Een tip en een vraag (Motorolie)

VEEJAY

Forumguru
Vandaag het oranjelampje van de olie weer knipperen. Na 11.000 kilometer op zich niet vreemd denk ik.

Al weer verschillende Shell stations bezocht voor een litertje 0W30 (wederom nergens te vinden..) . Nu was er 1 Shell shop niet druk en vroeg advies aan de verkoper. Deze kwam met een fles 5W30 met een shell boekje die zij dat dit LONGLIFE is voor nieuwe TDI's.

Na twijfel heb ik de Skoda dealer (De Meern) gebeld en die adviseerde dat 0W40 ook goed is (misschien wel beter).

Gelukkig was het in voorraad.

De tip is dus zolang het maar 0 is, dan is het goed volgens mij. Wie kan dit bevestigen?

2e is een vraag: Is het normaal dat er ook na een rustige rit, rook komt uit de opening van de Oliebijvulding??
 

Okki

Donateur
Dat roken had ik ook. Aangezien ik nog maar 1000 km voor de boeg had voor de 120.000 km beurt, heb ik er een half litertje van de goedkoopste olie ingegooid (5 euro) in plaats van de dure long life (20 euro)

De beurten zijn dan wel om de 30 ipv 15.000 km, maar de olie is ook 2 a 3 keer zo duur!

Overigens is dit pas mijn eerste auto waarbij ik olie moest bij vullen en wel bij 107.000 km en nu bij 119.000 km
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

De tip is dus zolang het maar 0 is, dan is het goed volgens mij. Wie kan dit bevestigen?


[/ QUOTE ]

Lijkt me toch geen verstandige tip. Voor 1.8T's is het sowieso 0W30 (dun bocht), maar voor PD-motoren heb ik ook weleens gehoord van een 5W40 die geschikt is. Een bepaalde viscositeit is niet per se longlife, synthetisch is ook niet per se longlife.

Ik zou zeggen: zolang er (in geval van de nieuwste TDI's) geen VW 506.01 op de fles staat, zou ik het niet nemen.

(Voor 1.8T's is dat VW 503.00, zie verder het lijstje van vwmonteurke op de link van RJ.)
 
laatst de tweede fles leeg gegoten bij 13.000 km de flessen die ik bij s-point kreeg waren ook 5w30.
dus die moet er ook in kunnen als s-point het zelf aanprijst moet het toch goed zijn?
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: okki</font><hr />
Aangezien ik nog maar 1000 km voor de boeg had voor de 120.000 km beurt, heb ik er een half litertje van de goedkoopste olie ingegooid (5 euro) in plaats van de dure long life (20 euro)


[/ QUOTE ]

volgens mij mag je synthetische olie nooit mixen met normale olie !!
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: achthoven1</font><hr />

laatst de tweede fles leeg gegoten bij 13.000 km de flessen die ik bij s-point kreeg waren ook 5w30.
dus die moet er ook in kunnen als s-point het zelf aanprijst moet het toch goed zijn?

[/ QUOTE ]

Niet volgens Skoda center utrecht /forum/images/graemlins/confused.gif

Anyway kan iemand eens kijken of er rook uit het motorblok komt als je het oliedopje eraf haalt (uiteraard nadat je gereden hebt)? Ik wil ff weten of het normaal is.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: achthoven1</font><hr />

laatst de tweede fles leeg gegoten bij 13.000 km

[/ QUOTE ]

Twee LITER na 13k? Jemig, die dingen zuipen echt niet normaal meer. Da's toch niet gewoon hè, bij die PD's, of wel?
 

VEEJAY

Forumguru
Bij mij in het begin dacht ik ook zoiets. Nu bij 40DKM 1 litertje na de 30DKM beurt. dus na 10DKM.

Oliestoker
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Veejay</font><hr />
Anyway kan iemand eens kijken of er rook uit het motorblok komt als je het oliedopje eraf haalt (uiteraard nadat je gereden hebt)? Ik wil ff weten of het normaal is.


[/ QUOTE ]

Don't worry ...... ik heb dat ook. Mijn auto heeft al 121K+ en is nog steeds gezond (ook na de nieuwe cilinderkop welteverstaan /forum/images/graemlins/smile.gif ) Denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Drop anders wat olie on pan en verhit het tot 90 graden. Weet zeker dat er licht rook vanaf zal komen.. Mijn vorige Golf IV (130PK TDI) deed dat ook !!
 

Dutch4x4

Senior Member
1 liter per 7,5k: wat daar dan nog de longlife-gedachte achter is?

Voordat je aan je eerste 30k-beurt toe bent, heb je in dit tempo al je olie al wel een keer opgebrand.

Iets deugt er dan toch niet aan dat hele longlife-concept. Ik bedoel: zoiets kan toch niet volledig aan truttig inrijden liggen? (Waarmee ik niet beweer dat achthoven1 'm truttig heeft ingereden, maar het zou in bepaalde gevallen een oorzaak kunnen zijn.)

Nog los van de fundamentele vraag of die dunne meuk wel zo goed je motor kan beschermen, zeker bij het enorme koppel dat vrijkomt bij gechipte turbomotoren, diesel dan wel benzine (ja, ik kijk ook naar mezelf). Ik zet er inmiddels steeds meer vraagtekens bij, vooral nu de garantie toch al om is.
 
ik wil niet echt zeggen dat ik hem truttig inrijd.als hij eenmaal warm is dan gaat wel het gas erop ik hou van stevig doorrijden /forum/images/graemlins/cool.gif, volgens mijn vriendin soms iets te /forum/images/graemlins/1884.gif . ik heb het al gevraagt bij s-point maar het schijnt dat het normaal zou zijn ik vind van niet maar ja door rijden beneden het oliepeil is ook niet slim. /forum/images/graemlins/smiley29.gif
 

Tallguy

Forumguru
Het enige dat ik weet van Long-Life is wat ik hoorde van een engineer (hoe heet zo'n kerel ook al weer....werkplaatsgast?) van de dealer:
Bij long-life detecteert het systeem zelf, aan de hand van de pH waarde van de olie, wanneer de olie aan vervanging toe is. Dit schijnt, volgens hem, meestal tussen de 25 en 30k km te zijn. Het is onduidelijk waarom bij sommigen de olie toch al eerder vervangen moet worden, maar je zou toch gaan vermoeden dat het te maken heeft met inrijden, rijstijl, winter of zomer en het bekende verschijnsel dat niet elke motor identiek is.
 
Ik mik olie er in dat begint met 0W, dat doe ik nu 70k km lang en auto doet het nog prima. Geen idee of het dan de 30 of de 40 is. Ik let er wel op of het geschikt is voor VW niotoren.

Roken doet hij bij mij ook. Stelt eigenlijk niet zo veel voor. In de winter valt het voornamelijk op.
 

Henny

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

volgens mij mag je synthetische olie nooit mixen met normale olie !!

[/ QUOTE ]

Dat mag volgens mij ook niet, althans dat wordt me al jaren heel erg op het hart gedrukt door verschillende motrodealers! (mijn motorfiets heeft ook volsyntethische olie).
 

Just_me

Nieuw lid
Het is volkomen normaal dat een TDI motor olie verbruikt.
Metname de longlife olie, deze is namelijk zo dun dat een deel van de olie langs de zuigers komt en mee verbrand.
Een ander deel van de olie verdampt omdat deze speciale olie meer lichte bestanddelen bevat.
Dit kun je goed zien als je bij een warme moter de dop eraf draait. Er komt dan allemaal blauwe damp uit. Ook dit is volkomen normaal.

In het begin verbruikt de TDI motor ook iets meer olie.
Eerst ca. 1 liter op 10.000, later kan het verbruik terug lopen tot 1 liter op 15.000 tot 20.000 km.

Gebruik bij voorkeur de voorgeschreven specificatie (ja deze is duur!)

Normaal is dit: VW 506.01
Voor diesels met roetfilter: VW 507.01

Je mag beperkt de iets goedkopere VW 505.01 bijmengen.

Aan VW 506.01 specificatie voldoet bijvoorbeeld: Shell Helix Ultra X 0W-30
Let goed op! Deze olie zit in een zilverkleurige fles, maar deze lijken bij Shell allemaal heel erg op elkaar. Let er vooral op dat er longlife 2 en VW 506.01 op staat! Je hebt zo de verkeerde te pakken. De verkrijgbaarheid van deze olie laat ook wel te wensen over (niet alle Shell-stations verkopen deze olie)

Overigens heeft de dealer altijd bij het afleveren van een nieuwe TDI keurig aan mij verteld dat de auto een klein beetje olie verbruikt.

<font color="red"> </font> Let op de bijlage als download in de kop!
 

Bijlagen

  • 29214-Benefrux_LTDS_helix_ultra_x_0w-30_1624nl07.pdf
    55,5 KB · Weergaven: 70
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Bij long-life detecteert het systeem zelf, aan de hand van de pH waarde van de olie, wanneer de olie aan vervanging toe is.

[/ QUOTE ]
Hier geloof ik dus niks van. Ik krijg nu de melding dat de auto een beurt nodig heeft. En dat is precies bij 30000km of in november 2007. En dat is weer precies 2 jaar na instellen van het onderhouds interval.
Hiernaast is er al zoveel olie bijgevuld dat ik de 50000 zou moeten halen. /forum/images/graemlins/407.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Die 30.000 is nu het maximum voor de nieuwste TDI's, duiker, dus dat klopt juist prima.

Blijkbaar heb jij zo netjes bijgevuld dat je het maximum hebt gehaald, maar als je dat niet doet, dan gaat het lampje echt eerder branden.

Maar je hebt gelijk: als je al zo veel hebt bijgevuld, is het woord 'longlife' kul. 'Long service intervals', okee. Maar de olie zelf is geen langer leven beschoren.

Komt bij dat je door die extra dure olie weer een deel van je onderhoudsvoordeel verspeelt.
 
Bovenaan Onderaan