlijk zijn de rubbers van de stabilisatorstang versleten. Check het forum maar eens, we hebben het daar al uitgebreid over ghad.
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Ah oke, dat valt eigenlijk best wel mee die rubbers. Ik heb zelf veel ervaring met klassiekers, dan specifiek Mercedes-Benz, met electronische dingen duizelt het me een beetje moet ik zeggen. Maar als iemand een vraag heeft over een Mercedes-Benz W123, W124 of ander oud type, vraag gerust ;)

Maar ik denk er niet echt aan hem naar de dealer te brengen, heb hem er wel laten uitlezen voor de ABS, dat was wel handig. Verder ga ik al het reguliere onderhoud gewoon zelf doen, moet hem ook zelf nog helemaal nalopen maar wil hem eerst door de APK heen hebben zodat ik er mee naar mijn eigen sleutelplek kan rijden… daar staat een brug dus dan kan ik ook de onderkant eens goed inspecteren.
 

Ronnie

Forumguru
Wat betreft de toerentalschommelingen denk ik dat het gasklephuis gereinigd dient te worden (motormanagementlampje)het andere lampje is de electrische stuurbekrachtiging, zit linksvoor onder de accu, check even de vloeistof (let op, er moet speciale in!), of anders geeft de stuurhoeksensor problemen(flikkeren van verlichting komt dan door in-en uitschakelen van de pomp((= 30A))
Het lijkt me zinvol om er eens een diagnose (VAG-COM) op los te laten, dan komt het een en ander wel aan het licht.
De diagnose stekker zit achter het klepje bij het schuifje met "on" erop.
Achterklep slot servomotor zit achter bekleding slotplaat, moet waarschijnlijk even schoongemaakt en/of gangbaar gemaakt worden, er zit een microschwitch in die weleens "blijft plakken".
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Oke, thanks, waardevolle informatie. Ik zocht het reservoir van de stuurbekrachtiging al maar zag hem zo snel niet, even onder de accu kijken dus.

Ik begrijp via verschillende bronnen dat je een VAG-COM kabel kunt bestellen voor een paar tientjes, weet iemand een betrouwbaar adres? Lijkt me wel handig om zelf te kunnen uitlezen eigenlijk.
 

Ronnie

Forumguru
Oke, thanks, waardevolle informatie. Ik zocht het reservoir van de stuurbekrachtiging al maar zag hem zo snel niet, even onder de accu kijken dus.

Ik begrijp via verschillende bronnen dat je een VAG-COM kabel kunt bestellen voor een paar tientjes, weet iemand een betrouwbaar adres? Lijkt me wel handig om zelf te kunnen uitlezen eigenlijk.
Ik heb 'm van Ebay, maar pas op voor PL+RU "aanbieders",
De mijn kwam hier uit de buurt, incl. k1+k2 module en tachosoftware €69,-
 
Ik rijd met een diesel, en heb al een keer voorgehad dat het lampje van de voorgloeiing ging branden tijdens de rit. Dit bleek een indicatie te zijn dat er iets mis was met de remlichtschakelaar(s).

Aangezien jouw Fabia een benzinemotor heeft, lijkt het me sterk dat er een voorgloei indicatorlampje zou aanwezig zijn. Daarmee bedoel ik dat die functie wel door een ander lampje zal overgenomen zijn, en dat je dus eventueel ook een probleem met je remlichtschakelaar(s) kunt hebben.
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Ik zal eens opletten, maar zo te zien branden in ieder geval wel altijd de remlichten. Ook gaan ze niet op rare momenten aan. Zal die schakelaar eens uitbouwen en bekijken.
 

rcFred

Senior Member
Aangezien jouw Fabia een benzinemotor heeft, lijkt het me sterk dat er een voorgloei indicatorlampje zou aanwezig zijn. Daarmee bedoel ik dat die functie wel door een ander lampje zal overgenomen zijn, en dat je dus eventueel ook een probleem met je remlichtschakelaar(s) kunt hebben.
Bij een benzine F1 gaat dan eps of epc of iets dergelijks branden.
 

Falcon

Donateur
Wat een waslijst :).. En helaas ik kan je niet helpen. Maar ik was wel even benieuwd naar foto's.

230.000 km voor een benzine motor is niet niks zeg! :)
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Toevallig heb ik een paar dagen terug foto's gemaakt! Zoals op de interieurfoto te zien is de bekleding nog erg vies (heel erg vies zelfs), die ga ik schoonmaken met een tapijtreiniger.

Zoals ook te zien is missen er 'lamellen' van de ventilatieroosters, geen idee hoe dat zo gekomen is… Verder ziet de auto er zeker niet perfect uit, paar deuken, paar krassen, maar ook weer niet heel extreem. En 230.000 km voor een benzinemotor is inderdaad wel veel, al moet ik zeggen dat die 1.4 MPI's wel duurzaam zijn, als de koppakking heel blijft dan ;)
 

joergarms

Senior Member
Op de foto's te zien lijkt het alsof je m daar al in de was hebt gezet, dan ziet ie er nog best aardig uit hoor.
De lamellen schijnen zwak te zijn, maar das ook een beetje afhankelijk van de gebuiker.

Als je zelf de beschikking hebt over een brug e.d. dan zou ik lekker zelf gaan sleutelen.
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Heb hem inderdaad grondig gewassen en ook in de was gezet, scheelt een stuk. Bij de lamellen was ook het stukje plastic weg wat zorgt dat ze open en dicht kunnen. Ik zal eens op een aantal sloperijen rondkijken of ik wat kan vinden.
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Daar stond hij tijdens het maken van de foto wel, ja! Maar omdat we al twee parkeervergunningen hebben voor die buurt staat hij nu ergens anders in Diemen geparkeerd. Als je daar in de buurt een witte Mercedes-Benz 230E ziet: die is ook van mij :-)
 

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Vandaag een tapijtreiniger met speciaal bekledings-hulpstuk gehuurd en het interieur gereinigd: wat een wereld van verschil, ziet er weer mooi uit. Voor 230.000 km ziet het er sowieso nog best goed uit, geen slijtplekken op de stoelen bijvoorbeeld.

Nog doen voor de APK:
- nieuwe banden er onder laten zetten
- koplamp vervangen, is besteld
 
Bovenaan Onderaan