Een hoop vragen over een Fabia Combi

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Vandaag het gasklephuis er eens afgehaald, niet schrikbarend maar toch best wel vies, gomachtige aanslag voornamelijk op de randen van de klep zelf. Ik heb inmiddels een VAG-COM kabel binnen, als ik die geïnstalleerd heb maak ik de gasklep schoon en leer ik hem opnieuw in. Ook even een nieuwe pakking voor tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk halen bij de dealer.

Bij de schoonmaak zal ik proberen foto's te maken, het is een vrij simpel klusje, maak ik er een soort HOWTO van, kunnen misschien meer mensen het zelf doen :-)

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Gisteren de Fabia uitgelezen met VAG-COM, ideaal zeg, kwamen wel wat foutjes uit maar geen 'gevaarlijke' dingen.

Wel is er de fout dat het mengsel van de brandstof te rijk is, dit idee had ik al, je ruikt hem af en toe behoorlijk en het verbruik is ook best hoog. Kan een aantal oorzaken hebben, maar ga het hele systeem eens nalopen.

Wel heb ik geconcludeerd dat het slangetje van de carterontluchting helemaal broos is en ook verstopt zit, dus even een nieuwe halen. Pakking voor het gasklephuis heb ik inmiddels binnen dus die kan ik binnenkort gaan schoonmaken.

Ronnie

Forumguru
Gisteren de Fabia uitgelezen met VAG-COM, ideaal zeg, kwamen wel wat foutjes uit maar geen 'gevaarlijke' dingen.

Wel is er de fout dat het mengsel van de brandstof te rijk is, dit idee had ik al, je ruikt hem af en toe behoorlijk en het verbruik is ook best hoog. Kan een aantal oorzaken hebben, maar ga het hele systeem eens nalopen.
Was er in VAG-COM geen melding omtrent de Lambda-sonde? Dit in verband met het (te) rijke mengsel....

joergarms

Senior Member
Carterontluchting helemaal niet meer aansluiten!!
Wel aan het carter, maar niet op je luchtfilter.
Geeft alleen maar troep, omdat er lucht met een olie-damp ingevoerd wordt.
Ik heb m altijd loszitten, absoluut geen problemen.

Sgt. Peppers

Nieuw lid
Vandaag grondig het gasklephuis schoongemaakt, uiteraard vergeten foto's te maken, nou moet ik zeggen dat dat ook behoorlijk lastig gaat met vieze jatten…

Gevolg is wel dat de motor een stuk beter loopt en ook fijner optrekt. Verder nog wat andere dingen schoongemaakt, gasklep opnieuw ingeleerd, storingscodes gereset en zowaar: het motorlampje ging uit en blijft tot nu toe ook uit! Ik ruik ook geen brandstof meer dus het lijkt erop dat het hoge verbruik is opgelost.

Sgt. Peppers

Nieuw lid
De auto is verkocht, had opeens een hele flinke olie en kvs lekkage langs het blok, zou niet verantwoord zijn om te reparareren. Heb hem wel kunnen verkopen aan iemand die hem voor onderdelen gaat gebruiken, zelfs nog iets winst op gemaakt, maar helaas dus niet meer lang van kunnen genieten.

Aangezien dit een lijstje met storingen is, hoef ik er geen nieuw draadje voor te starten.
Onze Fabia CE 1.4Mpi uit 2001 heeft ook een rits rare storingen.

Airco doet het meestal niet => zie ander draadje

Als je het licht aan laat staan, en je opent de deur, klinkt de zoemer niet (meer).
Als je de auto opent met de AB, en je opent de voordeur, probeert de computer na een halve minuut de deuren op slot te doen. Dan hoort wel, maar dan alleen als de deuren niet geopend zijn. Als je dan geen actie onderneemt, gaat na een halve minuut het alarm af.
De binnenverlichting werkt echter wél met het openen van de deuren, dus het is niet de deurschakelaar.

En dan de achterklep: deze gaat meestal niet open met de AB. Dus soms wel. Maar met de middelste knop van de AB (koffer) gaat 'ie wel altijd in 1 keer open.

De comfortbediening doet het helemaal niet meer: dus ramen en schuifdak openen/sluiten met de AB.

Dis heeft allemaal gewerkt, maar deze storingen zijn er allemaal zo'n beetje tegelijk ingekomen, volgens mij -maar dat weet ik niet zeker- nadat de auto van achteren was aangereden. Resetten ECU middels losnemen accu biedt geen soelaas.

EdK

Forumguru
Aangezien dit een lijstje met storingen is, hoef ik er geen nieuw draadje voor te starten.
Onze Fabia CE 1.4Mpi uit 2001 heeft ook een rits rare storingen.

Airco doet het meestal niet => zie ander draadje

Als je het licht aan laat staan, en je opent de deur, klinkt de zoemer niet (meer).
Als je de auto opent met de AB, en je opent de voordeur, probeert de computer na een halve minuut de deuren op slot te doen. Dan hoort wel, maar dan alleen als de deuren niet geopend zijn. Als je dan geen actie onderneemt, gaat na een halve minuut het alarm af.
De binnenverlichting werkt echter wél met het openen van de deuren, dus het is niet de deurschakelaar.

En dan de achterklep: deze gaat meestal niet open met de AB. Dus soms wel. Maar met de middelste knop van de AB (koffer) gaat 'ie wel altijd in 1 keer open.

De comfortbediening doet het helemaal niet meer: dus ramen en schuifdak openen/sluiten met de AB.

Dis heeft allemaal gewerkt, maar deze storingen zijn er allemaal zo'n beetje tegelijk ingekomen, volgens mij -maar dat weet ik niet zeker- nadat de auto van achteren was aangereden. Resetten ECU middels losnemen accu biedt geen soelaas.

Het lijkt een typisch geval van verminkte software , hebben ze soms een nieuwe software update gedaan in de garage ?
Kan me er bij voorstellen dat na de update de computer in fabrieksinstellingen weer komt te staan en dat de garage hierna niet de juiste instellingen weer gemaakt heeft !
Zeg niet dat het zo is gegaan maar kan me op deze wijze er wel iets bij voorstellen !

Bovenaan Onderaan